Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Investere i eiendom

1 Like

hvor ble det av “22%” skatt på utleie av bolig? :sweat_smile:

fra E24
image

1 Like

Nå sier jeg " la meg ta saken" :blush:

Skatteetaten ser på hvor mye du har i inntekt fra utleie sammenlignet mot annen inntekt (lønn).
Hvis andelen er stor eller du bare lever av utleie, da blir det næringsinntekt med skatt opp mot 50%. Selv om du har færre enn 5 boenheter.

1 Like

Hva skjedde?

gjelder dette også om hvis man slutter og jobbe og lever kun av utbytteaksjer?

Kapitalinntekter og leieinntekter følger forskjellige lover. Å eie aksjer personlig blir ikke til næring skattemessig av at du eier mange, eller av at aksjene betaler utbytte.
Logikken er at selskapet du eier aksjer i betaler selskapsskatt, slik at for et teoretisk selskap som betaler ut netto inntekt som utbytte så forsvinner 22% i selskapsskatt og 37.84% i skatt på utbytte, så belastningen på totalen er litt over 50% av inntekt, men du som privatperson ser bare utbytteskatten da de første 22% er skjult i bedriftsregnskapet.

2 Likes

Fant ut at det er likegodt å si ja og heller ta godt betalt. Solgt noen slike siste året. Nå har mange skjønt greia og oppretter one purpose selskaper. De er lette.

2 Likes

Er det egentlig lukrativt å investere i eiendom de kommende årene? Leser jo om en del her på forumet som selger ned sin utleievirksomhet.

1 Like

Det er vel greieste løsning om man takker ja eller nei til oppdrag selv, pris deg så høyt at du gidder likevel.
Folk jeg kjenner fra andre bransjer er åpne om at jobber de egentlig ikke vil ha priser de så høyt at det likevel går greit om kunden skulle ta tilbudet. Så jobber de heller en kjip jobb til “dobbel” lønn når kunden ikke finner seg en annen tilbyder.

4 Likes

Hvis du ikke har flere enn 4 og betaler 22% er det i alle fall bedre enn å ha flere og betale 50% :blush:
Men formueskatt på sekundærbolig, utgifter til vedlikehold etc har økt.
Dessuten kan ikke renta falle videre slik den har gjort i 40 år.
Tror derfor det vil bli langt mindre gullkantet neste 20-40 år enn de foregående.
Jeg satser heller på indeksfond. Mindre arbeid også. Mindre transaksjonskostnader, pengene er mer tilgjengelige.

Tipper dessuten at 1-års botid for å selge eiendom uten skatt blir borte.

4 Likes

Selv til tross for at du gjerne får en “mindre” verdiøkning på lånt beløp som er større enn hva EK direkte er i indeks?

2 Likes

Har ikke gjeld etter å ha solgt eiendommer. Hvis man må låne er jo saken annerledes også fordi det er enklere å låne (gire) på eiendom enn på børs.

3 Likes

Ja, det er jo i grunn for min egen del jeg spør da jeg ikke helt vet hvilke av de jeg bør satse på. Blir 31 år i år, tjener godt og har rom for å spare en del. Har sittet og vurdert om jeg bør gjøre en kombinasjon? Drømmen med årene er å bygge nytt hus med utleiedel i kjeller. Jeg føler de eldre husene har så sinnsykt med vedlikeholdskostnader og er dårlig isolerte/veldig lytt i forhold til nye konstruksjoner. Og med det snakker jeg for det jeg ønsker å bo i selv.

4 Likes

Ser fornuftig ut. Største risiko er vel at gærningene innfører skatt på utleie i egen bolig.
Ser også ut til at skattene på egen bolig er på vei opp.

3 Likes

Ja jeg ser jo den! Men jeg tenker som så at noe inntekt er bedre enn ingen inntekt på egen bolig. Jeg er bare usikker på hvor jeg skal begynne.

1 Like

Han vi kjøpte av ønsket ikke støy fra leietaker, så det er lufttett og jeg hører derfor de aller fleste dager ingenting til leietaker. Det er bygget i 1995, så isolasjon er ikke tipp-topp.

Grunnen til å kjøpe gammelt er i mine øyne at du da mest sannsynlig for en mye mer sentral plassering på huset. Jeg hadde valget mellom noe bygget i 2013 eller 1995, ca samme pris, ca samme størrelse. Det nye huset hadde barnehage og barneskole i nærheten, absolutt alt annet ville man endt opp med å bruke bil til. Det eldre huset har barnehage og barneskole i gangavstand for små barn, vgs 10 min, togstasjon 10 min, matbutikk 10 min og sentrum 15 min, alt i gangtid.

Jeg tenkte på hvor mye tid jeg kom til å spare på kjøring når barna ble større ved å ha et hus nær sentrum og kjøpte det litt eldre huset. Har på de fire første årene brukt rundt 100k på vedlikehold og oppgraderinger. Regner med å måtte ta taket innen 10 år og sikkert hovedbadet. Fortsatt verdt det.

6 Likes

Hus i Bergen er jævlig dyrt uansett i dag, dessverre.

1 Like

Her var det latterlig billig, pris pr m2 P-ROM for fire år siden var 26k :stuck_out_tongue:

1 Like

3 Likes