Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Enig i det, men siden slike innlegg har fått florere fritt i diverse tråder her så tenkte jeg hvorfor ikke ha en dedikert tråd så kan de som ønsker å diskutere dette ha sin dedikerte ynglingsplass. Personlig synes jeg situasjonen i Midtøsten er altfor alvorlig og bekymringsfull til å la hele diskusjonen kuppes av ensporede meninger.

4 Likes

I motsetning til da-sekulære Irak, Libya, og Syria, så mener jeg at teokratiet i Iran MÅ bli stoppet. Det verste er jo at de har null respekt for kvinner der. I tillegg er dette ett sjiamuslimsk land som også har betydning for risikoen rundt voldelig ekstremisme (fleste terrorgrupper er tilknyttet sunni).

Man har grunn til å være mer optimistisk for regimebytte i Iran enn nevnte eksempler…

2 Likes

Kan neppe betegnes som sivile når de brukes til og anrike uran til mangedobbelt så høy grad som brukes i atomkraftverk.

Hvis Iran virkelig mener at de ikke har noen planer om å utvikle kjernefysiske våpen kan de vel like godt stenge ned hele skiten og heller importere brensel til kraftverkene slik Sverige og mange andre land gjør.

3 Likes

De som som på denne tråden har våte drømmer om at Trump skal bruke sin Massive Ordnance Penetrator får nok den oppfylt en av de nærmeste dagene

Det var altså et møte i “Situation Room” i natt norsk tid hvor de neppe diskuterte noe annet

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Det tror jeg du – på godt og trolig mest vondt – dessverre får rett i.

Siterer meg selv fra ru/ukr-tråden i februar (slik at jeg ikke ryker i plagiatkontrollen til pdx):

Og Trump? Hva er det som driver mannen mer enn noe? MAKT. Her får han vise MAKT. Hva er GBU-57 slppet fra en B-2? Verdens største penisforlenger for verdens mest impotente mann. Hva en stk. død Ayatolla Khamenei? MAKT.

Hva blir resultatet? Hvem f vet.

Men går Trump ned den veien, så lukter det en del last ditch efforts for presteregimet med tanke på overlevelse. En av de last ditch effort’ene er å forsøke å stenge Hormuz og holde det billig olje-sugne internasjonale samfunnet som et slags gissel. Og noen her kommer sikkert noen til å svare at “det klarer de ikke”. Til det har jeg bare å si: Joda, det får de nok til (trolig over litt tid også). Trenger bare å få satt en tanker i brann osv… ev. senket en stk. jævla båt. Blir som Rødehavet og Houthiene. Eventuelt så trenger prestene bare å true såpass at ingen skipsforsikringsselskap vil la skipene sine seile gjennom der. Og klart faen har prestene forberedt akkurat dette siden en eller annen gang i 1980-årene.

Så GBU57 + død Ayatollah = Dire Straits.

Ingen kommer til å snakke om Øresund; La Manche; Bosporus; Rødehavet, Malakka.

Alle kommer til å kjenne til Hormuz når vi går inn i 2026, derimot.

Og hva betyr stengt Hormuz?

Oljen til Pluto. Ev. Jupiter. Konsekvensene av det kan andre (mer kompetente enn meg) skrive om.

6 Likes

Som kontekst til det 12 år gamle sitatet du postet der (som du sikkert har fått opp i feeden din på some påklistret en kledelig KLART antisemittisk grafikk nede til høyre):

“Barbara Spectre has garnered attention for her quote, from an interview in an IBA News report about the wave of anti-semitism in Sweden due to Muslim immigration.[4] Spectre stated her view that the rise of anti-semitism is directly related to the leading role Jews are playing in the transformation of Europe into a multicultural society.[note 1] Numerous clips of the interview have since been uploaded on YouTube, garnering hundreds of thousands of views and eliciting a far-right nationalist reaction, in connection with the purported Jewish role in the white genocide conspiracy theory.[6][7][8] Her statement has also been parodied in a YouTube video “Anti-Racist Hitler”, by a white nationalist radio station White Rabbit Radio, garnering 180 000 views in 2013, before its removal from the channel.[9][10]

4 Likes

Virker som et sannsynlig utfall ja.
Men vil det være nok?? Dette er anlegg kanskje så dypt som 1km inne i fjell.

De kan bruke flere?

Og det går vel tuneller inn i fjellet. Burde ihvertfall være mulig å få dem til å rase sammen.

Så er jo òg spørsmålet om disse bombene lager så store rystelser at sentrifugene går i stykker, selv om de ikke når helt ned til dem.

Og: Det er vel uansett et temmelig åpent spørsmål om hvorvidt et bombedropp ev. blir gjort for å ødelegge anlegget fullstendig, eller om det gjøres for å vise verden “se hva jeg kan gjøre, frykt meg, respekter meg osv…” Kanskje begge deler, i dette tilfellet?

1 Like

Selvom det er mye posisjonering, bevegelse og tilstedeværelse av amerikanske tropper og hardware i regionen så får man håpe det fremdeles er ment gi et avskrekkende signal mot skade av amerikanske interesser.

