Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye har du i brutto årslønn?

Leser jeg deg riktig om du heller ville hatt en Rutersjåfør med flyutdanning bak spakene i en maskin med 200 passasjerer enn en som tilfredsstiller kravene som er satt til en pilot i dag? Melder meg i så fall av denne diskusjonen.

2 Likes

Må være det tåpeligste innlegget til nå? Hvorfor ser du så ned på bussjåfører? Om en av de klarer å fullføre pilotutdanning hvorfor skal de ikke være en god pilot??

Hvilke spesielle “pilot krav” tenker du på?

Jeg skjønner meg bare ikke på denne nesegruse beundringen av piloter ass…

1 Like

Pappa køyrer buss, har en bra inntekt han samtidig som han storstrives i jobben

10 Likes

Herlig hersketeknikk. Vis meg ett sted jeg har rakket ned på bussjåfører. Sagt på en annen måte, jeg tror en pilot lettere kan bli bussjåfør enn motsatt.

1 Like

Må jeg lage en egen bussjåfør vs. pilot tråd også nå? :rofl::joy:

24 Likes

Hvor stor prosent av bussjåfører tror du hadde klart å gjennomføre pilotutdannelsen?

  • 0%
  • 25%
  • 50%
  • 75%
  • 100%

0 stemmegivere

1 Like

De fleste bussjåfører her i Oslo klarer ikke engang å kjøre en jævla buss, så jeg tror egentlig 0% :joy: De går direkte fra gass til brems (de klarer ikke å la bussen trille pent), så folk blir kastet veggimellom. Stakkars de eldre :disappointed_relieved:

2 Likes

Hehe, helt konge og helt etter min humor, beste latterkula eg har hatt i hele år :joy::joy:

Takk, nå vet eg at helgen min blir en høydare :joy::+1::+1:

3 Likes

6 Likes

Faen så grinete du har vært denne uka.
Jeg spanter øl og fotball, så kommer forhåpentligvis den konstruktive utgaven av deg fram igjen <3

3 Likes

Å ikke glem bussjåførene sin smarte måte å forvalte pengene sine på :

16 Likes

Kvåle?

IT-konsulent

Tipper noe har med ukurrante arbeidstider å gjøre, at de må overnatte rundt omkring osv. Men jeg tipper en eller annen fagforening har en del av skylden for den høye lønna.

Jeg lurer på hvorfor folk som jobber offshore har så høy lønn. Det er nok av folk som vil jobbe hardt noen uker for så å ha fri noen uker; de trenger ikke skyhøy lønn i tillegg (tror jeg da). Det er selvsagt ikke bare en dans på roser å jobbe offshore heller, med tanke på familieliv osv.

2 Likes

Må huske på det at når det gjelder de som jobber i Nordsjøen så er grunnlønnen ikke særlig sprek. Typisk 400-450K. Det er alle tilleggene samt overtid i havet og land som gjør at det blir butikk. Da jobber man ikke 2/4 lengre…

2 Likes

400-450k i grunnlønn er faktisk mer enn mange tjener totalt :wink:

Så Jeg vil si at det er ganske sprekt, spesielt siden alle tilleggene kommer uansett.

2 Likes

Er jo bare til å søke på jobb for de som vil tenker jeg.

Man er sin egen lykkes smed :grinning:

3 Likes

Ja, de kan dra offshore å jobbe hvem som vil. Det er blitt Norges råeste (les misbruk) sosial dumping bransje. Så til lønna, helt korrekt som Krieghoff sier, mange har 400k og faktisk mindre i grunnlønn. Så kan man enkelte ganger være “heldig” hvis det blir tåke, slik at man ikke kan dra hjem og tjene 3-4000 pr dag. For dette skal man da eksponere seg i et helikopter som idag blir vedlikeholdt atskillig mindre enn før samt sitte offshore 24 timer med betaling kun for 12 av de 24 timene. Vær så god, søk dere inn i den bransjen. Jaggu en lukrativ bransje.

Edit tillegg : I Norge er misunnelsen større en kjønnsdriften når det gjelder den vanlige mann i gata sin oppfatning av Offshore luxus livet. Men disse vet ingenting om hva det livet koster den enkelte (samliv, samvær, helligdager, merkedager osv)

9 Likes

Nå har vi vel aldri hatt så strengt regelverk som nå iforhold til flysikkerhet så det argumentet blir tynt.

Og når man tenker at flertallet offshore er folk med lav utdannelse så har de rimelig god lønn. Bare se til engelsk sektor så ser du hva som er nærmere normalen. Ikke mye 2/4 der

Offshore jobb ikkje så bra som mange trur. Er du ansatt i operatørselskap, så ja, da er det flott å jobbe offshore med god lønn og betingelser. Problemet er at nesten ingen er ansatt av operatørselskapene!

Veldig mange har betaling tur for tur. (ingen fast grunnlønn, evt timebank som går i minus) Usikkerhet på når neste tur blir men likevel må du stå disponibel til å reise på kort varsel. (Det blir forventa at du kan reise innen noen timer) Det er heller ikkje slik at ein tur er 14 dager. Turen kan være fra 1 til 21 dager, noe som ein ikkje veit før jobben offshore er ferdig. (Har heller ikkje overtid etter 14 dager)

Ein kan jo spør seg hvorfor det er så mange utlendinger som jobber offshore dei siste år.

2 Likes