Han gambler jo på at han slipper unna med dagens angrep og ikke må sette boots on the ground. Hvis han må det er han i den værste evigkrigen de kunne fått og Bush jr fremstår smart i sammenligning.
Som sagt
-
Hisbollah er palestinere
-
Hamas er palestinere
-
Ansarallah har vært i borgerkrig og i krig mot Saudia som har tatt deler av Yemen
Alle disse har hatt motstandskamp og om de har fått hjelp av Iran (akkurat som at USA finansierer Israel) så betyr ikke dette at Irak har hatt krig mot Israel. Alle de tre nevnte har hatt egne konflikter og ikke noe som Iran har skapt.
Ja, det er et vepsebol der nede. Religion istedenfor sunn fornuft er noe dritt.
Men jeg protesterer mot at Iran er uskyldig.
Verden blir ikke tryggere om de får nukes.
De må hindres for enhver pris.
Iranere fortjener bedre enn presteskapet.
Jeg har ikke så mye mer å tilføre denne tråden.
Trump rører i et vepsebol, uten å evne ta innover seg - eventuelt bry seg om - de potensielle komplikasjonene. Sannsynligheten for at Israel vil lykkes med å sette i gang en snarlig domino-effekt som ender i regimeskifte er heller liten.
Hva tror dere om børsene i morgen og neste uke?
Jeg tror presteskapet vurderer å angripe amerikanere. Det kan skape stor uro.
Noen mener sikker at verden ble mye tryggere etter at man drepte milioner av mennesker i Irak, Afghanistan og Libya fordi man mente at de kunne ha masseødeleggelsesvåpen og/eller arnested for terrorisme. Hvordan de ville ha gått hvis man ikke gikk inn i krig mot nevnte land vet man ikke, men utfallet på disse krigene vet man.
Greit å være klar over at f.eks. Irak var/er et veldig ungt land. Grensene er skapt av britene og gikk vilkårlig. De hadde ikke sterke institusjoner og var styrt av en tyrann som lenge var proppet av USA (akkurat som Taliban).
Iran derimot, er et land med tusen års tradisjon, sterke institusjoner og en stolt nasjon. Landet er også kapabelt mtp teknologi, er praksis en festning og har en stor hær.
I alle evigkriger er det de innfødte og landene rundt som er taperne. Vinnerne er militær og oljeindustrien og politkerne. Vesten har lenge nå ment å vite hva som er best for Midtøsten, men en kan kanskje mene at ting bare har blitt verre og verre. Øyet som ser.
Siste meningsmålinger fra us viste flertall for militær intervensjon i Iran. Det var vel klarsignalet han trengte.
Denne gir vel hvertfall ikke tanker om opptur imorra i USA.
Men noen søndagsåpne børser er grønne:
Norge åpner vel blandet, avhengig av oljeprisen.
Tok nå dobbel posisjon i olje relatert på torsdag. Gikk inn primært i dagene før Israel gikk til aksjon. En ting har jeg sett i løpet av 50 ish år, og det er at ting alltid eskalerer i Midt Østen…
Så får vi se om Iran responderer eller gir opp. Men de er et stolt folkeslag som vel kjempet i 8 år mot Saddam og Irak…
De kan jo f.eks godta å frastå å utvikle atomvåpen…….
Det er bokstaveligtalt det de har gjort ved å ha signert NPT. De har ikke brutt den.
De klarer nok å bli mer overbevisende om sine ønsker om fred enn de er.
Bl.a kan de åpne opp igjen for IAEA
Hvor har du ifra at Iran ikke har tillatt IAEA å inspisere etter JCPOA? Iran har ikke brutt NPT. og har tillatt IAEA inspeksjoner også etter at USA trakk seg ut av JCPOA.
Personlig tror jeg at DJT sin intervensjon i natt vil akselerere Irans ønske om atomvåpen. Den dagen regimet faller, og ja, det vil falle, så er risikoen høy for at de som tar over tenker at atomvåpen er en fin sikkerhet å ha for å motstå amerikanske eller israelsk intervensjon.
Som du sikkert også lett kan finne på nett har man satellittbilder at mange lastebiler på torsdag og fredag rundt alle de nåværende bombede anleggene i Iran. Det som tar de er anrikningen, så det er høyest sannsynlig at Iran har flyttet sitt anriket uran til andre steder. Er ikke som at de ikke har fått med seg at USA gjorde B-2 flyene sin klare.
Ellers, en kan jo lure på om hva f.eks. Erdogan og MBS tenker nå. Atomvåpen er jo det eneste som klarer å avskrekke for tiden og har vist å være en god garanti for diktatorer. Du risikerer isolasjon, ref Nord-Korea, men så kan man jo sitte lenge som diktator da.
Forestillingen om at “… når de da får tilbake landet sitt” er ikke noe annet enn et et religiøst dogme. Det finnes sikkert mange slike religiøse dogmer uten at jeg kjenner noen andre troende som omsetter sin tro til territorielle krav.
I tilfellet staten Israel ligger det i dag helt åpent hva kristensionistene og de israelske sionistene har som ambisjon. Med Smotrich og Ben-Gvir i spissen har ultrasionistene definert hva det territorielle målet er; Eretz Israel. Altså alt land mellom Nilen og Eufrat (den mest ambisiøse tolkningen av “teokartografene”) - til “bare” Kanaan.
Jeg er for absolutt trosfrihet for alle verdens folk - NB! Så lenge ingen plager andre mennesker og folkeslag med sin metafysikk.
Avtalen som Trump sa opp i 2018 inneholdt jo dette, og det var meg bekjent fult samsvar fra Irans side. Dette var åpenbart ikke tilstrekkelig for Israel.
Kina og Russland kommer ikke til å stå å se på at US/Israel bytter ut dagens styre med en “puppet”.
Jeg har ikke redigert vekk noe!
Jeg bare la til linken fra NRK
Ok, my bad. Beklager det. Har tatt vekk kommentaren