Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Islam der og gitt…

Ja, Nord-Korea har tatt dette på alvor. Noe blir uansett tilbedt.

Når man sier nei til en tostatsløsning og holder befolkningen på gaza som effektive gisler er jeg usikker om det hamas driver med kan kalles en motstandskamp.

6 Likes

Var ikke jeg som bød opp til dans med å klage (atter en gang) over hvordan en oppkonstruert entitet (main stream media) fremstiller Trump. Tenker at hvis du ikke vil diskutere temaet, så kan du med fordel la være å (gjentatte ganger) bringe temaet på banen i utgangspunktet.

Fair enough at dette er en tråd om Israel / Iran, men nå har da Trump involvert seg. Og da angår hans beveggrunner oss. Jeg mener at dette (for DJT) primært handler om å ikke virke impotent, men at TACO-nissen i prosessen (som alltid) ender opp med å vise hvor ufattelig impotent han er / hvor lite han har forstått jobbeskrivelsen til US. Pres. Virker mest som han har lest stillingannonsen til keiser i Det hellige romerske riket elns.

Imho: Det hele minner litt om slutten av The Good, The Bad, and The Ugly (den der magiske trippel meksikanske standoffen) bare at det er Il cattivo, Il brutto & Il stupido, hvor sistnevnte ikke hadde trengt å delta, men bare desperat vil vise kinopublikumet at han også kan være revolvermann, men i prosessen ender med å skyte seg selv i hofta, snarere enn å skyte fra hofta.

Jeg lurer personlig på om Bibi og DJT i fellesskap har gjort prestestyret i Iran en aldri så liten tjeneste. Altså, de var jo Midt-Østens syke mann der enn periode, men nå har de kanskje fått en liten dyptpenetrerende injeksjon med sterioder og klarer å holde det gående litt lenger.

6 Likes

Du tenker på at de har fått en klarere ekstern fiende?

2 Likes

Sånn ca.

Israel og USA har jo nå satt to (ev. 1,5 om du vil da) streker under det prestestyret har gnukket på siden 1979.

Men det er vanskelig og veldig tidlig å si noe. Kanskje har bibitrump fremskyndet dets fall, kanskje har de utsatt det (at det faller på en eller annen måte før eller senere tror jeg er gitt uansett, de er rett og slett for ute av sync med store deler av befolkningen)

1 Like

Åpner du opp for å diskutere Hamas, Gaza og Israel nå eller? Kjipt å bruke tid på å svare for så å måtte få kommentaren fjernet siden slik diskusjon ikke er tillatt lengre.

9 Likes

For hva det enn er verdt; personlig tror jeg Biden, Harris og Blinken hadde vært langt mer på bølgelengde med Bibi enn Trump. Hadde de fått styre så hadde nok Bibi fått carte blanche uten noen from for kritikk etter ettersyn. Trump er nok ingen iboende sionist. Er mer dollars som han tror på :sweat_smile:

Ser liksom ikke noe slikt kunna ha kommet fra Biden

PS: Morsomt at han må legge til at han er president på slutten av meldingene sine, akkurat som om folk lurer på hvilken DJT som driver å sender ut disse meldingene.

10 Likes

Dette har du lagt opp til selv så la oss ikke late som dette handler om «misforståelser» eller «at det gikk litt fort i svingene». Når du sier at det «ikke er lett å skjønne» hvordan Hamas skal drive militær motstand uten å ty til terror forsøker du ikke å analysere. Du forsøker å unnskylde. Og det er alvorlig.
Terror er ikke et politisk virkemiddel, men en krigsforbrytelse. Å myrde barn, voldta kvinner, halshugge sivile og sende raketter mot boligblokker er ikke «motstand» Det er brutal og målrettet vold mot uskyldige. At du anerkjenner at Hamas driver terror i én setning, men i neste leter etter «forståelse» for det er ikke moralsk nyansert. Det er moralsk kollaps.
Du trekker frem asymmetri i styrke som om det gjør terror forståelig. Men asymmetri forklarer ikke ideologi. Hamas sin strategi er ikke drevet av desperasjon, men er drevet av et eksplisitt ønske om å utslette Israel og den velger bevisst sivil terror som metode. Det finnes mange former for legitim motstand. Hamas har valgt den mest brutale og uakseptable formen. Nemlig å gjøre sivile til mål og barn til skjold.
Å sitere Genève konvensjonen og UNRWA sider endrer ikke dette. Sivile protester kan være viktige, men de gir ikke dekning for å slakte familier. Når du drar frem marsjer og siterer FN mens du samtidig unnskylder Hamas’ terror med at «det ikke er lett å skjønne hvordan de ellers skal gjøre det», så forsøker du å pakke inn barbari i et ferniss av legalitet og empati.
Det er ikke snakk om å «åpne opp» for noe. Vil du diskutere Israel, Gaza og Hamas så gjør det redelig. Ikke forkle støtte til terror i floskler. Ikke lat som om dette handler om ytringsrom når det du faktisk gjør er å bagatellisere vold mot sivile.
Hvis du virkelig mener at terror kan «skjønnes» fordi motparten er sterkere så har du ikke tatt side med folket i Gaza, men heller side med de som gjør deres lidelse verre. Og da bør du tåle at folk reagerer og det hardt.

11 Likes

https://x.com/visegrad24/status/1937533938580488516

:smiley:

1 Like

Trump received assurances from Iran that they will not disrupt navigation in the Hormuz Strait, so China should not worry about oil supply disruptions.

1 Like

Israel har drept flere sivile enn Hamas, Hizbollah, Al Qaida, Taliban, ISIS og alle mulig slags organisasjoner man skal liste opp.

