Israel må ha rett til selvforsvar, og Trumps bombing kan ses som forsvar av Israel, som Iran ønsker å utslette.
Uansett, dere vet min mening
Jeg støtter Rutte, ikke Støre
Israel må ha rett til selvforsvar, og Trumps bombing kan ses som forsvar av Israel, som Iran ønsker å utslette.
Uansett, dere vet min mening
Jeg støtter Rutte, ikke Støre
Noen som har skjønt det (israelitt som bor to blokker unna dagens eksplosjon)
– Personlig tror jeg det eneste som vil fungere er å få religion ut av politikken. Både i Iran, i Israel og alle andre land.
Religion utenfor det private hjem er noe mannskit. Inklusivt kristendom.
Motstandskamp eller iranske hærer utenfor Iran?
“I have assembled for you six armies outside Iran and I have created a corridor 1,500 kilometers long and 1,000 kilometers wide, all the way to the shores of the Mediterranean,” Soleimani told Iran’s army chiefs. “Any enemy that decides to fight against the Islamic Revolution, and against the sacred regime of the Islamic Republic of Iran, will have to go through these six armies. It won’t be able to do so.”
Jeg tviler på at disse går på dass uten å ha fått “ok” fra Iran.
Her tar du feil på flere punkter.
Hvordan kan du stille spørsmål til om de har brutt våpenhvilen? Dette vitner om liten innsikt i virkeligheten og hvordan oppskyting av slike raketter og deres deteksjon fungerer.
Og du undervurderer kraftig iranere! De har stort sett hatt tilgang til nett og informasjon. De aller fleste er svært oppegående, gode engelskkunnskaper og godt informerte…
Å kalle mossad-instruerte folk som har operert inne i iran nå for terrorceller impliserer at det er terrorhandlinger de har utført også - og det blir rimelig tendensiøst. Like tendensiøst som å mene at Hamas ikke også har bedrevet ren terror (i tillegg til motstandskamp)
Bare omtrent halvparten av iranere snakker engelsk. Regimets maktbase er i likhet med Trump den uutdannede landsbydga. Den utdannede eliten i byene ønsker stort sett regimet dit peppern gror. Internettilgangen er begrenset av og har delvis vært helt nede den siste uken
Jeg synes det iranske regimet er rimelig interessant. F.eks. protestene mot Hijab-politiet viser at landet overhodet ikke er så ensidig som man kanskje kan få inntrykk av.
Det samme gjelder forresten Israel. Netanyahu sitter med minst mulig minoritet, mens opposisjonen neppe hadde gjennomført den samme ødeleggelsen av Gaza.
Snakker/forstår? Viktigste er at de fleste har tilgang på informasjon.
Og det er nok mye mer komplisert enn “dumme” landsbygda…
"The conservative power base has been said to be made up of a “web of Basiji militia members, families of war martyrs, some members of the Revolutionary Guard, some government employees, some members of the urban and rural poor, and conservative-linked foundations”.
Som jeg redigerte inn rett før du postet: “Internettilgangen er begrenset av og har delvis vært helt nede den siste uken”
https://x.com/TheMossadIL/status/1937228179048907009
God gjennomgang av hvilke militærbaser Israel har tatt ut i Iran.
For de som ikke har twitter konto
https://nitter.net/TheMossadIL/status/1937228179048907009
Interessant å se at de har tatt ut diverse steder som ikke var militære, men som handlet om regimekontroll. Israel har mao gjort sitt for å svekke regimet.
- Basij Headquarters: A key IRGC base responsible for enforcing Islamic codes and reporting civilian violations to the authorities.
- This was the “Sayyed al-Shuhada” Corps: Also reporting to the IRGC and entrusted with homeland defense, including the suppression of “internal threats.” (i.e. women with their hair exposed and people who want to listen to music on the radio
Det har da ingenting å si at Internett har vært nede deler av siste uka for hvor generelt opplyste innbyggerne er?
Når utgangspunktet for diskusjonen nå var hvordan iranske motangrep blir spunnet for innenrikspolitiske forhold - så jo
Nei, poenget var at 90% om ikke mer av Irans innbygger gjennomskuer dette lett.
Tipper at iranere har masse tilgang til informasjon. Alle land gir innbyggerne sin tilgang til informasjon, enten det i Nord-Korea, Norge, Israel, Kina, Russland eller Ukraina. Men kanskje litt forskjell på mengden tilgjengelige data til egen vurdering?
Og dessuten har man nok i formasjon trenger man ikke data for egen vurdering, da er man informert godt nok. F.eks. hvis man har på NRK alltid nyheter på radioen dagen gjennom , og får med seg alle TV2-nyhetene med folk som forklarer deg alt så er man mettet og oppdatert, ferdig snakka.
Var det innlegget ment ironisk?!
Hvor har jeg skrevet at Hamas ikke har drevet terror. Motstandskamp drives best gjennom nettopp terror. Hamas har ikke en profesjonell hær, flyplasser, tanks etc. så ha annet enn terror de kunne ha gjort vet jeg ikke.
Hvis du ser hvem som har blitt tatt til fange av Iran nå for de ulike handlingene med droner så er det i overtall indere og afghanere. Så det er nok ikke motstandskamp/shahens tilhengere og politiske opponenter som jobber med Mossad. Så får spørsmålet være om du tror på det som kommer ut fra Iran og dets media nå. Mange ser jo ut til å stole ganske greit på det israelsk og amerikansk media kommer.
I min bok er terror vold mot sivile . Det har ikke skjedd i Iran nå. Men var til de grader tilfellet 7 oktober 2023
Jepp, på samme måte som at hvis du synes Kim Jung Un er smartest, og alltid tar de rette beslutningene så lever du selv i Nord-Korea i verdens frieste land.
Hva har det poenget på denne tråden å gjøre?
Jo selv Reuters og AP har bias i hvilke nyheter man ønsker og velger å formidle, og hvordan formidle det også.
Gjeldere Israel Iran konflikten også, og særlig når mye står på spill og ting er uoversiktlig.
Man bør orientere seg flere steder når ting skjer fort, også « i fiendens leir», uansett om det er propaganda. Av og til er ting man ikke hører om minst like viktig.
Og det er selvsagt når ting skjer fort, som nå man må følge ekstra nøye med. Fort å la seg rive med, i den ene eller annen retning.
Når Israel bomber en boligblokk for å få has på en iransk atomfysiker og det går med masse sivile, er det da terror? De var jo ikke ute etter de sivile, Israel ga bare faen. Geneve-konvensjonen har noen punkter rundt dette og jeg vil påstå at Israel ikke har holdt seg til den. Så får man kalle det det man vil.