Majoriteten i alle muslimske land sympatiserer med Palestinerne.
Ja, Israel med allierte er militært sett overlegne. Problemet er jo at konflikten er like uløst som for 75 år siden. Der gir veldig lave odds å gjette på at dette ikke er siste gang med ping-pong-eskalering.
Så lenge Israel og palestinske myndigheter ikke finner en utvei for hvordan de to folkene kan leve sammen, eller side om side, vil denne konflikten vedvare.
Israel kan knuse Hamas, Fatah og Hizbollah. Igjen og igjen. Men det er noe med undertrykte folk. De gir seg aldri, nekter å ligge nede.
Nå er det også tegn på at Vesten begynner å få nok.
En av verdenshistoriens mest asymmetriske kriger som nå i Gaza, kan fort være et vendepunkt.
Tror vesten glemmer palestinerne med en gang de er ute av nyhetsbildet. Samme med alt som skjer, glemmes av majoriteten nesten før det har skjedd.
Men det er noe med at de får penger og våpen fra Iran som gjør at de fortsetter krigen.
Er enig i endel andre synspunkter du hadde, men det oppfordres til å ikke diskuterte det her fordi sidene selv her inne på forumet ikke klarer å diskutere det uten personangrep m.m.
Det er dyrere, men ikke vanskelig å bryte sanksjoner.
Mye av vesten trodde Ukraina skulle klappe sammen som et korthus.
Russland har fått massiv støtte av Iran og nord korea med henholdsvis droner og ammo som de ikke hadde klart seg uten.
Mye av problemet til ukraina er at Russland kan fly flyene sine ca 50 km fra fronten og slippe glidebomber.
En konflikt mellom Iran og Israel vil neppe innebære noe vesentlige bakkestyrker. Missiler, droner og fly derimot.
Kostnaden for Israel var nok mye større. De har nå vist hva deres selvforsvarsystemer er i stand til, og gitt Iran mulighet til å observere dette first hand. Et nytt angrep fra Iran, om ett år eller 5 år, vil være mye smartere.
Man kan ikke drive politikk når man er i en aktiv luftvernfase.
Å ignorere ballistiske raketter med en bane som gir lite skade er helt standard prosedyre innen luftvern. Man vil ikke risikere å bruke opp luftvernmissiler mot uviktige mål, og så mangle luftvernmissiler dersom det kommer en bølge til med ballistiske raketter.
Israel has drawn up plans to attack Iran, an Israeli military spokesman has suggested.
The plans were approved at a war cabinet meeting as the West urged Israel to exercise restraint. It is not clear whether Israel intends to immediately carry out the attack.
“Over the last two hours, we approved operational plans for both offensive and defensive action,” Rear Admiral Daniel Hagari said in a statement to the media.
“We will continue to protect the State of Israel, and together with our partners, we will continue to build a more secure and stable future for the entire Middle East,” he added.
Magefølelsen min skriker “nothingburger”, og at Netanyahu dropper et storstilt motangrep.
Som det ble nevnt tidligere i tråden, når man er sikker på at noe lander i ørkenen sparer man heller rakettene slik at man kan skyte ned noe som kan treffe noe av verdi.
Symbolikken i å treffe ørkensand er svært liten om noe.
TRor du får helt rett her.
NETANYAHU CALLED OFF RETALIATORY STRIKE ON IRAN AFTER CALL WITH BIDEN - NEW YORK TIMES
Og
US tells Israel it won’t join counter-strike on Iran, per Politico.
Symbolikken, slik jeg ser der, er at en atommakt fikk trefning på Israelsk jord med en missil som teoretisk bære et atomstridshode.
Ikke sikkert det gis en 72 timers heads-up neste gang slik at USA bidrar med «fighter jets, warships and anti-missile batteries» slik som Haaretz i dag kan melder.
Irans eskapade, slik jeg ser det og også slik jeg skrev i går mens det pågikk, var mer optics og politikk enn en seriøst forsøk på å gjøre maksimal skade.
