Det kommer ikke til å bli krig her fordi regimet i Iran kommer til å falle av seg selv. Befolkningen er svært opplyst, helt forskjellig fra andre i midtøsten. Majoriteten vil ikke en ha en religiøs stat, men lever under den galeste i verden. Det kommer ikke til å vare.
" Iran says it gave warning before attacking Israel. US says that’s not true"
Sa det jeg
Nå har amerikanerne vært tydelige på at de ikke vil bidra i et israelsk militært angrep på Iran. Så det utelukker trolig (og heldigvis) en full blown krig. Det man trolig derfor vil kunne se i Iran og omliggende land er «terroraksjoner» fra ulike fraksjoner som i praksis er finansiert og styrt av Israel. Selvmordsbomber, angrep på kjernekraftverk, markeder etc. En kan også forvente en opptrapping av kampene ved grensa til Libanon da Mr Security virkelig ønsker å terge Iran for slik å få amerikanerne mer aktive med. Her må Hisbollah holde coolen.
Jeg tror Bibi kommer til å bli mer desperat. Under han og hans høyrevridde ledelse har man fått 7. oktober, Palestinernes sak er på allés lepper, ikke klart å temme Hamas, Iran har bombe to flyplasser samtidig som at USA ikke støtter ham i et militært motsvar. Det ser ikke lovende ut for ham. Ting videre hviler på hva Bibi finner på av krumspring og hvordan evt Iran svarer.
I omliggende muslimske land er det nok mange «diktatorer» som ikke sover godt om nettene. Det begynner å koke mange steder.
Sirkulerer nok mange versjoner rundt dette og nå vil man nok aldri få lagt helt frem hvordan back channelingen har foregått, men at ting var veldig koordinert er det liten tvil om. Propagandamaskineriet på alle kanter nå jobber på høygir.
Her kan du lese hva israelsk presse skriver om akkurat det samme
Ikke for å bagatellisere konflikten og all elendigheten den potensielt kan medføre (i tillegg til alt som allerede foregår på Gazastripen).
Men hva er folks tanker om oljeprisen sku dette eskalere ?
Kapringer i hormuzstredet, eventuelle sanksjoner, og generel geopolitiske uro burde vel alle være potensielle triggere før økt oljepris ?
Ved full krig og blokkade ser jeg folk snakke om 200usd+
Det er ingen tilfeldigheter.
Putin har en finger med i det meste.
I oktober i fjor var Russland på defensivlen.
Ukraina fikk masse våpen.
Iran har gitt våpen til Russland i lang tid.
Hva har Iran bedt om i retur? Støtte ift en krig i midt østen.
Så viser det seg at Gaza som vanlig med noen år med fred er fullt til randen med raketter. Til og med stål rørene til vann er laget om til raketter.
Umiddelbart etter hiver litt overaskende houtiene seg på. De er også alliert av iran. Må si de har vært ett sjokk. De har lammet mye av trafikken og fått holde på ganske uhemmet.
Merkelig at ikke Saudi og de allierte ikke benytter sjansen til å bombe de sønder og sammen. Det er ingen som bryr seg der.
Så når Iran til truet så uttaler plutselig Russland seg. At de ikke kan stå å se på at Iran blir angrepet.
Hva fikk Iran i retur for raketter og droner i Ukraina? Hjelp til atom opprustningen deres?
Om jeg skal tippe, så kommer det ett motangrep mot atom reaktorene eller drone fabrikkene til Iran.
Men til slutt, syntes dere det er for risky å være full investert om dagen? I så fall i hva? Er det olje gull og forsvar som gjelder?
Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.
Hvem er dette et tilsvar til?
adding that Iran’s claim of a widespread warning may be an attempt to compensate for the lack of any major damage from the attack.
Er nok dette som er cluet her. Altså høykvalitets iransk copium.
Iran prøver å sminke grisen, 99% nedskutt i et absolutt massivt uanmeldt angrep = not a good look.
Hvis jeg hadde vært en vilkårlig statsleder så vet jeg hvor jeg hadde kjøpt våpen…
Bill Clinton var bra syns jeg. Ikke like god som Jfk da.
For å spille djevelens (/Irans) advokat her: etter det jeg forstår nøyde Iran seg med å kun ha lavt anriket uran før Trump trakk USA ut av avtalen og gjeninnførte sanksjoner. Da er det naturlig at Iran svarer med å produsere høyt anriket Iran, men det betyr ikke at intensjonen er å anskaffe atomvåpen.
-
On 9 August 2005 Iran’s Supreme Leader, Ayatollah Ali Khamenei, issued a fatwa that the production, stockpiling and use of nuclear weapons are forbidden under Islam and that Iran shall never acquire these weapons. The text of the fatwa has not been released although it was referenced in an official statement at a meeting of the International Atomic Energy Agency (IAEA) in Vienna.
