Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Så, mye politikk nå. La oss fokusere på børsen.

Hvor langt unna Iran var fra atomvåpen får vi ikke fasit på idag uansett.

Hvordan påvirker dette markedene er det som er viktigst. Og da har vi 2 tankere i brann som skal ha kollidert, og vi har sansynlighet for at USA joiner krigen.

Ene er Front Eagle

Perspektivet fra en iraner i Norge. Så finnes det helt sikkert mange forskjellige perspektiver hos folk med bakgrunn fra Iran, men felles for de er vel at de har flere knagger å henge ting på, kjenner personlig bedre til forholdene i Iran og er bedre orientert om og interessert i hva som foregår i gamlelandet enn det en etnisk nordmann er.

Selv er jeg litt overrasket om vurderingen Nethanyahu versus Khamenei, men jeg hører hva hun sier:

11 Likes

Frontline har 82 skip, og stiger på børsen i dag, men ser man på posisjon og retning på skipene involvert så ser det ut som at det var kapteinen på Frontline-skipet som surra det til. Men hva vet vel en kaptein på en 22 foter :sweat_smile:, kan ta feil.

1 Like

I dagens verden med mye løgn, heller jeg likevel til at Iran får som fortjent. De kunne uansett latt verden få kontrollere alle fasiliteter og sluppet dette. De ypperstegalningene må ikke få tak i bomben. Ellers er jeg enig i all kritikk av Netanyahu og Trump, men akkurat dette tror jeg var nødvendig, så kan det være gjennomføringen kunne være annerledes.

1 Like

Har du en kilde, så skal du få en halvkvalifisert mening :wink:

Edit: Googla litt. Vanskelig å si noe konkret. Adalynn kommer fra styrbord, så Front Eagle skal dreie styrbord for å passere bak, hvis det er ikke er separasjonssoner / trafikkontroll i området. Ut i fra hva jeg klarer å finne ut i løpet av 5 minutter er dette utenfor området som ev. har det. Ser det er en del skriverier om GPS-spoofing og sånt. Tror ikke det betyr noe i dette tilfellet. En båt er en båt, og IMO-reglene er IMO-reglene. Adalynn i ballast er ikke akkurat usynlig på radar, for å si det sånn. Og det er ikke vanskelig å skjønne at man ev. kommer nærmere en kollisjon visuelt / eller med radar.

Kan ikke se for meg at akkurat denne hendelsen trigger at USA kommer med @Evilfreud , det er muligens sabotasje fra Adalynns side (f.eks variere hastighet slik at relativ peiling / passering blir vanskelig å gjøre), men det er for mange usikkerhetsmomenter til at man kan si at det er med overlegg. Mest sannsynlig et uhell, bare med jævla dårlig timing.

1 Like

He he, hvis man er født før midten av 80-tallet eller noe så slipper man båtførerprøven på en del båter. Jeg får være forsiktig i Drøbakssundet hvis jeg passerer Danskebåten der da.

Og så får vi kalle hendelsen i Fredriksens fabrikk et hendig uhell og shit happens.

1 Like
3 Likes

Sidste nyt !!!

Israel-Iran live: Trump may take ‘further action’ to stop Iran getting nuclear weapon, Vance says; fresh Iranian strikes launched | World News | Sky News

https://www.reuters.com/world/middle-east/iran-leader-khamenei-sees-his-inner-circle-hollowed-out-by-israel-2025-06-17/

:thinking: :thinking: :thinking:

Iran’s missile arsenal explained: What’s been fired at Israel and what’s to come?

https://www.newarab.com/news/iran-missile-arsenal-whats-been-fired-israel-what-hasnt

2 Likes

Dersom USA nå bomber det underjordiske anlegget, så har de langt på vei også forpliktet seg til et regimeskifte. Alternativet er få få et stort og ganske kapabelt statsapparat som vil bli ekstremt motivert for terror mot amerikanere i uoverskuelig fremtid.

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

10 Likes

Det går en del rykter om at tidligere president Mahmoud Ahmadinejad med familie er tatt av dage i et attentat i Teheran.

https://x.com/EliAfriatISR/status/1935023898598256711

Vet ikke helt hvilken tiltro jeg har til at (noen i) Trump adm. evner å tenke voldsomt i if-then-baner.

8 Likes

…men de oppgir Newsweek som kilde. Og det tror jeg er BS. Dette er altså en Aserbajansk nyhetskanal ala norske abc-nyheter som bare rapper andres saker

Det sier seg selv at det var et attentatforsøk når noe på en Toyota Landcruiser ikke virker. Sloppy av Israel…

4 Likes

Men altså det der var for et år siden:

1 Like

…sa mannen som har tilbrakt mer tid på verksteder enn på faktisk bilferie med sin egen LC? :wink:

3 Likes

Aldri noe galt med ac’n, hvem bryr seg om motoren liksom :wink:

Edit: sikkert Israel som var ute etter meg :cold_face:

4 Likes

Åssen går det i spagaten til dere som holder med Ukraina og hater Israel? Slik som Bart Eide m.f.
Gjør ikke Israel Ukraina en kjempe tjeneste?

Iran har fora Russland med droner i lang tid og vært Putins næreste alliert.

Iran har fora Hamas Hisbollah og Houtiene og diktert krigen mot Israel. Israel har tatt rotta på Hamas Hisbollah og Usa har tatt houtiene. Det er fair game at de tar Iran til slutt.

Men , jeg håper på fred. Men det hadde vært glimrende for verden og Iran om de fikk tilbake konge dømme og det kan være en mindre islamistisk stat på jorda.

8 Likes

Finnes flust av grunnlag for rettmessig kritikk mot Israel uten at man trenger å blande inn hat som et motiverende element. Lite konstruktivt.

5 Likes