Burde vært åpnet for et par dager siden. Krigen mellom Israel og iran pågår for fult. Olje påvirkes.
Hold diskusjonen sivilisert og til det som påvirker markedene.
Burde vært åpnet for et par dager siden. Krigen mellom Israel og iran pågår for fult. Olje påvirkes.
Hold diskusjonen sivilisert og til det som påvirker markedene.
Kort oppsummert, Hamas, Hizbollah og Houthiene har allerede blitt håndtert, så nå kan Israel gå direkte på Iran.
https://www.timesofisrael.com/as-israel-takes-fight-to-iran-where-are-tehrans-terror-proxies-in-its-hour-of-need/
Kort oppsummert: Netanyahu er en krigshisser som klamrer seg til makten
Netanyahu sliter med det samme som Putin. Det er ikke krigen som truer deres posisjon. Det er freden.
For Israel er det en dramatisk tid. Vil omverden reagere med sanksjoner eller vil flertallet av vestlige land si som de alltid har sagt: “Israel er i sin fulle rett til å gjøre det Israel til enhver tid gjør”. Om Vesten ikke sanksjonerer Israel, slik den gjør overfor Russland, kan det tenkes forbrukerne gjør det?
Kanskje noe a la det som har rammet USA og Trump. Salget av amerikanske varer faller, og. turistene uteblir?
Er det Netanyahu som blir den som til sjuende og sist opphever “fredningen” av Israel?
For tiden er det tre ledere som fullstendig dominerer nyhetsbildet og sprer usikkerhet om premissene for de fleste markeder; Trump, Putin og Netanyahu. Og bakom lurer Xi.
De forbrukerne som kunne tenkes å avstå fra kjøp av israelske varer pga av Israels bombing i Iran tipper jeg allerede ikke kjøper noe laget i Israel, og de som, i alle fall bevisst, allerede kjøper israelske varer vil nok fortsette med det.
Tror at samme gjelder på nasjonalt nivå.
Folks standpunkt i forhold til Israel er nok allerede ganske klarert, så noen kampanje den ene eller andre vei tror ikke vil «move the needle».
Foreslår at du leser siste innlegget jeg hadde. Tråden handler om markedene, hvordan krigen påvirker markedene. Vi kan ikke la den handle om politikk fordi den sklir så fort ut. Helt greit å ha mening om Netanyahu, men påvirker det markedene. nope.
Oljen har reagert mye mindre enn det mange trodde, ser det nevnes flere plasser at USA har truet iran. Ødelegger de for oljen til andre land/shipping ruter, så blander USA seg inn i krigen.
Markedet virker iallefall å prise inn mye mindre ødeleggelse i naboland og shipping ruter nå enn i helgen.
Tidspunktet for angrepet er interessant. Det pågikk forhandlinger og Israel agerte uten USA (som forventet). Men det virker ikke som markedet forventer noe stort ut av dette. Ingen store markedsreaksjoner enda på olje/gass/indekser, med mindre alt går i dass når USA åpner (men det vil det ikke).
AS Norge tjener jo rått på at energi prisen går opp. Vi tjener når det er fred og tjener enda mer når det er krig.
Hvis det tar virkelig av med blokkeringer av Hormuzstredet og ødeleggelse av energi infrastruktur i Iran så vil olje/gass
Målet til Israel tror jeg er et regimeskifte. Vil de klare det uten at dette blåser opp til en fullskala krig?
Ikke glem at mossad har jobbet lenge med å frakte og bygge droner i Iran. Så dette var ikke noe som ble bestemt kvelden før. her snakker vi månedere med forberedelser.
EU er Israels største handelspartner, der Israel kan handle med fordelaktige betingelser. Nå vil flere EU-land fryse en ny handelsavtale. Det er for tiden bevegelse, selv fra Israels mest trofaste støttespillere - utenfor USA.
Du KAN ha rett, Snøffelen, om at forbrukere allerede har tatt stilling til Israel, enten der er for eller i mot. Men tror det er bare de mest engasjerte som lar det avgjøre hvilke varer man legger i handlekurven.
Det er jeg klar over. Tenkte mer på hvorfor ikke avvente resultatet av forhandlingene før et angrep? Men Israel skjønte vel at det var et dødt løp med Trump i andre enden.
Trump sa Iran fikk 60 dager. Angrepet skjedde på dag 61.
samtidig sies det at Iran er farlig nær atombombe.
Israels viktigste eksport er forsvarssystemer og utstyr, AI og cloud, farmasøytiske produkter og naturgass.
Israel har allerede kuttet gassleveransene til Egypt, med påfølgende 8% fall på Egyptbørsen.
Kanskje de eksporterer mindre våpen nå?
Mao «boikott» av Israelske varer er det Israel som har pålagt seg selv.
Jeg tipper at stoppen i gasseksporten til Egypt vil brukes til å reforhandle prisen på 6.00 $ per MMBtu til LNG markedspris på 12$.
“Farlig nær” har vært mantra i 10 år.
Ja, men da var altså planlagt forhandlinger på søndag.
På en annen tråd ble det poengtert at Israel har ment Iran har vært nær atomvåpen siden 80 tallet.
Tidslinjene vet jeg ikke, men at Iran nå hadde betydelig mengde anriket uran i 60% klassen (hvor eneste usecase egentlig er våpen) er ganske sikkert. Du putter heller ikke 14000 sentrifuger 1km inn i et fjell fordi du bare anriker uran for energi produksjon.
Det mest fornuftige jeg har sett er at Iran har kompetanse og alle komponenter til å skru sammen en bombe. Det vil da ta noen uker til måneder.
Det er flere andre land som havner i samme kategori.
Det er ikke lenger enn halvannen måned siden Trump truet alle som handlet oljeprodukter fra Iran med full handelsnekt med USA.
Kina er den desidert største importøren av olje fra Iran. Kanskje enda et eksempel på Taco-Trump?
synes det er imponerende naivt av Israel å tro på et godt utfall av et eksternt påtvunget regimeskifte i Iran til noe som passer bedre når man ser historikk fra Irak, Libya, Syria, Jemen, osv de siste 10-20 år.
Akkurat som Putin er Netanyahu 100% avhengig av evig krig for å ikke måtte svare for sine forbrytelser, naivt å ikke tro dette har NOE å gjøre med hva han foretar seg.
Er ikke det mest sannsynlige scenarioet her at Iran faktisk var nært et gjennombrudd med atomvåpen samtidig som forhandlingene med USA ikke førte frem?
Israel har lagt frem dette som en begrunnelse, jeg vet slett ikke om jeg kjøper det.
Så lenge de uansett ikke får bombet det viktigste anlegget som er innenfor kilometervis med tunneller får de jo ikke stoppe noe.
Jeg tror som @Richardames at timingen her er er en kombinasjon av at alle sjakkbrikkene nå var på plass for Israel, Iran sitt luftvern er allerede svekket etter krigshandlingene i fjor, proxyene er desimert og knust, politisk er netanyahu helt på felgen på hjemmebane, og aksjonene i israen var nå ferdig til å settes i sving etter måneder og måneder med planlegging.
Iran er veldig svekket da de fleste proxyene er nede for telling. I tillegg er luftforsvaret deres fortsatt ute av drift etter bombingen tidligere i år. Perfekt påskudd for Israel å skylde på at Iran er nære ved å ferdigstille en atombombe. Vanskelig å motbevise uten å måtte blottlegge seg.