Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvor mye har du i brutto årslønn?

Tror ikke helt du ser poenget mitt. Om ingen produserer mat så vil de fleste dø.

3 Likes

joda, ser poenget ditt, men du snakket om den viktigste jobben, og det mener jeg er å veilede, og passe på de som skal passe på deg når du ligge i sykesenga… lære barn holdninger og verdier er den aller viktigste jobben i mine øyne… mat kan man i værstefall produsere selv, men går selvfølgelig utover bingo tiden… mat er et grunnleggende behov det er vi enige om,men ikke den viktigste jobben

Hmm. Men uten mat så har du ingen til å passe sykesenga eller passe barna. Hvordan skal folk i byene klare å produsere mat? Uten bonden så vil det bli ragnarokk enkelt og greit. Mat og vann er de to viktigste ressursene vi har. Alt annet er egentlig uvesentlig når det kommer til overlevelse.

2 Likes

vi kan bare være enige om å være uenige…
det handler vel egentlig om kortsiktig vs langsiktig tankemåte, for du har helt rett i at dersom du skal leve en uke frem i tid må du ha mat.
noen ville prioritert hvem som produserer biffen fremfor hvem som oppdrar barna er vel typisk iland tankemåte, i uland betyr barn sikkerhet for alderdommen, og hvordan man oppdrar de er avgjørende for din\deres fremtid
:beers:

1 Like

Å diskutere hva som er de viktigste jobbene i et moderne samfunn er for meg litt meningsløst. Det blir som «høna og egget». Alt henger sammen! Det finnes dog noen som blir overflødige på grunn av teknologisk utvikling. Kanskje også noen «bullshitjobber» innen bla. finanas, som da ikke er samfunnsøkonomisk spesielt nyttige.

3 Likes

Ca. 40 År, Noen ville kalt meg et løvetannbarn, Begynte i jobb 100% som 16 åring, 2 fagbrev innen Bygg, Driver 2 selskaper, Lønnsinntekten holder jeg på rundt 600K Brutto, Rundt 1Mill i kapitalinntekt.
Jeg har jobbet MYYYE! Alt for mye. Mange vil ha masse, men få er villig til å gå hele veien ….
Kapital gir meg «frihet» til å gi fan! Og jeg ønsker å kunne gi enda mer fan.

Når det er sagt så skal jeg komme med et lite råd som jeg til stadighet må minne meg selv på. Lev NÅ! Og nyt max de enkle og ekte tingene. Der finner du ekte og varig lykke. Jeg har jobbet mye med noen som virkelig har MASSE penger. Felles for akkurat de, er at de virker til å være fundamentalt ulykkelig. Egoet elsker penger! Det er ikke en direkte sammenheng mellom kapital og varig lykke. Snarere tvert imot.
Take care :kissing_heart:

27 Likes

Godt å se at kunnskapen om fiskenæringen her er ca lik null.

Her har dere tall fra 2016. Dette er da fisket fisk.

Jeg tenker 2 043 521 TONN! er nok fisk til de fleste i norge og litt til. Så har vi denne soyalaksen vår. Som egentlig er et avfallsprodukt.

La oss prate om lønn, så driter vi i bønder og fisk. Tall og link under.

image

1 Like

Det blir vel noe sånt som 400kg pr pers, med ca 1000 kcal/kg blir det 400.000 kcal eller rundt 1100kcal om dagen. Fint hvis man vil gå ned 1 kg i uken. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Sleng på 1,3mill tonn med oppdrettsfisk. Så burde det være nok til alle som vil bli fete :wink:

Oppdrettsfisken er foret opp på importert mat, så det er netto tap av kalorier. Er vel noe sånt som 3000 kcal inn og 1000 kcal ut. :stuck_out_tongue:

1 Like

Den er vel forte på rester fra øvrig norsk fiskerier også. Tingen er, man klarer seg :wink:

Kan jo ta med norsk kjøttproduksjon også. Aner ikke hvor stor del som er foret på utenlandsk soya, men mistenker mye.

Blir desverre usle 350k Tonn

image

Kan bare svare for storfe og sau. Det brukes i svært høy grad norske innsatsfaktorer i kraftforet deres. Melkekyr derimot kan ha noe soya i kraftforet for høyere ytelse.

Angående bonden ( beklager at eg er litt kald ), så kan vi klare oss uten bonden, men det ville være uetisk mot resten av verden, da vi måtte imponert alt av mat som bonden produserer, altså stjele den fra andre trengende.

Store deler av Norge er av geografi der landbruket ikke er egnet, og dermed en dyr og tidkrevende måte og drive på.
Fisk har vi enkel tilgang på.
Helsepersonell kan vi ikke klare oss uten, men også helsepersonell trenger mat, alt i alt er samfunnet bygget opp på en måte det vi trenger alle.
Skal vi være solidariske mot verden, så må vi ha bonden, selv om det er dyrt da landet vårt ikke er egnet for landbruk, men vi kan ikke være uetiske å stjele kjøtt og korn fra lavkost land som også trenger maten sin.

2 Likes

Bonden er vel snart en japansk robot?

3 Likes

Dyr på beite i utmark er det enda potensiale for, og bra for naturen.

2 Likes

Som en som er glad i naturen, så skulle eg gjerne sett at det var fleire dyr i utmark, så eg håper forholdene kan være sånn at det er og blir attraktivt.

2 Likes

Tror vi skal stole like lite på importen av mat fra utlandet som at Nato hadde løftet en finger for å hjelpe oss om evt. Russland invaderte oss.

For to uker siden trodde alle at Nato var urokkelig. Pga en kommentar fra Trump snudde dette tvert om.

Andre ‘vanlige sannheter’ kan endre seg like fort.

9 Likes

Med 9 år som offiser i Forsvaret som ble avsluttet like etter at Berlin muren falt så tok jeg ny utdannelse i Stavanger på kalhammar tekniske boreskole. Var i drillingen fra 1993-2012 hvor jeg hoppet av og fikk meg jobb i ett konsulentselskap innenfor sikkerhet så jobbet som Safety både i Norge,Afrika og novaja semja. 2014 var ett realt kræsj og selskapet har slitt med å få kontrakter i ett heller dødt marked. Men ting begynner å løsne og aktører sier at 2020 vil bli bra igjen i alle deler av industrien. Vi får se. Å bli konsulent kan være lukrativt men å brenne ansiennitets broer like før markedet bryter sammen kan bli dyrt :joy: men sånn er nå den greia :man_shrugging:

6 Likes

Hei Joshua French? :smirk:

6 Likes