Tror det er klokt å skille det som måtte være i Netanyahus interesse og hva som best tjener Israel. Det er ikke gitt at interessene her er helt sammenfallende.
Ref diskusjonen igår.
https://x.com/sentdefender/status/1779931317247058197
Dette ser ut til å ha vært det mest alvorlige treffet på Nevatim Airbase
Så, du tenker ikke at Iran var de som instigerte angrepene 7. oktober? Det tenker jeg.
Jeg er forresten enig i at israel hadde gjort seg med ett ekstra parlamentetsmedlem på venstresiden…
Det ser ut som skade fra en drone?
Jeg er enig. Spørsmålet er om det er som skuddene i Sarajevo eller som Churchill som krigserklæring mot Tyskland.
Det er allerede en mye større kamp enn en mellom Iran og Israel som har vart i over to år nå, med missiler som dette angrepet fra Iran ukentlig. Iran har stått for mye av disse missilene.
Det kan være derfor jeg tenker at det er best hvis Israel slår tilbake. For da vil ikke Iran kunne støtte Russland, de vil trenge alt selv.
Er nok ikke en balistisk rakett nei. forlite krater.
Ikke cruise missil heller. Ser ikke ut som hundreder av kg eksplosiver.
Kan også være nedskutte rester.
Så ikke eksplosiver i det hele tatt, bare kinetisk energi? Jeg kjøper den.
Jeg bare tipper, aner ikke.
Har kun det klippet å gå etter.
Det var også en rullebane som de viste bilder av. Minimale skader, ikke noe større enn en drone, muligens bare kinetisk energi fra noe større som var sprengt i biter.
Har sett nok bilder fra Ukraina til å vite hva 500 kg med sprengstoff gjør. Det blir ikke groper, men krateret du kan putte en buss oppi.
Men jeg så noen videoer som viser ballistiske missiler som treffer bakken i høy hastighet, må da finnes noen bilder av disse kratrene?
Iran provides political and financial support and weapons to Hamas,[158] an organization committed to the destruction of Israel by Jihad.[159] According to Mahmoud Abbas, President of the Palestinian National Authority: “Hamas is funded by Iran. It claims it is financed by donations, but the donations are nothing like what it receives from Iran.”[160][161]
Iran has also provided support to Hezbollah, another enemy of Israel, with substantial amounts of funding, training, weapons, explosives, political, diplomatic, and organizational aid while persuading Hezbollah to take an action against Israel.[162][163][164][165] Hezbollah’s 1985 manifesto listed its four main goals as “Israel’s final departure from Lebanon as a prelude to its final obliteration”[166] According to reports released in February 2010, Hezbollah received $400 million from Iran.[164]
Såvidt jeg vet, så er ikke målet til Israel å fjerne Iran fra jorda. Det virker å være målet til Iran?
Et meget viktig og underkommunisert poeng i dagens debattklima.
Leser om perioden fra 1979-, interessant lesing. Vet ikke hvor mye av det som er fakta, men virker relativt nøytralt.
Fy faen for noe opplegg sier jeg.
Kjenner Iranere som mener at befolkningen ikke hadde kjempet for regimet. Det er deres personlige mening, men la det ikke være tvil om at befolkningen er liberal og avskyr presteskapet. Mye heller shahen enn det.
Glem Iran fra den perioden som beskrivende for hvordan befolkning og kultur fra den tid beskriver nåtiden.
Glem alt som har med presteregimet å gjøre; mullastyre etter kollapsen av Sjahen, som ikke hadde legitim rett til å styre. En marionett som etter alle formål kun var der for å tjene i kraft av vestlige interesser, og deres ønske om billig energi.
Ekkelt og brutalt? Sånn er det med storpolitikk.
Ser ut som det kommende “air force one” til Israel ( som enda ikke er tatt i bruk) igjen evakueres fra flyplassen det er stasjonert på. Dette skjedde også i forkant av iran sit angrep.
Hvis Israel svarer tungt så vet de at det blir massive angrep på Israel fra flere hold. Dette vil gå sterkt utover egen befolkning og velgermasse. Ikke rart det er vanskelig å bli enige i krigskabinettet.
Tror det er litt tidlig å konkludere her