Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Hvis Hamas sine hjemmelagede SVEA raketter klarte å forvirre verdens beste luftvern så tror jeg Iran sitter på gode kort. Tror ikke Israel tørr å gjøre noe tilbake nå.

Heretter? Iran har nærmest en tradisjon i å angripe ambassader jo…

Men skjønner du synes det er fryktelig synd på disse prestestyre generalene som planla å voldta og drepe flest mulig sivile 7. oktober.

4 Likes

Angrep på ambassader allerede er en etablert praksis i konflikten mellom Iran og Israel. Slik sett er ikke dette et nytt element i konflikten. Det eneste nye elementet så langt, er avfyring av våpen fra Iransk territorie. Dette elementet anser jeg derfor som mest interessant. Du gjør en stor innsats for å sette ting i det du mener er riktig kontekst, men du kan gjerne ta med mer av det teknisk operative.

Du har for eksempel tidligere skrevet at Iran nå har fått kartlagt Israelsk luftvern. Dette bør underbygges med informasjon om hvordan de kan ha utført kartleggingen. Normalt benyttes fly for signaletteretning til dette, siden satelitter har for kort dekningstid og utstyr på bakken eller i skip har for lav horrisont. Slike fly har ikke Iran mulighet til å fly nært Israelsk luftrom under et angrep - om de i de hele tatt har slike fly. Russerne har bare tilgang til en begrenset sektor, og ser ut til å ha flyttet ressursene til grensen mot Ukraina.

Det er sikkert noe jeg overser, men jeg anser etteretningsverdien for Iran som begrenset, inntil jeg får en plausibel forklaring på hvordan Iran nå har kartlagt Israelsk luftvern.

10 Likes

Nei, hva i alle dager kan det være?? Det har i hvert fall ikke skjedd noe de siste dagene som skulle tilsi det??

Endel virkelig bisarre utsagn som blir postet… hvilken verden lever dere i egentlig?

Etablert praksis…? Og sist gang det skjedde var for over 30 år siden?

1 Like

Israel er åpenbart fremdeles opptatt av saken.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

La oss holde oss til temaet, så slipper vi å stenge tråden.

Du glemte at det ble sendt forvarsel på 72timer så flåtestyrkene i Middelhavet var klare for å skyte ned med alt de hadde fra skip og fly - som de også gjorde.
Det Iran gjorde var å vise at Israel, selv med enorm støtte, ikke klarer å beskytte seg selv.

2 Likes

Akkurat det er ikke noe hemmelighet, det er sånn feks norsk sjømålsmissil er designet. Man har en god ide på hvor mange missiler et spesifikt fartøy klarer å ta ut simultant så fyrer man avgårde flere enn det som angriper samtidig.

Her er du unyansert. Det var ikke et alternativ for Iran å ikke svare. Men heller hvordan de skulle svare.

4 Likes

Hvor mange drepte den ene raketten i Damaskus? Hvor mange drepte de 350 rakettene i Israel?

Hvor mange døde i Gaza?

1 Like

Hvor mange drepte hamas 7 oktober?

Søpplet bruker sivilbefolkningen som skuddsikre vester.
Skal man da la de være?

Sender da et signal om at bruker du sivilbefolkningen som skjold så får du automatisk freepass. Neitakk.

4 Likes

Angrepet 7 Oktober var forferdelig. Det er også folkemordet i Gaza.

Lurer på om du hadde sagt det samme om du var den skuddsikre vesten.

4 Likes

Da hadde jeg snudd meg å drept søppelet med egne hender

1 Like

Da stenger vi tråden. Fordi man ikke klarer å holde seg på temaet.

Åpner den igjen om det blir ny aktivitet som påvirker de globale markedene.

2 Likes