Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye har du i brutto årslønn?

Har hørt at en pilot som regel har noen minutter i løpet av en karrierre der de avgjør mellom liv og død. Verdt en god årslønn for min del :slight_smile:

8 Likes

Det tror jeg en sykepleier, eller for den saks skyld, en hjelpepleier også har.

14 Likes

Så, hvis du synes det høres så gildt ut å være pilot, en lett og avslappende jobb uten noe tung utdannelse, så er det bare å kjøre på. :wink:

Sjelden for et par hundre personer samtidig :stuck_out_tongue:

2 Likes

Og barnehagetantene! Og ikke glem dørvaktene!

1 Like

Fattern er kaptein i SAS, og man kan vel si at gullalderen er over i pilotyrket. At de kan tjene så mye på en ekstra dag jobbing er under ekstremt spesielle omstendigheter. Om du vil ha en jobb der du aldri er hjemme når det skjer viktige ting ellers i livet (les: konfirmasjoner, bryllup, bursdager, jul osv.), sjeldent fri i helger, et vanvittig uforutsigbart ferieavviklingssystem, så bli pilot. Om folk spør han om pilot er tingen å bli nå, svarer han nei. Lønnen i seg selv er jo bra, men vei det opp mot hva jobben “koster”.

11 Likes

Ikke bland meg inn da :wink: har forresten null interesse av det yrket.

Men som flere nevner her så er det svært mange andre yrker en kan si akkurat det samme om som bare tjener en brøkdel av disse komersielle pilotene…

En vanlig bussjåfør feks har feks større direkte ansvar og direkte innvirkning på liv og død for 100vis av mennesker en gjennomsnittelig dag enn det en pilot har.

Forskjell om konsekvensen er at 1 peron dør eller om 150 dør.

Men akkurat det samme gjelder jo feks også kabinansatte, som også tjener bare en brøkdel

Om en vanlig bussjåfør kløner og er uoppmerksom et øyblikk kan også kanskje ikke 150, men 40-60? også dø!!

Synes ikke argumentasjonen her henger helt på greip.

De har jo ikke akkurat samme ansvaret.

Hovedpoenget er jo egentlig tilbud og etterspørsel :wink:

De har også masse ansvar ja mer vil jeg nesten si i forbindelse med alt av uregelmessigheter som kan oppstå. Pilotene kan jo i 99,99% av tilfellene bare lene seg på automatikken!

Bortsett fra når det virkelig gjelder.

1 Like

Greit at de vet hva de skal gjøre når det skjer noe de 0,01% tilfellene og at det ikke er satt bort til dronepiloter i India.

Det er sant, men så er heller ikke sannsynligheten for å havne i en flyulykke stor.
Sjansen for å dø i en flyulykke er vel 1 til 11 millioner.
Piloter har selvfølgelig noe av æren for dette, men den generelle sikkerheten med å fly er forferdelig bra, uavhengig av hva en pilot bidrar med på en flyvning.

1 Like

Jeg kunne ønsket meg litt større range i svarene over eller mulighet for flere valg. Som konsulent og timebetalt kan lønnen min variere mer enn hundre tusen pr år.

Ja det er faktisk EKSTREMT sjeldent at en pilot kan gjøre forskjell. Men om en mener at hele yrkesgruppen skal heve fete lønninger pga av dette i forhold til mange mange flere som gjør forskjell mellom liv og død HVER DAG i sin jobb så dem om det…

En vesentlig forskjell på bussjåfør og piloter er at bussjåføren i en stresset situasjon kan dra på bremsen å gå ut for å ta seg lucky strike menst piloten i en stresset situasjon trenger å takle den der og da uten å tenke seg om eller ha muligheten å ta seg en runde rundt flyet å trekke frisk luft før man ruller videre på ferden.

5 Likes

Det er vel strengt tatt ikke sant. Stresset varer i mye kortere tid, men bussjåføren kan være nødt til å gjøre vesentlig mye mer enn å tråkke på bremsen for å unngå katastrofe. Faktisk vil en bussjåfør få kortere reaksjonstid enn en pilot om uhellet skulle være ute.

2 Likes

Jo, men det er eg enig i, sjåføren har self kort tid å reagere på, men så kan han ta en runde rundt busset å stresse nedigjen, noe piloten ikke kan, han er pent nødt å fullfører til flyet er landet, var det eg mente da :slight_smile:

4 Likes