Taiwan er nok i faresonen ja,kina følger nok med .
Iran er på størrelse med Vest-Europa i areal, i et terreng som Afghanistan og hvor det har vært en sivilisasjon i 5000 år. Trolig sitter det litt i veggene der.
Vesten går ned i dragsuget. Et offer våre overherrer i Israel/USA sier seg nøyd med.
Idiotene prøver virkelig å få start på ww3, tilsynelatende.
Akkurat som russerne gjør i Ukraina med andre ord…?
Planen virker å være noen raid på Fordow, og Trumps “Jeg veit hvurru bor!”-tweet til Ayatollahen og så håpe på at det skremmer ham fra å angripe amerikanske styrker i regionen inntil regimet rekker å kollapse av seg selv. En enkel plan som er dømt til å feile.
Hva skjer med oljepris og Oslo børs hvis Trump velger å bombe atomanleggene?
- Da stiger olja og OSE
- Da blir det mer kaos og børsfall
0 stemmegivere
Har ikke lyst å stenge tråden eller gjøre den til innsider only. Gjort en stor opprydning her nå. kommer til å dele ut ferie til de som ikke klarer å holde tråden på skinner.
OSE ≠ olje
Ja. Men da er det ekstremt idiotisk å risikere resten av Europa ved å divergere ressurser til Iran. Tydeligvis er Israel prioritert foran NATO-Europas sikkerhet i noen få sine øyner over dammen? Hvilken påvirkning har de som har stelt i stand dette?
Her burde man først ryddet opp i Ukraina og backet opp Europa med nok skyts til å avskrekke Russland, i stedet gjør man Russland en tjeneste ved å skape et nytt våpendragsug som blir 10x verre enn Irak/Afghanistan. Vi er bokstavelig talt omtrent tomt for skyts, også skal man liksom ofre alt for en hail-Mary som Israel selv har stelt i stand, OG sende våre soldater i skuddlinjen IGJEN på vegne av Israel?
Hvis Israel har så jævlig lyst på denne krigen, så skal de få ta den selv for en gangs skyld. Europa har lidd lenge nok av alt skitet de forrige krigene har forårsaket. Innvandringskrise, utvanning av europeisk kultur, svakere økonomi, tragisk svakt forsvar, lobbyvirksomhet. Det er mye man tar for gitt at «sånn er det bare», men alt har en forårsak som man kan trekke linjer fra. Europa har blitt svakere og mer fremmed de siste tiårene, og spørsmålet er hvorfor, og til hvilket formål?
VI trenger ikke denne krigen. Let them duke it out in the desert. Kanskje verden blir et bedre sted hvis disse to fanatikerne bomber hverandre av kartet.
Us nimitz med hele sin flåtegruppe er også på vei.
U.S. redirects USS Nimitz to Middle East as Israel-Iran conflict intensifies | Fox News
Personlig tror jeg dette er endel av forhandlingene for å presse Iran. Men tiden vil vise.
Tipper det her er over så fort regimet faller som også virker som et delmål for Israel. Håper det skjer, bra for Midtøsten om det kan oppstå enda et demokrati der.
Folket der er lei og vil ha forandring. Ser ikke for meg dette vare lenge
Ikke så bra hvis det blir et nytt Irak med millioner av døde sivile.
Hittil ingen sivile mål og ser ikke for meg hverken USA eller resten av verden la det gå utover sivile
Det var heller ikke grunnen til at millioner døde i Irak.
Nå er det Israel som angriper og de gir fullstendig faen i sivile, ref Gaza.
Jeg tror det vi kan håpe på er at Israel sier nok er nok og avslutter angrepet. Ikke akkurat utenkelig. Da ville markedet roe seg ned i løpet av noen uker. Hvis dette fortsetter eller eskalerer, så vil vi kunne få stor uro framover. Mest og lengst uro hvis regimet faller og det blir borgerkrig.
Må være feil båt, Nimitz har ike passert India enda.
US Nimitz skal etter planen pensjoneres om 11 måneder…så sikkert en perfekt decoy for en «false flag» også.
Har jo historisk presedens, ref US Liberty.
https://news.usni.org/2025/03/04/uss-nimitz-more-than-3000-sailors-will-move-to-norfolk-in-2026
Fra tidligere innlegg har jeg inntrykk av du befinner deg i en ganske alternativ historiefortelling. Det er grunnen til at du konkludere feil i mange av punktene dine her også.
Feks så er det ingenting som tyder på at noen mer ekstreme skulle kunne overta roret etter Khomeini. Aldri verden heller om Russland/Kina/Pakistan vil bidra med noe som helst aktivt i en krigssituasjon.
Dette er ikke et kvikksand scenarie. Og Iran er så langt i fra et Afghanistan eller Irak at jeg lurer på hvor informerte mange her hjemme egentlig er…
Israel har så langt vist at de klarer å oppnå sine mål i Iran med en ekstrem presisjon og med et så lavt antall tap av sivile at det finnes ikke noen historiske paralleller som er i nærheten! Tenk å kunne vinne en krig, styrte en diktator i et så stort land som har vært svært aggressive i sine trusler og krigsretorikk med færre tap av både militære og sivile enn det som går med på typisk EN DAG i Ukraina…
Jeg tror Iran går en svært lys fremtid i møte om de klarer å styrte presteregime og vende sine prioriteter fra å på død og liv skulle krige mot Israel til å utvikle sitt samfunn og sine ressurser.
Iran har et ekstremt stort potensiale sammenliknet med Irak, Afghanistan, Syria, Libya osv sammenlagt!
Ok, vet ikke annet enn hva Marine traffic viser.
Beklager dersom det er feil.
Hm, ser nå at dato er fra 2020, mulig det er noe kødd her.
Mulig det ikke er tracking på alle disse krigsskipene