Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye har du i brutto årslønn?

Ofte lurt, men ikke alltid. Kan også føre til at arbeidsgiver ser på deg som mindre lojal og dermed heller velger andre ved forfremmelser, til diverse kursing etc.

…dette her irriterer meg litt.

folk som tror de er så j*vla mye bedre enn andre pga lønnslippen,og at de er så gode i nøyaktig det de gjør på jobb

:man_facepalming:

“… Jeg spiser opp de fleste menn”

2 Likes

Ville det irritert deg like mye om det var en 28 år gammel mann som hadde sagt dette?
Kudos til de som kommer seg opp og frem, selv om jeg er enig i at det ikke er lønnsslippen som burde ligge til grunns for å vurdere hvorvidt man er suksessfull eller ikke.

2 Likes

joda,ditto kudos,-men de glemmer også fort at det med suksess har mye med å være på rett plass til rett tid :wink:

You either are loyal or your not!

I bunn å grunn så handler det for de fleste av oss om å finansiere de økonomiske behovene vi har ved hjelp av minst mulig innsats og mest mulig fritid. At man har det kjekt på jobb vær dag er ikke en menneskerett. Hadde lett tatt en jobb som jeg trivdes mindre i mot bedre betalt og mer fritid.

Når det er sagt så kan jeg i samme slengen nevne at jeg har en jobb som jeg trives svært godt i, rimelig bra betalt og mye fritid/flextid.

2 Likes

Mitt inntrykk er at bedre betalt og mer fritid ikke nødvendigvis går hånd i hånd?

6 Likes

Jeg har klart det! :slight_smile: Men litt mindre moro og mer tid foran regneark.

Veldig mange andre parametre enn arbeidsoppgaver og lønn, som noen har tatt opp f.eks fritid, og om man kan ta helt fri når man har fri, samtidig har man en god sjef som støtter en, kollegaer som inspirerer og som du har det moro med, og i tillegg masse personlige ting. I mange år var jeg nødt til å jobbe på en pc med windows, jeg likte alt annet med jobben utenom dette, nå kan jeg velge selv og har det MYE bedre :slight_smile: Enkel ting for arbeidsgiver, men utrolig viktig for min trivsel. Har man en fleksibel arbeidsgiver som lytter til de ansattes ønsker og ambisjoner er mye gjort. Og trives man og støttes i å gjøre en god jobb tror jeg at de fleste vil oppleve at lønnen også vil følge en god kurve. God 1. mai alle “arbeidere” (og andre)!

5 Likes

Kan være besvart i tråden her tidligere, men når man snakker om “lavtlønns-yrker”, hva tenker folk her da går inn under definisjonen lav lønn? Altså hva er lav lønn? hvor går grensen?

1 Like

Høy lønn varierer jo litt hvor man bor fordi det koster mer å leve midt i oslo enn på finnmarksvidda.
Personlig synes jeg alt under 400k i årslønn er lavtlønt. Og generelt jobber som makser ut under 500k.

2 Likes

Interessant. gjennomsnittslønnen i Norge snitter vel på litt over 500k? Så om man tar din definisjon om 500k inkl bonus/andre goder, er det ganske mange lavtlønnete i Norge?

1 Like

En definisjon her:

3 Likes

Overrasket over at SAS piloter ikke tjener mer enn rundt 550.000 i året.

Før tillegg og bonus.

etter noen år i yrket mitt(som jeg enda er i… ) så ønsket jeg en annen arbeidshverdag…kikket på jobbstillinger inne på finn.no,og fant “bilklargjører” :smiley:

…det ble en kort telefonsamtale da jeg fikk vite hva jeg ville få utbetalt i lønn…

12 500,- etter skatt pr. mnd! :astonished:

3 Likes

Nei, det kommer ikke noe i tillegg. Bare se på debatten fra torsdag.

1 Like

Må finne sjampis på tilbud da…

det hadde blitt mye billig kneipbrød og leverpostei og annen lavprismat då ja :sweat_smile:

1 Like

Det stemmer med forskningen, viktigste er å komme opp over en viss grense:

Researchers have found that above a certain point more money does not yield much more happiness. As Donnelly and Norton wrote, “The relationship between money and happiness has been studied for decades, and typically shows that money matters for well-being, but with diminishing returns: the difference in happiness between people with incomes of $50,000 and $75,000 is larger, for example, than between people with incomes of $75,000 and $100,000.”

En annen viktig ting er at du blir lykkeligere av egne penger enn av arvede eller inngiftede penger.

3 Likes

Enn hva med penger vunnet?
La oss si jeg vinner 730 mill på eurojackpot på fredag. Blir jeg mer eller mindre glad av de, kontra pengene jeg jobber for?

1 Like