Er det noen tips&triks for å redusere skatt på salg av boligtomter? (Bygge bolig + bo der et år er ikke aktuelt)
Nå som det ikke er arveavgift blir det vel ingen forskjell å overføre til barn før salg (?)
Hva med overføring til AS? (Ligningsverdi er lav)
…det begyndte jo så j#vla bra da i begynnelsen
Hei folkens, vi er nå kommet dithen at mine noobeste (venner med minst økonomisk teft) skal kjøpe utleiebolig og bli finansielt uavhengige.
Ser også twitter feeden min renner over av 18-25 år gamle «proffer» på eiendom (seff forstår jeg at det er basert på min søkehistorikk).
Lurer derfor på - nå som dette har suset og gått i tiår med lave renter, og ellers ett fundamentalt miljø som har vært bra for eiendom. Staten må jo snart stramme inn?
Eller er jeg er fe-hue som selv sitter utenfor?
EU - grønne boliger - hvor eiere selv må ta kost.
Renter (billigere boliger - dyrere lån)
Kommunistpartier som skal ta fra alle goder her i verden, i ledelsen av Norge.
Synkende boligpriser.
Hva misser jeg? Hva tenker dere generelt om utleieboliger med 10 års horisont?
Kidsa sier - puss opp og skriv av på skatten osv… pluss fortsatt fornuftig skatt mot feks. Aksjer o.l.?
Ja man kan gjøre gode kjøp, ja man kan være heldig. Men jeg tenker nå skal jo 4/10 flippe boliger? Eller er det kun mine voksne venner som nå skal med på toget?
Jeg ville lest mindre aviser og sett mer på denne grafen og tenkt litt på hva slags “skremmende” nyhetsbilder som er blitt tegnet i avisene i denne perioden…
Edit: Her med de siste årene også
Ting ser funky ut når man starter grafen i bunnen etter krakket i 1987, ganske anderledes hvis man går tilbake til 70-80 tallet.
Problemet den gang var vedvarende høy inflasjon som ga oss vedvarende høye renter.
Krakket i 2008/9 var over mye kjappere, der var ikke inflasjon problemet med bank-kollaps og mangel på likviditet.
Jeg tenker jo at inflasjonen nå hovedsakelig er drevet av energipriser og etterdønninger av covid-19 nedstengninger som penset forbruk fra servicebransjen over til materielt forbruk. Sistnevnte er vel så å si over, mens førstnevnte fortsatt preger Europa, mens USA har helt normale elektrisitet, gass- og oljepriser. Kina var svært preget av covid-19 nedstengninger og krigen preger nok investeringsviljen der. Samtidig, så fører energikrisen i Europa til at endel europeiske selskap ender opp med å utvide i Kina allikevel.
Men den ser helt lik ut om du tar med siste 100 år. Det er bare hvis du starter på 70 tallet at grafen ser litt annerledes ut. Poenget består
Vil det si det er smart å kjøpe eiendom nr 2 for utleie eller å kjøpe seg opp i prisklasser når den tid kommer?
Det er vel ingen fasitsvar på det. Har du kompetanse? Kan du vedlikeholde alt selv eller må du leie inn hjelp hver gang? Er du flink til å leie ut? Får du god leie eller må du underby for å leie ut? Hvor rask er du til å leie ut når noen flytter ut? Klarer du å inndrive ubetalt husleie? Hvor flink er du til å se an folk du leier ut til, undersøke betalingsevne eller følge opp leietakere?
Dette er bare fram til 2009 så man kan jo bare tenke seg hvordan det ser ut nå
Det eiendomsmarkedet gjør på 100 år gjør Bitcoin på 4-5 år
Bull syklus snart over
Her kjøpte en av mine forfedre opp masse gårder på Nesodden og rundt Oslo fordi alle ville til USA. Det ble billig Var sånn han bygde seg opp. Har ikke sett stort til de pengene, men en av gårdene er i familien fortsatt
Du kanskje kan gjøre samme kupp i din livstid?
Tar gjerne noen hus i bytte mot flybilletter til USA altså Nå til dags kan man jo forutsi områder som over 20-30 år kommer til å bli veldig ettertraktet. F.eks. deler av østkanten, Bærum og sørover/nordover eller rundt de andre større byene i Norge kan få løft der det er store begrensninger geografisk og politisk for utbygging, så lenge man forventer befolkningsvekst/verdiskapning.
Gjerne for meg, men tror ikke vi får fortsatt 8% årlig
Det kom visst en rapport i går som sa at de spår 7% fra 2025. Det er jo ikke akkurat så lenge til da