Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

ININ / gamle Elop (ININ)

Veldig lav mcap hvis man legger guidingen til grunn. De mangler kontrakter som kan overbevise markedet om at skanneren deres blir en suksess i fremtiden.

Ja, nettopp, men de kan vel i og for seg komme når som helst?

Det hviler vel fortsatt et emisjonsspøkelse over aksjen. Nå har de nedjustert guiding for ELOP, men økt den for Simplifai. Det skal bli spennende å se hvor mye inntekter de klarer å få fra maskinsalg og software fremover. Evt. må de vokse gjennom å kjøpe opp selskaper, men da kommer det emisjon. Jeg så det kom en kjøpsordre på 100,000 aksjer i dag. Mulig Horpestad er på kjøper’n igjen.

De kjørte vel emisjon I oktober på 100 mill.

Ja, men i Q3 brant de 24,6 mill cash. I Q4 var cashflow from operating activities -24,8 mill og cashflow from investing activities -3,2 mill. Så pengene renner ut relativt raskt.

Cash balance of NOK 124 million at the end of Q4 2021

Vil anta at dette holder teoretisk i 4-5 kvartal.
Så en emisjon kan kanskje forventes på samme tidspunkt som i 2021.

Planen er at Simplifai skal klare å øke profitten fremover slik at tapene blir lavere og lavere for hvert kvartal. Er jo rimelig sikker på at de vil klare å øke inntjeningen, men det jeg er mest spent på neste kvartal er om kostnadene øker noe særlig. Klarer de å holde omtrent samme kostnadsnivå eller lavere som forrige så ser jeg på det som meget positiv og risikoen for emisjon blir lavere. Insight crawleren vil jo ha mer og mer å si etter hvert, men fortsatt litt for tidlig.

4 Likes

Godt beskrevet, hva jeg også tenkte at inntektene vil mest trolig gå opp framover

1 Like

Det at Simplifai tar en større del av guidingen er faktisk positivt. Kostnadene ved å sette programvare i jobb øker lite i forhold til inntektene for hvert nye salg. Ikke umulig at kostnad dobles først ved 4-5x inntekt. Dvs bunnlinja blir bedre og bedre for hvert kvartal -og var det ikke ila 2023 de guidet break even? De har selv uttalt fullfinansiering ved forrige emisjon, så skal man vente på fullstendig avklaring på den saken før man investerer så tror jeg toget har gått for lengst.

3 Likes

Yup, inntill videre blir “break-even i 2023” tomme lovnader for aksjonærene fram til ELOP kan vise til salgsvekst på Technology-siden. Simplifai har fått til veksten hittil, så de alene burde egentlig prise selskapet opp mot 500M. De omsetter nå for 13M/år fra MRR alene, og det har vokst fra kvartal til kvartal hele veien etter planen på 3x year over year. Gjenstår bare å se ELOP Technology få igjennom salg i millionklassen før sommeren for å bekrefte guidingen. Markedet forventer nå at ELOP Technology ikke skal klare å selge sine produkter og at Simplifai ikke klarer å fortsette veksten, basert på prisingen av selskapet på 280M. Forventningene er heeelt i grøfta, så klarer de å nå guiding snakker vi 10x eller mer på 3 år. Klarer de det delvis skal vi fortsatt mye opp. Det som kan ødelegge er om de ikke klarer å gå mot break even raskt nok og må ha en emisjon til. Det er en relativt stor risiko for det i caset. Så verdt å være klar over. Men tror en slik emi ikke ville kommet før sen høst i så fall. Vi har god tid til å få se at de er i rute eller ikke før den tid. Jeg tenker å revurdere caset i september. Er de da i rute forblir jeg investert. Har de fortsatt ikke vist gode salg for ELOP Technology kan det hende jeg selger meg ut for å unngå å støtte dem ved brutt guiding. Har ingen interesse av å støtte bedrifter som guider over evne. ELOP har hittil holdt seg innenfor guidingen.

