Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Varslet ikke om tid eller mål meldes det, men det ble varslet om et kommende angrep. Da blir du satt på alerten, og må agere ut fra høy beredskap over en ikke tidsgitt periode. Det er sidestilt med å ikke varsle i mine øyne.

Iran har uttalt at de varslet naboland og blant andre USA om angrepet på Israel.

– Iran varslet ikke USA om tid for et angrep mot Israel eller mulige mål, sier pressetalsmann John Kirby i Det hvite hus.

1 Like
4 Likes

Er det noen med røtter i Iran her på forumet?

Jeg er rimelig sikker på at det er mye jeg ikke tolker riktig når det gjelder hva som beveger seg i den iranske befolkningen.

De få gangene jeg har fått snakket litt skikkelig med noen fra Iran, har jeg fanget opp at det er noe som skaper gnisninger mellom regimet og tradisjonell persisk kultur. Denne kulturen er jo mye eldre enn islam, men jeg har ikke innsikt i om dette er vesentlig.

Det hadde vært veldig interessant om noen med bakgrunn fra Iran kunne bidra med litt informasjon.

5 Likes

Mer her.

https://www.timesofisrael.com/idf-chief-visits-airbase-hit-in-iranian-attack-says-it-will-be-met-with-a-response/

1 Like

Ja, men hva for skade har Israel gjort? Omtrent kun symbolsk. Iran væpnet Hamas og Hizbollah, hvor i hvert fall førstnevnte har gjort stor skade på Israel.

Israel har skadet Hamas i stor grad, men jeg ser ikke på dem som Iran, bare deres nyttige idioter. :see_no_evil:

3 Likes

Hvis du snakker med iranere i Norge eller de som bor i vesten så blir du gjenstand for seleksjonsbias. De fleste iranere kom til vesten etter den iranske revolusjonen og primært var dette folk som var tilhengere av den USA innsatte Shahen. Så dette er overklassefolk som nøt godt av en svært upopulær og korrupt «konge». Iranere i Norge er ikke representative for iranere i Iran.

Nå er ikke presteregimet noe alle iranere er happy med, men Shahen og USA er og var også svært upopulær. Spesielt nå etter så mange år med sanksjoner.

3 Likes

Først som sist: Den iranske befolkningen er undertrykt av et teokratisk skrekkregime som i sin kategori må være noe av det verste verden har sett de siste århundrene.

Men i denne oversikten fra det internasjonale, frittstående nettmagasinet The Iranian Primer, kan man lese om de ulike angrepene Israel har utført overfor Iran, militære og hybride. Ikke overraskende gjelder de fleste Irans forsøk på å skaffe seg egne kjernefysiske våpen. Vesten har som kjent for lengst utstyrt Israel med alle nødvendige innsatsfaktorer for å utvikle sine egne (og der var “vi” veldig tidlig ute).

3 Likes

De fleste har en alder som tilsier at de har kommet lenge etter revolusjonen. Folk som var rundt 20 i 1979 er jo midt i 60-åra nå.

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like
2 Likes

Det her ser jeg nettopp som krigshisseri og opptrappingen til 3. verdenskrig.

Israel angrep ambassaden i Damaskus mot USAs vilje. Det er Israel, med den ekstrem høyrevridde regjeringen, som nå har satt deg selv i denne situasjonen med Iran. For USA er det veldig dårlig timing å gå i en krig mot Iran.

• USA er allerede fokusert på å støtte Ukraina, hvor Russland har vist seg å være seig samt at Trump er ikke like keen på Ukraina som Biden
  • USA ønsker å strategisk fokusere mer på Asia og da spesielt Taiwan. Det er Kina som er USAs virkelig «problem», ikke Russland eller Iran.
  • USA har ikke bygget seg opp god track record i Midtøsten. Iran er et annet beist enn Irak. Selvom de skal ha svak anti-luftvern og dårlige fly og marine så er de gode på missiler og droner. Dessuten har de mannessterke.
  • USAs innenrikspolitikk har mye å stri med (innvandring, inflasjon/fattigdom etc) og tiden virker ikke moden for å starte en ny krig som tilsier å kjempe på vegne av en annet land, selvom det skulle være Israel.
  • Verden er i endring. G7 utfordres av BRICS og Shanghai koalisjonen. Verdens produktivitet og befolkning er sentrert i øst og South.