Trump vet at om han tar ut Khomeini så er neste man som tar roret enda mer ekstrem. Trump vet også at hvis han går skarpt inn i Iran, noe Israel har jobbet lenge for, så vil dette fort bli en krig hvor Kina (via Pakistan) og til dels Russland (intel) vil gi direkte støtte til Iran. Ikke bare er Irans oljeressurser, som en sekundær kilde og hedge mot amerikansk styrt Saudi olje viktig for Kina og BRICS vekst, men å ha en destabilisert Iran er helt ødeleggende for Kinas Belt and Road satsing.

Går USA inn i Iran blir det den værste kvikksanden landet har vært i ever tror jeg. Da må Europa bidra, Ukraina faller og Taiwan blir ekstra sårbar. USA sleit i Irak og Afghanistan, men i motsetning til nevnte land så er så har Iran allierte, en stridsdyktige hær og egen våpenproduksjon. De har levd under harde sanksjoner og er herdet. Det er riktignok en diaspora av eksil-iranere, hvor majoriteten er Shah/royalister, men dette er opportunister og representerer ikke majoriteten i Iran.

Det er sterke krefter Trump må stå imot for å ikke gå til krig. Alle vet at Israel har startet noe de ikke klarer å fullføre uten USA, men det er lov å håpe på at Trump ikke er helt styrt av necons og faktisk klarer å ta egne avgjørelser.

Det beste som kan skje er at USA får stanset gemyttene og får Iran på en avtale igjen. Iran har tidligere vist å følge avtalen og dets premisser så lenge de var bundet av avtalen. Hadde landet på død og liv ønsket kjernefysisk våpen så hadde de hatt dette flere tiår tilbake. Landet er hakket mer avansert, ressurssterkt og connected enn f.eks. Nord-Korea.

Alle vinner ved å roe ned. Iran har fått vist sine missiler, Israel har vist luftherredømme og Trump viser at han klarer å være en sterk leder og ikke en puppet av Israel.

Det er lov å håpe. Er utrolig mange menneskeliv som står i spill her.

15 Likes

https://www.nytimes.com/2025/06/16/opinion/trump-israel-iran-war.html?unlocked_article_code=1.P08.MsD5.E_gzAtC70xJn&smid=url-share

Friedman i NY Times skriver om:

“The Smart Way for Trump to End the Israel-Iran War”

Tror dessverre dette er to hakk for avansert for nåværende US. adm. Eller for å si det på et språk Trump kanskje forstår: “You do have the cards, but you don’t know how to play the game well.”

3 Likes

Taiwan er nok i faresonen ja,kina følger nok med .

Iran er på størrelse med Vest-Europa i areal, i et terreng som Afghanistan og hvor det har vært en sivilisasjon i 5000 år. Trolig sitter det litt i veggene der.

8 Likes

Vesten går ned i dragsuget. Et offer våre overherrer i Israel/USA sier seg nøyd med.

Idiotene prøver virkelig å få start på ww3, tilsynelatende.

1 Like

Akkurat som russerne gjør i Ukraina med andre ord…?

Planen virker å være noen raid på Fordow, og Trumps “Jeg veit hvurru bor!”-tweet til Ayatollahen og så håpe på at det skremmer ham fra å angripe amerikanske styrker i regionen inntil regimet rekker å kollapse av seg selv. En enkel plan som er dømt til å feile.

2 Likes

Hva skjer med oljepris og Oslo børs hvis Trump velger å bombe atomanleggene?

• Da stiger olja og OSE
  • Da blir det mer kaos og børsfall

0 stemmegivere

Har ikke lyst å stenge tråden eller gjøre den til innsider only. Gjort en stor opprydning her nå. kommer til å dele ut ferie til de som ikke klarer å holde tråden på skinner.

3 Likes

OSE ≠ olje

1 Like

Ja. Men da er det ekstremt idiotisk å risikere resten av Europa ved å divergere ressurser til Iran. Tydeligvis er Israel prioritert foran NATO-Europas sikkerhet i noen få sine øyner over dammen? Hvilken påvirkning har de som har stelt i stand dette?

Her burde man først ryddet opp i Ukraina og backet opp Europa med nok skyts til å avskrekke Russland, i stedet gjør man Russland en tjeneste ved å skape et nytt våpendragsug som blir 10x verre enn Irak/Afghanistan. Vi er bokstavelig talt omtrent tomt for skyts, også skal man liksom ofre alt for en hail-Mary som Israel selv har stelt i stand, OG sende våre soldater i skuddlinjen IGJEN på vegne av Israel?

Hvis Israel har så jævlig lyst på denne krigen, så skal de få ta den selv for en gangs skyld. Europa har lidd lenge nok av alt skitet de forrige krigene har forårsaket. Innvandringskrise, utvanning av europeisk kultur, svakere økonomi, tragisk svakt forsvar, lobbyvirksomhet. Det er mye man tar for gitt at «sånn er det bare», men alt har en forårsak som man kan trekke linjer fra. Europa har blitt svakere og mer fremmed de siste tiårene, og spørsmålet er hvorfor, og til hvilket formål?

VI trenger ikke denne krigen. Let them duke it out in the desert. Kanskje verden blir et bedre sted hvis disse to fanatikerne bomber hverandre av kartet.

6 Likes