Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Det beste USA nå kan gjøre er å holde seg unna denne krigen mht styrker og våpensystemer, og heller jobbe for å få på plass en god atomavtale. De har bombet iranske annlegg og ifølge dem selv, vært veldig vellykket med å ta ut det de ønsket å ta ut.

Trump skal ha kred for å snakke åpent og at han klarer å kritisere Israel. Han virker ikke å ha blitt helt fanget i necon nettet (en må bare håpe).

7 Likes

At ikke Trump klarer å lære seg at å gi Putin, Bibi, eller tilsvarende noe som helst på forhånd, og deretter forvente at de skal være lydige er som å prøve å trene katter til å hoppe gjennom flammende ringer. Altså, det virker som mannen tror han må legge kortene med billedsiden opp på bordet før han byr når han spiller poker.

4 Likes

Det stemmer jo på en prikk det. Er det morsomt eller trist?

5 minutes ago

13:35 CEST

Jana Choukeir

Israeli media said Trump is on a phone call with Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, after Israel said it would strike Iran accusing Tehran of violating Trump’s ceasefire.

An Axios report said Netanyahu told Trump he could not cancel the attack and that some response was needed to iran’s violation of the ceasefire.

https://www.reuters.com/world/world-braces-irans-response-trump-raises-idea-regime-change-2025-06-23/

…men så revurderte tydeligvis Netanyahu bittelitt etter han la på røret

3 Likes

Det som er trist er at Nethanyhu selvsagt prøver å stikke kjepper i hjulene. Det som er tristere er den subtile gasslightningen og plausibel deniabilty i medier. Det som trolig irriterer mest og er mest frustrerende, for mange, er om Trump får resultater av ting han gjør. Det er en uendelig plage, og ikke til å utstå.
Rart at jeg calla den der før nyhetene kommer om hva som skjedde.

…eller ikke:

5 minutes ago

13:44 CEST

Iran’s judiciary news outlet Mizan and Shargh newspaper reported the sound of two explosions in the Iranian capital.

The news outlets also said Iran’s northern city of Babolsar was being attacked.

2 Likes

Jeg tror resultater er overordnet om man misliker Trump eller ikke, faktisk. Det er ikke en enten/eller-situasjon. For min del kan Trump godt få fredsprisen, nobels litteraturpris, og en hel pakke med Krone-is (tipper han liker med kirsebær) om han bare klarer å gjøre verden til et bedre sted. Men for det meste så er det å bevitne Trump (og hans adm.) forsøke seg på geopolitikk litt som å se på en T-rex forsøke å fingerhekle. Kan godt være at andre har vært akkurat like inkompetente, men de har (om ikke annet) vært bedre til å skjule det.

13 Likes

Det store spørsmålet er jo om dersom regimet i Iran består, ønsker de og klarer de å bygge opp atomprogrammet sitt igjen til å lage atomstridshoder?

Nei, mener selvfølgelig Trump

Ja, mener mange andre - på begge punkter. Og da er hva man kan jobbe med det første punktet

Israel confirms that it attacked a target in Iran and the jets are on they way back

An attack was expected as Netanyahu told Trump that he couldn’t cancel all the attacks

1 Like

Det får jo Trump til å se ut som en idiot når han nettopp postet at “alle fly snudde”

Siden det bare var en grafikk som ble postet av @Hoven over her:

"He later expressed deep frustration with both Israel and Iran — but then indicated that the deal would hold.

“ISRAEL is not going to attack Iran. All planes will turn around and head home, while doing a friendly “Plane Wave” to Iran. Nobody will be hurt, the Ceasefire is in effect!” Trump said in a social media post."

…the tail that wags the dog

3 Likes

Nethanyahu legger opp til en gamble hvor han satser på støtte hos neocons og gamlinger i senatet, personifisert i typer som Lindsay Graham. Etter gårsdagens bombing ble Trump hyllet av «nutcase» John Bolton, tipper Bolton ikke likte retningen det tok da våpenhvilen ble erklært.

1 Like

Ny telefonsamtale

"

Trump ‘exceptionally firm and direct’ in call with Netanyahu

By AAMER MADHANI

President Donald Trump has spoken to Israeli Prime Minster Benjamin Netanyahu from Air Force One as he made his way to the NATO summit at The Hague.

Trump did not mince words, according to a White House official familiar with the matter. The official, who was not authorized to comment publicly about the private leaders’ call, said Trump was “exceptionally firm and direct with Prime Minister Netanyahu about what needed to happen to sustain the ceasefire.”

The official added that Netanyahu understood the severity of situation and acknowledged Trump’s concerns."