Fint at vi kan ta avstand fra terror, men da må vi starte med å ta avstand fra Israel.

9 Likes

Kanskje et lite sidespor, men synes temaet er interessant, og viser hvordan Iran ikke likner på noen av sine naboer i Midtøsten, og det er på demografien.

Ikke noe land i verden, eller verdens-historien har opplevd et raskere fall i fødselsrater enn i Iran i løpet av en 20-års perioden fra 1984 til 2004. Og utrolig nok var det prestestyret i Iran som tok en politisk beslutning om at “Islam favoriserer familier med 2 barn”. Intuitivt, og i det virkelige liv så er streng religionsutøvelse knyttet til høy fertilitet, og motsatt. Beslutning ble tatt fordi iranske myndigheter på midten av 80-tallet så at ønske om å skaffe seg “a 20 million army” fra mange babyer ikke var bærekraftig økonomisk.

Fra 1984 til 2004 sank fertiliteten, godt hjulpet av prevensjonsmidler i familiene fra 6,23 barn per kvinne til 1,78 barn per kvinne, og ble der frem til i dag.

Til sammenligning har Iraq i dag 3,5 barn, Afhanistan 4,4 barn, Saudi Arabia 2,5 barn, Turkmenistan 2,6 barn, Usebekistan 3,3 barn, Kuwait 2,2 barn, Oman 2,6 barn osv.

Iran har også en litteracy rate blant kvinner i alderen 15-24 på nesten 99%, og 60% av studentmassen for høyere utdanning er kvinner.

Mange parametere skiller Irans samfunn fra resten av Midtøsten, og ligner på mange måter på Vesten, eller Russland…

Irans demografi, i alle fall befolkningspyramide:

ligner litt på den russiske:

Og den israelske, har sterk befolkningsvekst:

Og ligner mer på Irak

7 Likes

Iran er ikke et arabisk land, og har en annen kultur, selv om det er islamsk.

5 Likes

De er ganske ulik midtøsten på flere områder. Blir litt historietime her, men før Shah (før prestestyret) - under Qajarene var det flere kvinnelige ledere i militæret. De har også en høyt utdannet befolkning sammenlignet med de andre landene. Den opprinnelige religionen der, Zoroastrisme, er en av de eldste religionene; men likevel meget moderne. Likestilling er blant annet en av hovedpillarene. For de som har sett Bohemian Rhapsody så er faren til Freddie Mercury en tilhenger og mottoet han gjentar er «good thought, good word, good deed» som også er mottoet til religionen.

Det er ganske essensielt å forstå at Iran er ulikt araberne og at iranere/persere er ganske annerledes. Det kan også være en av grunnene til at noen land kanskje ikke ønsker et regimeskiftet, for landet har ganske mye til rette for å bli en stormakt. Man så den sinnsyke utviklingen før revolusjonen og innblandingen til Jimmy Carter og Frankrike.

14 Likes

Interessant vinkling. Jeg har tenkt hele veien at det var sånn “better the devil you know” + eventuelt at man egentlig (veldig ofte) ikke kan – eller vil – snakke høyt om man ønsker regimeskifte. Men det bør så avgjort være slik at mange land (inkludert noen av naboene) kanskje foretrekker et svakt Iran, styrt av et antikvarisk anlagt prestestyre. Dynamikken i hele regionen (og f.eks mtp Kina / Russland) vil jo forandre seg med et regime som ikke pådrar seg x antall forskjellige sanksjoner og restriksjoner.

Et lite apropos: Og som så mange revolusjoner, så var vel 1978-revolusjonen en bred folkelig revolusjon, som så ble “kapret” i religiøse hardlinere. Det var jo på mange måter de som var best organisert, foruten Shahens maktapparat.

Et lite apropos II: Det er kanskje sånn at ganske mange iranere har en idé om at et annet samfunn er mulig, hvis man sammenligner f.eks med Nord-Korea, eller landsbygda i Russland. Man får krysse fingrene for at en OK fremtid er innen rekkevidde for iranerne som bor i Iran. De to andre ovennevnte landene har jeg mindre tro på at kan forandres til det bedre.

6 Likes

Bastard, jeg vet ikke hvor lenge du har vært medlem på forumet og om du har lest noen av de utallige Gaza diskusjonene vi har hatt. Det jeg viser til er at Evil, som moderator, har stengt ned enhver Gaza diskusjon. Så hver gang vi har gått i dybden på den konflikten så har trådene blitt stengt. Dette har skjedd 5-6 ganger. Det er det jeg viser til når jeg svarer ham. Du kan gjerne lese de gamle innleggene her. Er snakk om utallige sider med masse innlegg om nettopp du snakker om.

Ellers så opplever jeg at det er du som snakker i floskler.

6 Likes

Ikke akkurat business as usual i luftfarten ennå :man_shrugging:

"The assessment, which has not been previously reported, was produced by the Defense Intelligence Agency, the Pentagon’s intelligence arm

[…]

the early findings are at odds with President Donald Trump’s repeated claims that the strikes “completely and totally obliterated” Iran’s nuclear enrichment facilities"

[…]

The White House acknowledged the existence of the assessment but said they disagreed with it."

:roll_eyes:

3 Likes

Blir fort ett skritt frem, to uhyre farlige skritt tilbake etter at presteskapet har fått det endelige beviset på at Iran ikke evner å beskytte sine sikkerhetsmessige interesser ved hjelp av konvensjonelle metoder. Dersom opplysningene viser seg å stemme.

Og hvordan Trumpen skal kunne prøve å hindre Iran på nytt i å skaffe seg atomvåpen uten å miste ansikt og all troverdighet på veien, vel…

3 Likes