-
Four days after the Joint Comprehensive Plan of Action agreement, Khamenei delivered a speech, highlighting his fatwa and rejecting the claim that the nuclear talks, rather than Iran’s religious abstinence, prevented Iran from acquiring nuclear weapons:
“The Americans say they stopped Iran from acquiring a nuclear weapon. They know it’s not true. We had a fatwa (religious ruling), declaring nuclear weapons to be religiously forbidden under Islamic law. It had nothing to do with the nuclear talks.”
Iran has criticized the European Union because it believes it has taken no steps to reduce the danger of nuclear weapons in the Middle East.
- In 2011, the senior officers of all of the major American intelligence agencies stated that there was no conclusive evidence that Iran has made any attempt to produce nuclear weapons since 2003.[15]
- On 1 May 2018 the IAEA reiterated its 2015 report, saying it had found no credible evidence of nuclear weapons activity in Iran after 2009
- In June 2023, an assessment by the U.S. Director of National Intelligence concluded that Iran was not developing nuclear weapons, though it was improving its nuclear capabilities, reporting that “Iran is not currently undertaking the key nuclear weapons-development activities that would be necessary to produce a testable nuclear device”
Jeg tror heller ikke at Kina (til tross for å ha hjulpet Pakistan og Nord Korea) ønsker Iran, midtøsten og flere land generelt atombevæpnet.
Både JPost, Reuters med flere melder at Iran meldte angrepet ifra til Jordan, Tyrkia og Irak. Noe kilder fra respektive land bekrefter. La oss se vekk fra sveitserne slik Reuters melder. Du tror ikke Jordan, Tyrkia eller Irak meldte dette videre ifra til Amerikanerne og deretter Israel? Du tenker kanskje at alt foregår i et lite lukket vakuum?
Forøvrig, Irans angrep nå er jo copycat av angrepene på de to amerikanske militærbasene Iranerne utførte etter generalen deres Soleimani ble drept. Der også meldte Iran ifra hvor de kom til å bombe og at det ikke skulle bli mer enn dette. Identisk med det de nå gjorde i Israel altså.
Uansett, du må bare mene hva du vil. Folk får gjøre seg opp en egen formening.
Faktum er at Israels luftvern ikke er upenetrabelt, sender man nok skyts, om det nå er billige moped droner eller mer avanserte missiler, så har det sine begrensinger. Det er en billig måte å overloade systemet på. I tillegg måtte amerikanerne, jordanerne og engelskmenn bistå for å avverge dette «massive» angrepet. Amerikanerne alene tok ned mellom 80-95 droner og 5-6 missiler rapporteres ulike kilder.
Israel vet nå at Iran kan svare tilbake på evt angrep Israel måtte finne på.
Og generelt, Biden har hele tiden sagt at hans forhold til Israel er Iron Clad. Greit nok, Biden har ikke issues med å bankrolle teppebombing av Gaza, men å bli med å angripe Iran er han jo ikke så keen på. Så iron clad er relativt, her virker Israelerne å stå litt alene….
Ser ut til at Israel vil svare på angrepet til iran.
Wall Street Journal nå:
“Several far-right members of Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu’s ruling coalition are calling for Israel to respond to Saturday’s attack by Iran. “Impressive defense so far—now we need a crushing attack,” National Security Minister Itamar Ben-Gvir posted on X on Sunday. “The price should be very high and should make clear to the grandchildren of anyone who lives in the region that they should not mess [with Israel],” said Zvi Sukkot of the far-right Religious Zionist Party on X.”
Jeg ser ikke på meg selv som en krigshisser, men jeg ser ikke hvordan Israel kan la være å svare Irans angrep med noe tilsvarende. Det kommer ikke til å komme til en bakkekrig mellom disse to, av åpenbare grunner.
Som jeg ser det, så kommer Iran til å fortsette å angripe Israel til de tar mer skade enn Israel.
Noen flere enn meg som har tenkt at Saudi Arabia som reservekapasitet ganske nøyaktig tilsvarer Iran som eksport?
Noen som kan si hvorfor Israel ikke burde slå tilbake? Tar jeg feil i antagelsen om at Iran vil fortsette sine angrep via proxyer og direkte angrep (shipping)? Hvorfor jeg burde roe meg ned?
(jeg mener også at israel sin håndtering av sivile i Gaza er ekstrem selvskading)
Får Ben-Gvir, Zvi Sukkot og deres kumpaner viljen sin, blir det fortsatt utsatt soning for Netanyahu.
For millioner av uskyldige mennesker i regionen blir det et helvete. Men i de evangelikale megakirkene i USA blir menighetene bønnhørt.
Det er spørsmålet mitt, blir det best utfall av å godta dritt fra Iran? På sikt? Jeg tror ikke det. Se på Russland. Hadde verden reagert i 2008 eller 2014, så hadde vi aldri kommet til 2022 angrepet.
Man må på en eller annen måte klare å interagere med befolkingen i Iran, som jeg mener på ingen måte støtter presteskapet i dagens form.
Du skal være rimelig blåøyd for å tro at det er bare Iran som angriper Israel og ikke begge som angriper hverandre.
Edit: Ser denne ble flagget.