(Det er min påstand at) Netanyahu er ti ganger mer intelligent og sluere enn Trump, så også denne samtalen har han nok taklet greit

Når det kommer til det første han påstår, så mener en kilde til CNN at, ja evnen til å anrike ble ødelagt, men at den relativt fort kan bygges opp igjen:

Former UN nuclear weapons inspector believes Iran’s centrifuge program has been “destroyed” by strikes

From CNN’s Christian Edwards

US and Israeli strikes on Iran’s nuclear facilities have “destroyed” Iran’s centrifuge program, used to enrich uranium close to weapons-grade levels, according to an assessment by a former United Nations nuclear weapons inspector.

David Albright, now president of the Institute for Science and International Security (ISIS), told CNN that, having reviewed satellite imagery and spoken to sources with knowledge of Iran’s nuclear program, he assesses that Iran’s centrifuge program has been “destroyed,” after the US joined Israel’s strikes against three Iranian nuclear facilities.

“It’s amazing how much damage has been done to that program. I think that part of the mission has been accomplished,” Albright said Tuesday.

Uranium stockpile: However, Albright said “residual” parts of Iran’s program likely remained intact, most importantly its stockpile of uranium enriched to 60%, a short step away from the 90% needed to build a nuclear weapon.

Rafael Grossi, the head of the International Atomic Energy Agency (IAEA), on Monday was unable to confirm the whereabouts of Iran’s 400-kilogram (880-pound) stockpile of this nuclear material. Grossi said Iran “made no secret that they have protected this material,” amid speculation that Iran moved the stockpile to a safer location before Sunday’s strikes.

But even if Iran was able to safely hide its enriched uranium, Albright said that turning this into weapons-grade material “is not going to be a fast process,” since the US and Israeli bombing campaign has “done serious damage to build a nuclear weapon.” He assessed that it would take Iran “a good year or two” to build a nuclear weapon, if it chose to reconstitute its program.

Albright detailed how Iran’s Fordow plant, buried deep in a mountain, had been targeted by the US strikes, which used 12 “bunker buster” bombs to penetrate the rock.

By analyzing post-strike satellite imagery — and using designs of the plant from before the strike — Albright said the US strikes had targeted parts of the site that were particularly vulnerable: a ventilation shaft that is “absolutely critical” to the operations, and a target above where the centrifuges are stored.

Albright stressed that insider information will be required to be certain of the extent of the damage, but said the satellite imagery suggested that the Fordow plant had been destroyed.

Vanskelig øvelse å være narsissist uten å ty til absoluttheter

1 Like

Ingen tvil om at Nethanyahu er en slu type, men han kan ikke gjøre det om han ikke gambler på at han har solid støtte sympati blant neocons og blant gamlinger på begge sider av gangen i senatet, og at man klarer å gjøre spørsmålet sort hvitt, for eller i mot Israel.
Trump gjør det helt riktige ved å blåse ut og være overtydelig. Det gjør det vanskeligere med BS i egne rekker.

1 Like

Se der ja. Flere som mener akkurat det samme som jeg har ment hele veien.

1 år eller 2 er ingenting i denne sammenhengen.

Det skjønner også Israel. Så jeg tipper Israel ikke er så veldig keen stoppe nå.

1 Like

Når man skal hente inn eksperter er alltid forklaringen at Trump er ond og dum, ordet narsissist oppsummerer de egenskapene.

Les hvordan Eirik Løkke forklarer dagens hendelser, slår aldri feil. En hver hendelse destillert ender i en forklaring alle kan forstå, og gjenngi.

1 Like

Hvordan mener du at Trump burde fremstilles da? Som vanlig: Jeg er oppriktig nysgjerrig, og ønsker å få mitt eget narrativ utfordret på en overbevisende måte.

Jeg antar at du mener at de gjeldende ODN-narrativet (ond, dum, narsissist) ikke er dekkende, og at du synes det er frustrerende gitt at du kommer tilbake til hvordan Trump fremstilles ganske jevnlig.

Personlig så mener jeg kun D’en i narrativet gjelder.

God / Ond er en kristen dikotomi (kulturkristent tankegods som vi fortsatt har med oss) jeg synes er ganske fordummende. Og Trump er – i mitt syn – ikke smart nok til å kvalifisere for en ordentlig NPD-diagnose. Kanskje ASD, men jeg tenker mer det er mer nurture enn nature her. Høy "la dem spise kake, da)-faktor, imho.

4 Likes

Man må nok ikke være så smart for å få en NPD-diagnose - tvert i mot blir den nok bare mer synlig jo dummere man er

Kanskje holde seg til saken; at Trump er forbanna på Nethanyahu fordi Nethanyahu bryter våpenhvilen, og unngå at hovedpoenget blir å stille en diagnose på Trump.

Forklaringen er at Trump er forbanna fordi Nethanyahu driter i våpenhvilen, ikke at Trump tordner fordi Eirik Løkke stiller «riktig» diagnose på en adferd.

Edit: bare for å understreke; dagens viktigste nyhet er våpenhvilen, og det frekke bruddet i etterkant, og ikke fjerndiagnostikk.

3 Likes