Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ININ / gamle Elop (ININ)

Fikk vi høre noe om crawleren egentlig? Jeg skummet gjennom presentasjonsrapporten men så ikke hele casten.

Som sagt har jeg ikke sett presentasjonen eller lest rapporten, men leste et sted i dag tidlig at noen skrev at de hadde sagt de “har cash inn i 2023” eller at “cash holder til inn i 2023”. Jeg kan komme tilbake til dette etter å ha lest rapport og sett presentasjon. Tenkte bare å si at man må være forsiktig med å tolke ting. Særlig med Elop har det vist seg.

2 Likes

Om de kommer til å hente mer vekstkapital på sikt er vel ikke det viktigste. At de nedjusterer estimering i salg av skannere er ikke overraskende ettersom det har gått/og vil gå- tregt å bygge et nytt marked. Tesla solgte heller ikke allverdens de første årene…

Når det gjelder Simplifai så har salget gått over forventing. Hvis de når målet om 1mrd i 2026 med 40% ebitda (600mill) så bør vel en moderat prising være 10x ebitda = 6mrd for Simplifai alene. Det er 20x dagens verdi (50kr aksjen). Hvis salget øker etter planen ut året så kan det fort hende at det blir kamp om å få ta del i vekstemisjon rundt 10kr pr aksje.

3 Likes

Hvis elop når noe som likner det de har guidet er selskapet uten tvil altfor lavt priset, og det betyr i praksis at markedet har ingen tro på at de greier å innfri. Det er altfor tidlig å vurdere om de er i rute. Mrr økte med 100 000,- fra q3 til q4. Det er ingenting når man snakker om de tallene som ventes om noen år. Prosentvis vekst på dette stadiet utløser bare et stort gjesp i markedet.

Det de har gang i inde hos Elop ledelsen er simpelthen alt alt for mærkeligt.

1. De udsteder en vækstemission for kortefter at bruge pengene på at købe sine aktier op
  2. Deres guiding er helt ude i hampen og virker total urealistisk
  3. Ingen Q/A efter en kvartalsrapport, som skaber mange spørgsmål.
  4. Skriver om at de har fået samarbejdspartnere i USA, men de faktisk har base i Norge

Skal du komme med personkarakteristikker, gjør det basert på oppførsel og ting han kan gjøre noe med. Ikke utseendet.

Og ja: Resten virker rotete. Simplifai tjener hvertfall penger, og holder veksten i gang.

1 Like

Mener du “har inntekter”, eller går den delen av konsernet faktisk i pluss?

1 Like

Hoi! Godt poeng.
De går vel i minus. Ble bare litt rask på avtrekkern grunnet utsagnene jeg svarte til.

1 Like

Det blir spennende å se hva som skjer med Simplifai. Hvis de skal ut som eget selskap på listes på børs, vil det da være naturlig at de henter penger? Eller skal Elop og Simplifai dele eiendeler og cash og skille lag - for deretter at Simplifai skal listes uten å hente penger? I så fall må man vel vente lenge nok til at de går med et greit overskudd… Horpestad snakket også om at listingen ikke nødvendigvis skulle være i Norge og på Growth.

Forøvrig sa han i starten av presentasjonen at de ikke har noen plan om å hente mer penger: “Vi har ikke planlagt for noen ytterligere emisjoner”

Husk bare at selv om de ikke har planlagt det nå, kan man alltids komme om 10 mnd og si at "vi hadde ikke planlagt dette, men grunnet X, Y og Z så ser vi det nå som nødvendig/ønskelig å hente penger for videre vekst."Her får folk vurdere selv hva de tror.

1 Like

De har ikke økt burnrate hvis man sammenligner med q3. de har tvert imot redusert cashutgiftene (kostnader +investeringer) fra 25 mill i q3 til 18 mill i q4.

Det har blitt låst bort mer cash til drift, men det er noe som flukturerer litt opp og ned.

1 Like

Kanskje vi snakker litt forbi hverandre, jeg refererte til Paretos kommentar der de sier at burn rate vil øke i kvartalene som kommer.

Det er relativt vanlig at du må ha mer cash tilgjengelig for å skalere opp, så kan vel være det som er poenget. Unntaket er hvis du har kunder som forhåndsbetaler eller du ikke har noe direkte kost på det du selger.

Jada, større operasjon betyr større arbeidskapital. Noe vil gjerne motvirkes av ut man selv har utestående hos leverandører. Men det betyr ikke at man brenner mer penger.

1 Like

Nei, men det betyr at man trenger mer kapital.

Caset er relativt binært. Gjør som dere vil. :slight_smile: All info man trenger for å ta gode valg om ELOP er tilgjengelig på nett. Er nok bedre at man leser det der enn fra meg uansett. :slight_smile: Uansett vil et halvgodt skudd mot mål være veldig mye bedre enn der de er i dag.

Målene for 2022:

3,3-4,4M MRR for Simplifai innen utgangen av året.

50+ distribusjonsavtaler i forskjellige land for ELOP Technology innen utgangen av året.

Lansering av Insight Crawler i slutten av Q1 2022.

ELOP skal vokse og det er derfor høyst kurssensitivt at de viser at distribusjonsavtalene fører til salg. Det blir nok ikke den helt store festen før salgene ruller inn. Det skjer forhåpentligvis i Q2, Q3 og Q4 2022. Q1 blir mest spennende for Simplifai ang. vekst i MRR.

Jeg har vært med fra ca. 4kr til hit vi er i dag og velger å forbli fullinvestert i selskapet. Hver enkelt får ta sine valg.

Det er i Q1-Q3 2023 en gang at vi kan forvente at de går i pluss, og oppbygningen dit kommer til å være relativt baktung. Sikkert ikke så farlig å vente litt med å kjøpe heller, om man har andre case man vil se fullendt. ELOP har dog aldri vært så billig som i disse dager.

Slik det ser ut nå er jeg mer positiv enn før rapporten. Distribusjonsavtaler i 18 land før lansering av Crawler scanneren er over min forventning og jeg er fornøyd med regnskapet og progresjonen de melder for produktene og Simplifai sin vekst hittil og på kort sikt.

Dette er en aksje for de som vil være med i et par år eller mer, de bygger stein på stein.

4 Likes

Mandatory notification of trade by primary insider

5 Likes

Snitter ned …

1 Like

Nja, han har vel snitt på aksjekapitalen + litt for senere kjøp? Eller kjøpte han mye i markedet?

Vet ikke snittet hans, mente ikke så mye med kommentaren, mest “småprat”. Men emisjonene har vært på høyere nivåer enn dette etter at han kom inn i bildet. 2,87, 4,xx, 6,00, 4,00. I tillegg kjøpte han endel på 6-7 kr i markedet etter børsintroduksjonen.

1 Like

Elop Technology secures contract and distribution in China

7 Likes