Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Liker særlig denne:

“White House press secretary Karoline Leavitt told CNN in a statement: “This alleged assessment is flat-out wrong and was classified as ‘top secret’ but was still leaked to CNN by an anonymous, low-level loser in the intelligence community. The leaking of this alleged assessment is a clear attempt to demean President Trump, and discredit the brave fighter pilots who conducted a perfectly executed mission to obliterate Iran’s nuclear program. Everyone knows what happens when you drop fourteen 30,000 pound bombs perfectly on their targets: total obliteration.””

Alle skjønner jo det! :sweat_smile:

3 Likes

Og ikke overraskende, så forteller Netanyahu den samme historien på Israelsk TV i kveld:

Netanyahu says Israel brought Iran’s nuclear program ‘to ruin’

By TIA GOLDENBERG

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu said Tuesday that Israel’s war against Iran brought the country’s nuclear program “to ruin.”

Speaking in a televised statement, he listed Israel’s achievements in the war, including its attacks on top generals and nuclear scientists. He said Israel destroyed nuclear facilities in Natanz and Isfahan, along with the Arak heavy water reactor.

“For dozens of years, I promised you that Iran would not have nuclear weapons and indeed … we brought to ruin Iran’s nuclear program,” Netanyahu said.

1 Like

Karoline Leavitt er flink til å prate for seg men i likhet med resten av Trump administrasjonen så er jo fakta noe man bare definerer selv. Alle fakta som er ubehagelige å forholde seg til bare avfeies totalt uten troverdige bevis for at de ikke stemmer og man konstruerer sin egen virkelighet eller man bare starter å kritisere noe annet og helt unngår å forholde seg til fakta som legges frem.
Er helt i det blå både om Iran faktisk var nærme å kunne lage en atombombe og om anleggene faktisk er så ødelagt som Trump skal ha det til.

5 Likes

Det er vel bare Trump som tror de var noen uker unna - fordi Netanyahu fortalte ham det. Netanyahu trodde det neppe, men ville gjøre det har ønsket seg hele sin karriere. Når Trump nå eksplisitt sier at han ikke ønsker regimeskifte i Iran, så er vel alt de to har oppnådd å gjøre Iran enda mer motiverte til å få fungerende atomvåpen, skade amerikanke interesser og slette Israel fra kartet.

Og når målet nå må være å skremme Iran til å holde seg i kurven, hvor lurt er det da å dele at “After US strikes on Iran, Trump told Netanyahu not to expect further American offensive military action, White House official says” ?!

6 Likes

Denne videoen gir en fascinerende innsikt i tankegangen i deler av den muslimske verden. Den er 2 år gammel, men har sett den før og lette den opp siden den er dagsaktuell.

Håper ikke “5 på gata” i Oslo hadde svært på på samme måten, selv om man hadde snakket om Russland, som kanskje kan være sammenlignbart mtp følelsene mange har rundt den konflikten.

Jeg ble svært fascinert første gangen jeg så videoen, og den brente seg inn, og true story, i går kom temaet (Trump sin bombing) opp med en god kollega på jobben som er fra midtøsten, en dame med voksne barn, og frigjort. Flink i bissniss, går aldri med hijab, skaut eller noe, selv når hun er i midtøsten. Det kunne ikke falle henne inn. Ikke desto mindre var hun av den oppfatningen at man burde bare nuke Israel og bli ferdig med det, et lite land som tvinner USA rundt tommeltotten, og bare lager trøbbel. Jeg sa til henne at hun kanskje ikke burde være så bastant og rådet henne til å ikke flashe de meningen altfor tydelig, og ikke i lunsjen. Et velmenende råd, for bortsett fra den meningen jeg ikke klarer å “square” så er hun en drivende flott og hardtarbeidende dame.

2 Likes

Mr President, dear Donald,

Congratulations and thank you for your decisive action in Iran, that was truly extraordinary, and something no one else dared to do. It makes us all safer.

You are flying into another big success in The Hague this evening. It was not easy but we’ve got them all signed onto 5 percent!

Donald, you have driven us to a really, really important moment for America and Europe, and the world. You will achieve something NO American president in decades could get done.

Europe is going to pay in a BIG way, as they should, and it will be your win.

Safe travels and see you at His Majesty’s dinner!

Mark Rutte

Rutte beviser nok en gang at han er feil mann på feil sted. Trump sier selvsagt ja takk til smiger, men han respekterer ikke svakhet.

5 Likes

Skulle nesten tro det ikke var sant, men det er det. For en idioti av NATO sjefen. Prøver å smigre med ordlag som han tror Trump kommer til å digge. Latterlig

4 Likes

Jeg tror Rutte mener det han sier om Trump, og ønsker seg samme handlekraft og besluttsomhet i Ukraine-Russland krigen fra amerikansk side.

