Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Det har vært en overvekt av sivile tap i Iran pga angrepene, både det som er utført av cellene innenriks og fra Israel. Ser bare på sykehuset, TV-stasjonen, universitet, røde halvmåne og ambulansene, fengselet og ikke minst boligblokkene.

Du kan lese hva FN sier om det her.

Igjen, har ikke noe problemer med at folk ikke følger iranske kontoer, leser media fra midtøsten eller tror på ting som kommer ut av Iran, men å tro at Israel kun går etter militære mål blir veldig naivt. Israel har ikke et militær som virker å bry seg. De skyter ned daglig folk i matkø i Gaza, hvor det bokstavelig er hungergames. At de skulle behandle Iran med silkehansker, landet som svarer med missiler på den, gir ingen mening.

7 Likes

Det finnes uendelig med måter å gjøre motstand på, men Hamas velger altså terror som sin form. Og du velger altså å støtte terrorister og terror.

Men fint du er åpen om det, så vet vi hva du står for.

4 Likes

Nei, vil jeg mene. Men det er hensynsløs krigføring.

Burde rettet til “Terror er vold primært retttet mot sivile”

IDF sin fremferd på Gaza er vi enige om er komplett forkastelig @Roc. Men nå var det Iran vi diskuterte

1 Like

Merkelig, du klarer ikke å skille mellom hva jeg gjør rede for og hva du tror jeg personlig mener. Jeg skriver at Hamas best driver motstandskamp via terror, ikke at terror er den beste måten å drive motstandskamp.

3 Likes

Eller krigsforbrytelser som man også kaller det. :see_no_evil:

Det ble jo postet over her at Israel også går etter mål med sivilt personell. Bl.a. admin-byggningen til et fengsel,

osv

3 Likes

All “collateral” er ikke nødvendigvis krigsforbrytelser

2 Likes

Trump: Both Israel and Iran violated the ceasefire.

IDF inkl. Mossad som driver operasjoner i Gaza, Libanon, Syria er ikke en annen entitet enn de som driver operasjoner i Iran.

1 Like

Det vet jeg. Utgangspunktet var at du mente at “terrorceller” har operert i Iran nå den siste uken (stilt sammen med at du mente Hamas et. al. drev motstandskap, og ikke terror - i hvert fall initielt formulert)

Jeg er ikke enig i alle konklusjonene til @Roc, har helt sikkert forskjellige syn på de helt fundamentale tingene, sånn utenfor konflikter, og kanskje forskjellig virkelighetsforståelse noe ganger?
Men du skal ha kred for intellektuell ærlighet, og at jeg aldri oppfatter deg som fornærmet, kun veldig engasjert (og kunnskapsrik).
Det er noe å kunne skille mellom fakta og følelser, hva man mener og hva man refererer.

10 Likes

Da har det kanskje gått litt fort i svingene, hos meg (som det ofte kan gå) og muligens har du ikke forstått hva jeg mente (fordi jeg var uklar).

Igjen, et okkupert land og folk har rett til mostandskamp ihht Genève konvensjonen og annen intl lov, men ikke rett til å drive terror.

Palestinerne inkl Hamas har drevet motstandskamp lenge. Også stille sivile protester slik som march of the great return. Dette ble hardt slått ned på av IDF hvor de drepte over 200 sivile. Du kan lese om det her via FNs UNRWA sine sider.

https://www.unrwa.org/campaign/gaza-great-march-return

Og jeg stikker ikke under en stol at Hamas driver terror. Hvordan de ellers skal drive militær motstandskamp mot Israel er ikke lett å skjønne. Det er en stor asymmetri i styrke.

@Snoeffelen takk for det og ditto. Skal vi kunne ha gode diskusjoner på forumet må vi klare å holde en god dialog uten å pålegge hverandre merkelapper. Ja, konflikten er engasjerende og ikke så svart/hvit.

8 Likes

Synes Trump sin vurdering er god; Iran må skjerpe seg, men Israel må skjerpe seg mer.

