Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Investere i eiendom

så du respekterer ingen takstmenn er det du sier ? :joy:

Hva vill frie takstmenn si ?

Hørtes litt klatt ut ja …

Nei jeg sier ikke det. Jeg respekterer ingen takstmennforbund. Men liker og respekterer mange takstmenn. Frie er de som ikke er medlem av Nito eller NTF. Jeg liker ingen av de forbundene. Men her er svar på spørsmålet ditt. Jeg mener NTF har den høyeste rangeringen av de to. Grunnen er at det er mange tullepikker som er byggmestere som bare tror de er verdensmestere og ikke er villig til å ta inn over seg ny lærdom. I NTF så har de standardisert utdanning og en grundigere innføring i selve takstyrket. De kvalitetsikrer takstmennene sine i større grad tror jeg.

De som ønsker å bli medlem av NITO Takst må ha minimum mesterbrev, ingeniørutdanning, eller byggteknisk fagskole med fagbrev innen byggtekniske fag.

NTF-sertifiserte takstmenn har gjennomført den lengste, offentlig godkjente takstutdanningen i Norge. Vi er den eneste organisasjonen som stiller karakterkrav for å bli medlem, og vi stiller høye krav til årlig etter- og videreutdanning. Det er kun NTFs takstutdanning som kvalifiserer til medlemskap i NTF. Det sikrer takstfolk med en solid faglig bakgrunn, og en tyngde som gir kundene trygghet for en objektiv og grundig takst. NTF-kvalifiserte takstmenn er pålitelige folk som er opptatt av å gjøre en skikkelig jobb.

3 Likes

Leste høyere opp her at noen kjøpte ny enhet hvert 5 år, dette er da finansiert med det som er betalt ned og prisstigning som har eventuelt vært de åra? Enn kommer vel over den 5x inntekt på husholdning da?

ja det må da være noe i den duren tenker jeg, tingen er det at de sier denne regelen skal vare til 2018, rundt midten engang har jeg hørt men har ingen kilder på det…så da blir spørsmålet …vente nå og muligens gå glipp av gunstige priser , eller finne en måte og handle på som feks AS, som i mitt hodet bør omgå denne 5 x regelen.

Hva tenker dere andre som siter på gjerde nå og venter på neste kjøp.

Noe annet interessant er at jeg snakket med en eiendomsmegler ang en Næringseiendom , og han sa da at han normalt priset nærings eiendom med leieinntekt pr mnd x 12 x 10år , i mitt hodet så virker i grunnen næring enda mer attraktivt mtp ROI da, samt type lengre leieforhold og stødigere leietakere etc.

Mulig jeg har hørt helt feil, eller tenker feil men…Morti hvordan priser du / dere næringsbygg ? Dette var da i stavanger , det har jo også noe og si

1 Like

det ligger faktisk en på finn nå 4 el 5 leiligheter i ett hus, mener det var til 10 500 000,- i stavanger, så de havner på finn ja, vet ikke helt hvor de ellers skulle havnet ? finn er vell ett ganske sentralt “samlepunkt” nå til dags

1 Like

Det stemmer i det store og hele. Man bruker 10 ganger så korrigerer vi litt ut i fra alder/beliggenhet/tomteverdi/spesielle omstendigheter. Men jeg jobber ikke med næring så mye. Annet enn landbruk da.

2 Likes

Mye flotte bidrag og god info fra deg idag Morti.

Alternativt vil ikke du også si at det i enkelte tilfeller kan lønne seg og kjøpe et næringsbygg viss lokasjon og interesse for leie er stor samt nå som gjerne leieprisene har måtte bli justert mtp nedgangstidene ? Fremfor en leilighet / hus. Man har vell gjerne riktignok ikke verdiøkningen i samme sjiktet, men man ser jo på et helt annet ROI perspektiv også.

Jo takk Watts. Jeg har i grunn selv tenkt tanken å kjøpe en næringstomt og bare sitte på den. Kan nok betales godt etterhvert som årene går. Men man må kjøpe noe som er populært. Ikke noe sånn uti hutteheiti.

2 Likes

Må jo etterhvert bli kjedelig å bare sitte der?
Har du bare sittet der på tomta siden sommeren -17? :stuck_out_tongue_winking_eye:

6 Likes

Så jævlig tørr @Oilimp
Min type humor :grin:

2 Likes

Har du foresten gjort noe med dette eller ble det med tanken ?

Det ble ekteskapsbrudd 2 mnd etter det så har ikke hatt ledig kapital. Men heldigvis har eiendomsprisene falt i perioden. Men jeg er enda ung :wink:

5 Likes

Noen som kjenner til nordiske varianter av selskaper som Fundrise? Altså at man kan gjøre indirekte investeringer i eiendom som ikke er avhengig av aksjemarkedet? Monner og Kameo likner jo litt i form av at du er med å investere eiendom gjennom lån, men her får du tilbakebetalt i avdrag i en viss periode. Selskaper som Fundrise lar deg investere i en eiendomsportefølje hvor din avkastning er i form av utbytter fra leieinntekter eller gevinst ved salg. NB: Jeg kjenner ikke veldig godt til dette markedet i USA heller, så finnes nok andre eksempler enn Fundrise man kunne trukket frem her.

1 Like

Jeg har sitt endel som opprettet et AS på hver eneste eiendom eller bolig de kjøper… hva er dette gunstig med?

Da har de vel en del belåning på eiendommene, og vil redusere risikoen hvis et utleieprosjekt e.l går i dass, så ikke alle ryker med?

2 Likes

Skatt :slight_smile:

EDIT: og man unngår vel også dokumentavgift

Det er vel i hovedsak fordi man selger ASet med eiendommen inni og ikke selve eiendommen?

2 Likes

Ja , eiendommen vil jo ha samme eier så det er kun snakk om salg av aksjer i et selskap.

2 Likes

Single purpose entities som dette er som regel opprettet for å skille ut eiendommer i legale selskaper per eiendom for å selge aksjene og havne innenfor fritaksmetoden og unngå skatt. Helt genialt opplegg.

1 Like

Litt på siden men Aparto er måten for hvermannsen å komme seg inn i boligmarkedet. Jeg ble med i en seedrunde for en stund siden, har ikke skjedd noe enda men ting tar jo ofte tid. Håper det går…

https://www.aparto.no (folkefinansiering av eiendom).

1 Like