Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye har du i brutto årslønn?

Eg er helt enig i at bonden er viktig og at bonden sikkert har en dårlig timebetaling, men dårlig timebetaling er det mangen flere som også har, om man deler selv en høy årsinntekt ut på antall arbeidede timer, så er det mangen med høye lønninger som vil ha en dårlig lønn basert på timer.

Selv har eg fastlønn, med muligheter for bonuser, og eg kommer stort sett i en respektabel årsinntekt, men jaggu må eg stå på for og oppnå det, men timelønnen har eg aldri regnet på, for da ville eg blir skremt

4 Likes

Strengt tatt er det vel fiskeren som er viktig, om vi skal tenke på hvem som faktisk kan fø på Norge :wink:

2 Likes

Hva mener du er dårlig timelønn i 2018, Kronn?

Vet egentlig ikkje, sikkert det som bonden har.
Så det er sagt, så ønsker eg at bonden skal få betalt såpass at det er og blir attraktiv det å være bonde.
Vi trenger å ta vare på landet vårt så det ikkje gror igjen, samtidig som vi ikke kan basere oss på at vi importere og stjele maten fra andre land som selv trenger maten.

Så bonden må være fornøyd, men dei er nok ikkje dei eneste som får en lav timelønn, om man deler årsinntekten sin på antal timer i jobb.
Joda, eg har for min del har nok en høyrer inntekt enn bonden generelt

Edit : i Norge er det vel overproduksjon av kjøtt, så vanskelig å få prisene opp, men kanskje burde det være høyere avgifter på import kjøtt, så fikk man regulert importen vertfall ?

3 Likes

Er det ikke allerede grei avgift på importering av kjøtt. Mener jeg hørte på nyheten her om dagen at de vanligvis har lavere avgift nå på sommeren, men at staten har blitt bedt om å innføre høyere avgift også nå, da det forventes mer slakt pga tørken.
Da fikk forøvrig de som kjøper kjøtt skryt fordi de har valgt å ta norsk kjøtt over utenlandsk, selv med lavere avgift i denne perioden, for å hjelpe til under tørken.

Stemmer det, men dersom bonden skal få bedre betalt generelt, da må produktene som bonden skal selge, ha en høyere pris, da må man «justere» tilgangen til produktet, i dette tilfellet gjøre import mindre gunstig, sånn at bonden får selge sitt norsk produserte kjøtt

3 Likes

Med tanke på hvor liten del av kongeriket som kan dyrkes er spørsmålet hvor mye subsidiering man skal gi bonden, når alt vi trenger kan dyrkes MYE billigere i for eks polen og Ukraina ( som har VELDIG VELDIG mye mer dyrkbar mark enn i Norge).

Vi er tross alt en nasjon med gigantkyst. Det er Fisk som er greia vår. Ikke korn.

3 Likes

Det skal ikke mer enn en liten internasjonal krise til før matimporten da stopper helt opp. Matproduksjon bør være et statlig sikkerhetsanliggende.

3 Likes

for mange er åkrene og korn produksjon en måte og få utnyttet gjødsel fra dyrene, synes den norske bonden også fortjener bedre lønn, vi er i verdens toppen i lite antibiotika bruk på husdyr, noe vi burde bli mye flinkere til og promotere og selge dyrt til “fiffen” i europeiske land

4 Likes

Vi produserer nok fisk til å fø 20mill mennesker ca. eller mer.

Det som er et statlig anliggende er de strategiske kornlagrene. Som de valgte å legge ned for å spare penger.

Norsk Jordbruk klarer ikke få Norge alene.

De smarte bøndene gjør allerede dette. Heldigvis innså noen at de store “semi statlige” foretakenede som Tine og Gilde ikke leverte kvalitet. ( blir litt sånn når AP styrer for lenge).

Så om du skal ha litt bedre kjøtt, sjekk ut prima jæren :wink:

2 Likes

Det er faktisk helt feil. Problemet i Norge er bl.a Bama som rævkjører bøndene så til de grader. De er bare en mellommann som skummer fløten så til de grader.

Ja til flere mathaller hvor man kjøper direkte av bonden. Bonden tjener mer og vi får billigere mat. Vinn-vinn

@Evilfreud det er vannvittig store arealer som kan dyrkes og beites. Landet gror igjen og det er et enormt problem. Er vel snart 10år siden det ble advart om at vi dyrker mindre enn 50 prosent av maten vår. Det er overhode ikke bærekraftig. Vi burde dyrke alt som dyrkes kan og eksportere eventuelt overskudd.

Nå håper jeg på en helvetes vinter så jeg og et par naboer kan få hogd ned noen enorme beitearealer og solgt unna ved og gå i null :smirk:

4 Likes

Er faktisk bare 2 plasser i Norge man kan drive effektivt jordbruk, Jæren og indre østland.

Alle andre plasser får du forlite mark og volum.

Kulturlandskap er en helt annen diskusjon

2 Likes

Jeg er dog uenig. Ser her på Egge hvor jeg bor så er det mye drivhus, disse går så det griner. De samme gutta er de vi forpakter bort jorda til i sommerhalvåret. La oss si det er f.eks 30 gårder så er det 5-6 som driver alt.

Jeg skulle gjerne drivi gården, men jeg har ikke 8-10 mill for å klaske opp drivhus jeg trenger i kombinasjon med jorda mi

1 Like

Jobber som sykepleier i fengsel. 600k brutto før overtid. 28 år.

2 Likes

Mulig vi kan produsere fisk til 20mill, men det kan umulig være med kun norske råvarer. Mener laks fores i stor grad på korn, noe som vi umulig vil ha nok av i år. Mulig dette bør dras over i en egen tråd.

1 Like

Kosten til fisk er i stor grad basert på importerte soyaprodukter og restavfall fra annen havbruksnæring og jordbruk.

Hvitfisken vi faktisk fisker opp av havet tror jeg ikke har tilstrekkelig volum til å mette alle munner. Ikke smaker det spesielt godt heller. :grinning:

er vel ikke helt enig med den du, den viktigste jobben i mine øyne er de som hver dag passer ungen din, slik at du kan spille bingo :wink: når de faktisk er flere timer med ditt barn enn deg selv, er de faktisk i stor grad med på å forme hvordan ditt barn skal bli og kanskje hva :wink: bonde?

Ikke helt riktig. Store deler av sørlandet funker fint til jordbruk, problemet er ikke arealet, men det at man ikke noe sted - ikke i matvarekjeden heller - skal ha noe lager å snakke om.

Slenger ut ein liten rakett her: Kanskje det er olje- og gassnæringa som er viktigste jobbene i landet? Det er de som sørger for at AS Norge går så bra, og de sørger for at det er såpass bra subsidier til bøndene bl.a…
Eg jobber sjølv i denne bransjen, men ser ikkje på meg sjølv som det eg beskriver her.
Personlig har eg størst respekt for yrker innen helsefag og lærere/pedagoger innen skule/barnehage. Dette er flinke folk med forholdsvis lav lønn kontra mange andre yrker, men de vasker, steller, snakker med, mater og tar vare på de eldre på en respektfull måte og lærer opp våre unger til å bli bra mennesker.
Min glede i mitt eget yrke er at eg jobber i et veldig krevende, men godt miljø og får jobbe sammen med masse forskjellige type mennesker og kulturer.

9 Likes