Trekke fellesutgifter etter skatt?? Er han ikke helt med?
Kan regne med at han vet at fellesutgiftene er en kostnad før skatt. Han har heller ikke nevnt andre vedlikeholdskostnader, så summen blir enda verre.
Men fremstiller da tallene værre enn de er.
Gavmild bank hjelper de unge uten egenkapital inn på boligmarkedet nå på kanten av stupet. Fremstiller det nærmest som en «støttepakke» på 2 milliarder
Er selv kunde hos DnB enn så lenge, men blir kvalm av hvordan de fremstiller seg som et støttehjul til unge som skal etablere seg.
Dessverre så er det sånn at de aller fleste nordmenn er trofaste bankkunder, og vegrer seg for å bytte bank.
Så når DnB sier unge skal få lavere rente så går det på bekostning av eksisterende låntakere med bedre sikkerhet, og de sikrer seg en ny lånekunde fra “vugge til grav”.
De siste månedene føler jeg det har vært ekstremt mye info om hvor enkelt det er å drive med eiendom så likte denne :
- 1ste bud = Velg riktig leietager
- 2.bud = Velg riktig leietager
- 3.bud = Velg ri.,., etc
Man blir god til å bedømme folk etterhvert. Jeg gjorde en feil helt i starten som ble kostbar, og lærte av det. De neste 1000 gikk bra. Men det betyr at man ikke kan overlate visningene til andre, f.eks utleiemeglere. De har ikke samme motivasjon til å finne de beste som det du selv har. Jeg har hatt visninger med 10 interesserte men sagt nei til alle og deretter annonsert ny visning.
Man kan ikke skue hunden på hårene. De verste kan se helt strigla ut mens de beste kan ha tatoveringer og piercinger. Man må innpå dem.
Det er noe dritt når leietager har blitt kastet ut og bare forsvinner, og etterlater seg en leilighet full av verdiløse ting (møbler og skrot) i 5te etasje uten heis.
Slike feil gjør man som uerfaren. Da er gjerne også depositum tapt i ubetalt leie og man har kanskje for dårlig råd til å leie hjelp til å få ut driten. Da får man god trening
Been there, done that.
De beste kan også være de man skulle tro var dårligst ja.
Jeg forlangte leietakerbevis av min. Da kredittsjekker man seg selv og får et bevis man kan gi til utleier.
Så viste det seg at vedkommende hadde offentlig gjeldsordning. Jeg lot meg overtale tross det og ikke rom for depositum heller.
Men det er jo nærmest det tryggeste. Første som går ut av lønna går til husleie. Så en sum til seg selv og så fører vergen over det som er igjen til kreditorene. Så ingen problem det heller.
Jeg har i flere år vurdert om jeg skulle begynne med utleie men ender heller opp med å sette pengene i et eiendomssyndikat eller fond. Siden det er en del som driver med eiendom/utleie her så lurte jeg på hvilken avkastning dere har over tid
Hver mnd nå går jeg 7000 i pluss etter alle utgifter er tatt (inkludert avdrag på lån) og det er satt av penger til vedlikehold på vedlikeholdskonto. Så har eiendommen økt med ca 180-200% siden 2005. Ca 50% av verdiøkningen kom på grunn av oppgradering.
Har utgiftene gått opp merkbart som utleier mtp. rente og prisnivå generelt det siste året? Og har det påvirket leieprisene du bruker, eller er dette etter kun indeksregulering?
Jeg har bare økt leieprisen når jeg har oppgradert noe. Så akkurat nå har jeg økt siden jeg lagde nytt kjøkken bad og inngang i den ene leiligheten. Vært dårlig på å øke. Har tenkt å øke på den oppe når vinteren er over. Hadde ikke hjerte til å be om mer når strømkrisen så skummel ut.
Hovedsaklig da så ber jeg om å få dekket 50% av økningen i kommunale avgifter som har vært siden de flyttet inn for 5 år siden.
Kan ikke mannen eie en bolig og kona den andre - det kan vel ikke bli så skattebelagt som en sekundærbolig?
Mann & kone kan eie hver sin bolig men hvis de er registrert som samboende i en av boligene er den andre boligen en sekundærbolig.
En av dem kan ikke stå registrert bosatt i en bolig som leies ut uten å reelt bo der.
Man kan eie inntil 4 sekundærboliger og skatte kapitalskatt (22%) av overskudd. Mann & kone kan eie inntil 4 hver, dvs 8 til sammen.
Eier de flere enn disse (4+4) vil de bli beskattet med full inntektsskatt som kan være over 50% av overskuddet.
Merk at grensen på 4 er et skjønnsspørsmål hos skatteetaten. Hvis leieinntektene er for store i forhold til annen jobb inntekt vil leieinntektene kunne bli ansett som næringsinntekt og fullt beskattet selv om man eier færre enn 4.
Man kan derfor ikke ha 4 store leiligheter, med høye husleier, og si opp jobben for å leve glade dager av leieinntektene med 22% skatt. Da blir skatten skrudd opp til 50%.
Et annet problem er formueskatten. De skattemessige verdiene av sekundærboligene er nå 100%. I realiteten er de som oftest over 100% fordi leiligheter som leies ut som oftest har en noe lavere standard enn naboene. Eier man flere enn 4 og skattes 50% av overskuddet har man også betydelige verdier som beskattesmed formueskatt (hvis man ikke har mye gjeld). Formueskatt på 1% av verdiene hvert eneste år blir et stort beløp. I tillegg til at man beskattes 50% av overskuddet. Da blir overskuddet man har igjen til å leve av så lite, og verdiene av boligene så høye, at de fleste vil innse at det er mer lønnsomt å selge for å sette pengene i indeksfond. Da betaler man mindre enn 1% formueskatt av pengene (aksjerabatt), og da er tross alt alle pengene i arbeid. 1% er hva verdiene kan svinge på 1 dag på børs og skatten på fortjeneste betales ikke før man tar pengene ut av ASK konto.
Når mange selger, slik jeg og mange andre jeg kjenner har gjort, blir det færre boliger igjen til utleie. Andelen sekundærboliger i f.eks Oslo har blitt kraftig redusert. Da stiger selvsagt leieprisene.
Skjønner politikerne denne sammenhengen?
Hvis de ikke skjønner det er de åndssvake. At de likevel har innført disse skattereglene samtidig som de hevder at de vil ha ned leieprisene tyder jo på det
De kan bare ikke matte og økonomi dessverre. De jobber utifra idealisme, dumskap eller løgn. Resultatet blir det samme.
godt spørsmål…
22000 vel. 22% av 100 tusen er tapet. Resten er gave. Men det er transaksjonskostnader han kan trekke av uansett.