Selvsagt har VG sin ingress snudd det hodet slik at det fremstår som at Trump skylder mest på Iran (referanse om sistnevnte).

Edit; dette går på min formaning om å følge med, for skrivefeilen er tilforlatelig; teksten sier det korrekte; Israel er verst her, men inntrykket av ingressen er at Trump angriper Iran, og opprettholder holder følelsen fra i går om at Trump lager 3. verdenskrig.
Stikkord: plausibel deniability.

Kan gjenta det for deg, det finnes UENDELIG med måter å gjøre motstand på.

Det er bare forstemmende å lese hva du skriver. Det du driver med er hvitvasking av terrorisme, ingenting annet.

4 Likes

Her er det noe som har skjedd, han virker lei og irritert på Israel.

https://x.com/jasonmbrodsky/status/1937467458668921081?s=46&t=7p_CnDAeF3lIOU6qKTfRiA

Edit: var et svar til @Snoeffelen. Tydelig at han virker mer irritert på Israel enn Iran imo, noe som kanskje forteller noe annet enn mange tror om situasjonen.

Hvis man vil lese det (og lengre) i stedet:

President Donald Trump flashed intense anger this morning as the ceasefire he brokered between Israel and Iran appeared to grow more fragile.

Trump was critical of both sides, but reserved his harshest condemnation for Israel, who he said “unloaded” on Iran “as soon as we made the deal.”

“We have two countries that have been fighting for so hard and so long they don’t know what the fuck they are doing,” a furious Trump said of Israel and Iran, each of which he accused of violating the truce he announced the night earlier.

The president affirmed he did not belief the ceasefire was broken. But he said he was unhappy in particular with Israel, who he said quickly violated the truce.

“Israel, as soon as we made the deal they came out and they dropped a load of bombs, the likes of which I’ve never seen before,” he said as he departed Washington for a NATO summit in the Netherlands. “The biggest load that we’ve seen.”

“I’m not happy with Israel. You know, when I say, ‘OK now you have 12 hours,’ you don’t go out to the first hour, just drop everything you have on, so I’m not happy with them. I’m not happy with Iran either,” he said.

Trump continued his censure in a social media post that appeared shortly after he departed the White House on Marine One.

“ISRAEL. DO NOT DROP THOSE BOMBS. IF YOU DO IT IS A MAJOR VIOLATION. BRING YOUR PILOTS HOME, NOW!” Trump wrote on Truth Social.

Det som vel er tydelig er at det først og fremst er Trump som vil ha en våpenhvile, og at han annonserte den uten å ha forankret den i iransk og israelsk lederskap i forkant

3 Likes

Da er det oppklart; Trump er mest irritert på Israel.
Likevel lager VG sin «plausibel deniabilty» ingress.
Oops, det etterlatte initielt feil inntrykk om at Trump skal ta Iran, og det er det initielle inntrykket som skaper følelsen. Gasslighting 1.0; synd at du oppfatter det slik.
I min bok er det subtil propaganda.

3 Likes

image

PLEASE MAKE IT APPEAR AS IF I ACTUALLY HAVE ANYTHING THAT RESEMBLES CONTROL OVER ANYTHING AND ANYONE SAVE AMERICAN BOMBER PILOTS I JUST TRY TO IMPOSE MY WILL ON THE WORLD BUT THE STUPID ASS WORLD REFUSES TO DO MY BIDDING I AM A GREAT DEALMAKER I COMMAND THE SUN TO RISE AND THE SUN TO SET AND IT DOES SO EVERY DAY I CANNOT BELIEVE IRAN AND ISREAL WILL NOT LISTEN TO ME

For en satans kjøttrull av en rollerburger Trump er.

7 Likes

the tail that wags the dog…

1 Like

Siste tweet fra Trump høres ut som at han har måtte ta en telefon til Nethanyahu og be han rulle inn geipen, sikkert irritert for at Israel satte i gang balladen akkurat når han har lagt seg.

1 Like