Elop har forhold seg relativt stabilt til tross for krigen. Lå allerede på 2,5-2,7 før det startet. Det er vel ikke stor grunn til å tro at kursen faller mer?
Det blir uansett spennende å se hvordan det går ved Qpres neste torsdag.
Yup, ang. kurs kommer det kun an på antall salg og lanseringen. Q4 blir nok ikke spesielt spennende, men kan komme overraskelser. Ser spesielt etter Simplifai sin MRR som i Q3 var på 1m MRR. Klarte de en god økning der er det veldig flott. Også spennende å se når inntektene fra de tidligere salgene til ELOP blir bokført. Mulig en del av det eller alt kommer i Q4, som vil se bra ut for de som ikke har fulgt så godt med enda. Jeg har tatt det med i beregningen allerede, så for meg er det bare spørsmål om hvilket kvartal det settes på.
Her er forøvrig mine minimums-håp til utvikling i inntekter. Klarer de dette er jeg fornøyd:
ELOP: | Q32021 | Q42021 | Q12022 | Q22022 | Q32022 | Q42022 | Q12023 | Q22023 | Q42023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Faktisk: | 0 | ||||||||
Forventet: | 0 | 0 | 1 | 2 | 4 | 8 | 14 | 24 | 38 |
Simplifai: | |||||||||
Faktisk: | 1 | ||||||||
Forventet: | 1 | 1,4 | 1,9 | 2,45 | 3 | 4 | 5,5 | 7,25 | 9 |
Er i elefanter eller i liter vann eller hva er målet ditt? Forventet 1,4 bananer?
Hehe, selvfølgelig millioner kr
Det er vel millioner NOK MRR.
Ettersom simplifai har det ved Q3-21
Sant, den er feil, siden ELOP sine inntekter er kvartalsvise inntekter, mens Simplifai er MRR. Gang Simplifai sin med 3 så blir det riktig i millioner kr.
Simplifai delivers another strong quarter with year-on-year growth of 233 percent. First Elop Insight units delivered customers | Q4 2021 financial results
Kan se ut som de høyner omsetningsveksten for Simplifai betraktelig, samtidig som de reduserer veksten i Elop
Fra Q3-rapporten:
Syns dette var en Q4 rapport som absolutt er godkjent! God vekst og enda bedre utsikter. Problemet er jo cash burn, over 70mnok i 2021, men så lenge de vokser vil det jo gå greit
18-20M i cash burn per kvartal er forventet helt til ELOP begynner å selge. Flott at lanseringen kommer i slutten av mars som planlagt. Det er det jeg bryr meg mest om. Siden det er starten på cash inn for ELOP Technology.
Ang. Simplifai er 3,3M/kvartal i 3x MRR flott på dette tidspunktet. De har klart vekstmålene hele veien og regner med at det går opp til 9,9-13,2M ila. 2022 som varslet i denne rapporten. Da dekker de mesteparten av cashburn bare i seg selv. Så faren for at ELOP AS går tom for penger før de går i pluss er relativt lav slik det ser ut nå. Kan hende siste emisjon var den siste emisjonen!
De kommer uansett ikke til å gå tom i 2022, så ikke noe å stresse med.
Det virker som de planlegger å notere Simplyfai eller selge de…Kanskje derfor de oppjusterer estimatene for Simplyfai?
De har allerede varlset at Simplifai skal skilles ut, nevner det igjen nå på presentasjonen. Det kan innebære en listing eller salg av selskapet. Uansett kommer det ut som utbytte til aksjonærene, enten som cash eller aksjer i Simplifai for seg.
Finansavisen og E24 er ikke så greie i overskriftene, og nevner ikke veksttallene, menmen sånt får vi regne med fra Olje/Fisk/Shipping or no go-gjengen:
Elop økte omsetningen, men pengene renner fortsatt ut | Finansavisen
Ser konge ut hittil sammenliknet med mine forventninger:
ELOP: | Q32021 | Q42021 | Q12022 | Q22022 | Q32022 | Q42022 | Q12023 | Q22023 | Q42023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Faktisk: | 0 | 0,3 | |||||||
Forventet: | 0 | 0 | 1 | 2 | 4 | 8 | 14 | 24 | 38 |
Simplifai: | |||||||||
Faktisk: | 3 | 4,7 | |||||||
Forventet: | 3 | 3,3 | 5 | 7 | 9 | 11,5 | 15 | 19 | 24 |
Break even: | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
(Rettet opp så det blir Millioner kr i inntekter per kvartal på alle tall) Husk at de i figuren under bare må opp til streken akkumulert for å gå i pluss
Oppdatering fra Pareto
ELOP - Q4’21: First units delivered & Simplifai on growth target
ELOP reported Q4 results this morning with revenues of NOK 5m and negative EBITDA of NOK 25m. Simplifai delivers on its growth targets, with ARR of NOK ~13m at year-end, targeting ~NOK 25-50m by YE’22. The company had a cash position of NOK 124m at year end, and with the cash burn rate, which we expect to increase as the company continues to ramp up, we expect another equity raise this year. Management remains ambitious, stating that it is on track to create a NOK 1bn revenue company by 2025, and launches an ARR target for Simplifai of NOK 1bn by 2026.
Increased burn rate og ny emisjon… Selskapet sier selv de er fullfinansiert (?).
Folk må lære seg å forstå hva som sies når det sies i koder. Hvis selskapet sier de har cash nok inn i 2023, så kan det bety at cash vil holde inn i 2023 - men samtidig er det ingen som venter til man er tom for cash før man henter mer (eller må sikre seg god nok cash flow gjennom operations).
Videre har jeg tidligere vist at ELOP sitt inntektsmål på rundt 750m rundt 2025 ikke gir mening dersom man prøver å sette det opp med tall. Det selskapet gjør nå er å redusere guidingen for ELOP - og så skjuler de nedjusteringen ved å oppjustere Simplifai. Da trekker de oppmerksomheten bort i fra det at de nedjusterer ELOP sitt revenue target, men mange ser det ikke fordi de ser det positive i økningen for Simplifai. Eller hva tenker dere?
Jeg skal se nærmere på rapport og presentasjon i kveld og helgen. Kommentarene overfor går mest på det at man ikke bare må høre og se det man ønsker å høre/se, men alltid være litt skeptisk.
Jeg husker ikke nøyaktig hva de har sagt, trodde de sa at de var fullfinansiert og ville bikke break even i 2023. Er det en konkret uttalelse du sikter til med “cash til og med 2023”. De har de facto nedjustert guidingen til elop technology, uten noen videre seremoni.
Når man ser på kursutviklingen, så er det ingen tvil om at markedet ikke tror på guidingen deres.
Det første jeg tenkte når jeg så en såpass økning av 2026 ARR-target for Simplifai, var at de pyntet grisen før en evt. utskillelse, samtidig som det ser ut til at de reduserer 2026 ARR-target for ELOP med 1/3