2 Likes

Clearstream er jeg ganske sikker på er handler av tyske småsparere, a’la nordnet.
Dette tok seg opp etter de første artiklene om Elop i tyske aviser.

3 Likes

Blir nok en pump før en eventuell emi uansett😉

I tillegg til emi, så venter nok markedet på at ting skal materialisere seg, i hvert fall for Elop-delen.
Simplifai får jeg bare mer og mer tro på. Som @hillside nevner over, så er Simplifai, i hvert fall på kort sikt, mer skalerbart enn Elop, og derfor synes jeg det også er mer bull at guidingen til Simplifai økes :slightly_smiling_face: I første omgang håper jeg at veksten til Simplifai fortsetter, samtidig med at kostnadene for Elop og Simplifai stabiliserer seg.

1 Like

Ikke så vanlig i software bransjen hvor man ikke kan stille sikkerhet. Konvertibelt lån er mulig, men det er egentlig verre enn emi.

Hvis du allerede driver i pluss, så er det nok mulig å få lån for å skalere opp. Det er jo ikke det som er caset her?

Nå omsetningen tatt seg opp og kursen stiger! Omsetningen er nå på 2.3 million og kursen 2.7.

Venter spent på fortsettelsen.

1 Like

Ja, ble meldt i Finansavisen at analytikerne så ELOP som den aksjen med mest potensiale for vekst på Oslo Børs. Det har jo vi visst en stund, men fint med oppmerksomheten på aksjen. Var som jeg trodde bare oppmerksomhet som manglet i caset. :slight_smile:

4 Likes

Få skjær i sjøen fram til 3kr, 3,6kr og så 4kr teknisk. De nivåene kan man følge med på om vi skulle drive videre oppover. Min formening er som nevnt over at Simplifai alene bør prises til rundt 500M nå basert på bransje-prisingen på MRR vekst, så disse kursene ser lave ut for meg uansett. Fin vekst for en dag dog. Nå er vel hele pakka priset til ca. 330M. Burde minimum dobles før vi kan snakke om fair value. Klarer ELOP sine mål bør selskapsverdien overstige 1mrd før de går i pluss i 2023. Men alt avhenger av oppmerksomheten rundt selskapet framover. Vi gikk ned til 2,3 fordi markedet ikke fulgte med på caset. Får håpe de nå gjør det som Finansavisen har pekt ut at analytikerne også mener de ser lavt priset ut.

2 Likes

Jeg tror det i hovedsak gjelder at markedet ikke har tro på guidingen og Horpestad, samt at det stilles spørsmål til hvordan Elop skal klare å tjene penger.

Slik jeg forstår det, går vi opp fordi det kommer inn nye investorer som har lest seg opp ut fra FA-artikkelen. Forhåpentligvis ser vi et trendskifte nå, og de gode nyhetene som er på vei bidrar til enda større vekst.

Jeg har et personlig kursmål langt over nevnte kursmål, men de gjelder for børsåret 2025.

2 Likes

Erfaringsmessig varer slike oppturer basert på avisartikler og lignende er par uker, så faller aksjen gjerne tilbake til gamle noter.

Financial calendar

1 Like

Ifølge ELOP skal lansering av ELOP InsightCrawler skje innen kort tid(ved utgangen av Q1), ser kun dette seminaret på agendaen 07. april: Elop Webinar on Scanning concrete with ultrasound at FOP Online conference

De har en flott side for de andre produktene, håper på tilsvarende for InsightCrawler:
Elop Insight - Elop - Unique concrete insight - 3D imaging

Ønsker mer info fra ELOP denne uken om lanseringen. Håper de tar oss litt på sengen med mer info om:

“DEKRA Visatec og Elop har en målsetning om å lansere en kommersiell utgave en
InsightCrawler i løpet av første kvartal i 2022.” Elop og DEKRA Visatec GmbH med industrielt samarbeid | live (euronext.com)
Ble meldt 21. mai 2021.

Ble kanskje litt kort tid på utviklingen, men det bør de gi informasjon om i så fall.