Du tolker det sikker annerledes.
Jeg regner med at du har solid bakgrunn innen luftvern, siden du uttaler deg så skråsikkert. Jeg har imidlertid ikke lykkes med å finne noen annen ekspert på luftvern som argumenterer for å skyte ned raketter som ikke truer vesentlige mål. Når flytiden er under 15 minutt, er risikoen for å ikke å rekke å lade om før neste bølge veldig stor.
Når det gjelder Iran som atommakt, så finner jeg heller ikke noe som underbygger at de har atomvåpen ennå. Kan du utdype hvilke kilder du har på status for Irans atomvåpenprogram?
Gårsdagens nedskytning fra israelsk og USA er ganske ekstrem. Spesielt på de balistiske rakettene.
Fordelen med balistiske raketter er at det er lett å beregne hvor de skal lande, så at de har latt flere av dem treffe ørkenen er helt normalt. Det som er synd er at en beduin gutt ble skadet/alvorlig skadet.
Forhåpentligvis fikk presteskapet i Iran roet kreftene i landet som krever blodhevn nok, Selv om nok flere nå er nervøse fordi USA og israel har enorm kapasitet på å skyte ned det aller meste. Igår virket det som det de ønsket skulle skytes ned ble skutt ned.
Langt derifra! Da kjenner du ikke Israel og Mossad… hevnen kan komme 10-20 år etter, men den kommer!
Det gir uansett ikke så mye mening å angripe når motstanderen sannsynligvis er maks på alerten.
Jeg tenker også at Iran muligens har antatt at Israel ville klare å håndtere droner og påfølgende balistiske missiler, og at de nå er «even steven», og ferdig med en «slapping contest»; Israel får visst og forsikret sine innbyggere om at de kan håndtere et angrep, og Iran får stilnet sine ivrigste sjeler.
Men kanskje det ikke er så enkelt.
Det har trolig, i Shekler, dollar og ressurser kostet Israel mer å forsvare seg enn det har kostet for Iran å fyre avgårde droner og missiler.
Og man kunne ikke være sikker på at « dette kom til å gå bra», faktisk kan det jo også vært et håp fra Iran om at mest mulig skulle gått helt i mål.
Og er et mordforsøk mye nærmere et klapp på skulderen enn et mord siden enden på visa var at ikke er hårstrå ble krummet på Israels hode?
Svaret på slike spørsmål defineres jo også av Israel selv, og jeg regner med at de tenker ganske nøye over hva som gavner dem mest i de neste 10 trekkene fremover , og at de selv bestemmer hvor, hvordan og når.
Og hva vil da det eneste naturlige og logiske svaret være?
I bakgrunnen av begge de to store konfliktene sitter Kina og masseproduserer våpen og ammunisjon i en skala vi sikkert ikke kan tro.
Det er ett spørsmål om tid….
Svaret er Kina.
Det blir bare spekulasjoner. Men jeg tror ikke kineserne gnir seg i hendene over utviklingen i Midtøsten. De har selvfølgelig ikke noe i mot at USAs posisjon svekkes, at Biden stadig ydmykes av Netanuahu. Men krigsfrykt, økte fraktkostnader, kanskje et stengt Hormuz, og høyere oljepris hemmer verdenshandelen. Er det noe Xi ikke trenger nå, er det utsikter til lavere vekst og høyere hjemlig arbeidsledighet.
Professor Tormod Heier ved Forsvarets høgskole er enig med deg. Virkelig en helt fantastisk reklame for israelsk- og vestlig våpenindustri.
Professoren i militær strategi og operasjoner mener Irans angrep viser at Iran er underlegne både teknologisk og militært, fortsetter professoren.
– Og det til tross for at de gjennomførte verdens hittil største angrep med droner, cruise missiler og ballistiske missiler, uten at det påførte Israel mye skade, sier Heier.
Fra denne artikkelen.
https://x.com/visegrad24/status/1779632363896496637?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw
Ser mange har rapportert at flere droner og raketter aldri klarte å forlage Iran.