Selvom Bibi lenge har ønsket å starte krig med Iran med USA i ryggen blir det et høyt spill. Biden har vært tydelig på at de USA ikke støtter Israel i et motangrep. Så et motangrep fra Israel blir syretesten på forholdet mellom USA/Israel siden timingen er maks dårlig for USA. Israel vil ende opp i en multifrontskrig: Hamas, Hisbollah, Iran og deretter isolasjon via Yemen. USA blir trolig nødt til å bidra, sammen med UK, Frankrike og Tyskland. Dette er oppskriften på clusterfuck.

Nabolaget «Midtøsten» er også veldig fragilt. Land som Egypt, Jordan, Marokko er trykkokere. Saudia Arabia har mistet masse goodwill blant de muslimske landene for at de ikke er klarer mot Israel slik som feks Qatar er. Mange av disse illegitime regimene, som er «allierte» av USA er redd for lokale opprør og dermed redd for å bidra. Se bare til Jordan, kongen der, som jo har bodd hele livet sitt i England og snakker gebrokkent arabisk har ikke mye gehør internt (og egentlig er han og hans familie fra Saudia Arabia, ikke Jordan). Irak er ikke stabilt, Afghanistan er ikke stabilt.

Israel har nå fått en smekk på hånden. Sist en fremmed stat hadde vellykkede missiltreffnknger var Saddam sin Scuds i 1991. Israels hubris tåler dette dårlig, men at Israel overhodet lefler med motangrep vil fort kunne vise seg å bli skjebnesvangert. En ting er å meie ned Gaza, en annen ting er å sloss mot Hisbollah, Hamas, Yemen, Iran og vekke opprør i alle naboland og være styrt av høyreekstreme gærninger.

8 Likes

De kom i bølger. De var ikke flyktninger. Og du har mange annengenerasjons iranere nå. Det jeg skriver kan du gjerne sjekke opp. Jeg sier ikke at alle er Shahens tilhengere, enkelte er også de som ble politisk forfulgt siden de var reelle i opposisjon mot både presteregimet og Shahen, men disse er det få av.

Sjekk det opp :wink:

Edit 1: de iranerne som er veldig vestlige, dvs spiser pølser, ikke går kledd veldig tradisjonelt, ikke er muslimer - dette er de som reiste ut etter at Shahen ble avlastet. Mens de som fremdeles anser seg som muslimer, er politisk opptatte og engasjerte er ofte de som flyttet/flyktet når andre politiske partier ble forfulgt når presteregimet kom til makta.

Edit 2: nå snakker jeg om persere/iranere og ikke kurdere som kommer fra Iran.

1 Like

Dessverre ingen førstehåndskunnskap, men ble grepet av denne damen på X i dag.

Never forget that the theocratic regime in Tehran does not represent the Iranian people.

Min “kunnskap” til den historiske bakgrunn til landene, kulturen, om menneskene i Midøsten stammer hovedsakelig fra den svenske historikeren Carl Grimbergs “Verdenshistorien”, som jeg gjerne anbefaler.

Det er mange på forumet med meninger om Iran. Det er derfor jeg håper at vi kan få noen fra Iran her på forumet i tale.

2 Likes

Iran bombet jo en israelsk ambasade også. Så tror ikke det å ta ut en tilleggsbygning til et konsulat er noe Israel mister nattesøvnen over.

6 Likes

Hvis Israel svarer på rakett- og droneangrepet fra Iran tror jeg de gjør det fordi de totalt sett vil tjene på det, gjør de det ikke er det fordi de mener de totalt sett ikke tjener på det, enkelt og greit.

Det som er langt fra er enkelt og greit er å skjønne all dynamikk, psykologi og politikk på alle plan i Midtøsten.

Jeg tror imidlertid Israel har særdeles god kunnskap på det området, jeg gjetter på best i verden, som også betyr best i Midtøsten.

Likevel kan også Israel forregne seg, og jeg tror nok dessverre det er først langt i ettertid man klarer å forstå alle motivasjonene de forskjellige partene måtte ha for sine handlinger.

2 Likes

De kan legitimere det hvordan enn de ønsker. Man ser tydelig hvordan de legitimerer deres krigføring og øvrig opprettholdelse av menneskerettigheter i Gaza.

Damaskus angrepet anser jeg primært som en provokasjon hvor Israel ønsket å terge Iran, få Iran aktivt med og dermed også få inn USA. Noe de fremdeles forsøker å få til.

5 Likes

Jeg holder en knapp på at stikkordet som fortsatt gjelder er religion.

1 Like

La oss prøve å holde tråden ren og pen. Folk er flinke til å rapportere det som er utenfor tema.

1 Like

Ser flere på twitter hevder israel skal angripe iran i natt.

Men når man ser på antall sivile fly over iran, tenker jeg det er bs.

1 Like