1 Like

De to etterfølgende abrahamittiske religionene har jo visse problemer med jødedommen. Kristendommen har jo alltid hatt et visst problem med at det finnes en gruppe mennesker som ikke mener at forskalingssnekkeren fra Nazareth var Guds sønn, men snarere kun en (falsk) profet. Som var jøde btw. Og det var alle disiplene hans også. Islam? Betydelig mer akkomoderende frem til etableringen av staten Israel. Bodde jo jøder overalt i den arabiske verden frem til da.

Btw, siste exodus av jøder (fra den muslimske verden eller hva man nå skal kalle den) var jo fra Iran, 1978-79.

Så kan man jo diskutere om problemet de arabiske landene + lran har med Israel handler om beliggenhet, snarere enn at de har et voldsomt problem med jødedommen / jøder. Var vel Gaddafi som så noe sånt som at mye hadde vært løst om USA bare hadde gitt Alaska til jødene elns. Mulig han var inne på noe der. Var forsåvidt oppe i det amerikanske senatet (eller kongressen) å gi jødiske flyktninger Sitka-øya, som jo faktisk ligger i Alaska, og ikke ligger over Al-Aqsa.

Men hva er det som er så problematisk for araberne med staten Israel og beliggenheten? Er det at de faktisk siden 1948 ikke har klart å ta knekken på den? Og det viser dem hvor patetisk deres egen evne til maktutøvelse er? Litt flåsete: Er det som om EU og USA skulle tatt Rogaland og gitt det til en utflyttede rogalendinger og resten av Norge ikke klarte å gjenerobre fylket?

Denne smiskinga fra Rutte? Hva i all verden var det?

Jeg var 100% sikker på meldingen var fake men så var det altså Rutte som sendte den?
Selv om Trump elsker smiger så synes jeg den meldingen var upassende for en generalsekretær i Nato å sende.

Hadde virkelig trudd bedre om Rutte.

4 Likes

Jeg synes dekningen av den rapporten som sier at Trumps tokt og medfølgende ødeleggelse av atomanleggene ikke var vellykket får uforholdsmessig mye omtale nå. Både den og artikkelen NY Times kjører nå om at uranen og sentrifugene ble evakuert i dagene forveien er jo bare med på å presse til mer amerikansk involvering. Virker som at det medietrykket har en agenda….:thinking:

At bombene ikke ødela anleggene og at ting var flyttet virker jo å være avtalt spill. På lik linje som at amerikanskeide ble varslet om nærstående angrep på Ul-Udeid basen.

Slik teater har jo tilsynelatende fungert ved at man får en våpenhvile og Trump har vist sine pengedonorer/velgerd at han klarer å kvitte seg med Iransk atomtrussel og stoppe krigen.

image

2 Likes

Fordi du mener det er irrelevant, eller fordi du tror sannheten vil øke presset på USA og Israel til å avslutte det de startet?

Jeg trodde man klarte å dedusere hva jeg antyder ved å lese resten av innlegget.

Skjønner at det var litt mye å forvente. Nei, ikke fordi jeg tror det er irrelevant, men fordi jeg tror hvis de virkelig skal gå etter å få bukt på Irans atomprogram så vil det koste alle involverte mye lidelse siden det ikke er en lett oppgave ref evigkrig, boots on the ground, Irans menneskelige ressurser og geografi. Dessuten så ligger den største verdien i det Iran har nå i den kollektive kunnskapen de har ervervet over 30 år. Alt utstyr man måtte ødeleggelse kan de lett skaffe seg fra andre. I motsetning til atomkraftverk for sivilt bruk så trenger man ikke store fasiliteter for å lage kjernefysiske våpen.

Jeg mener ergo fremdeles at det burde være mulig å få Iran tilbake på en god atomavtale (selvom Israel ikke ønsker dette). Går man inn i en krig vil omsider både Iran og dermed flere andre land skaffe seg atomvåpen.

Jeg tror Trump skjønner tegninga etter at Israel ikke klarte å få hass på Iran etter deres shock & awe kampanje som startet herligheten. Tror Trump er lite keen på en ny Midtøstenkrig og jeg håper han har gjort sitt for denne gang med sin fantastisk imponerende spesialoperasjonenen (ironi ja).

Altså, ja - jeg tror mediefokuset på disse/denne rapporten er for å pushe mot mer intervensjon.

1 Like

Det er jo helt legitime spørsmål å stille, all den tid det ikke er rapportert om noe radioaktiv lekkasje fra Fordow etter bombingen.

At briefingen til kongressen blir utsatt i siste liten, tyder jo på at de kanskje ikke har de svarene de ønsker å kunne gi enda.

At det var ekstra mye lastebilaktivitet ved Fordow et par dager før bombingen, kan jo være tegn på at Iran forventet angrep innen kort tid. Eller kanskje bare en avledningsmanøver?

Det er media sin jobb å stille kritiske spørsmål her. Trump kan jo bare lange over bevisene for at oppdraget var en suksess. Men det kan han ikke, selvfølgelig, for det er jo fortsatt veldig uklart hva som faktisk skjedde under bakken da bombene gikk av.

Og for å spekulere litt, ga ikke Iran opp veldig lett? For å få fred og ro til å flytte på ting? Eller gav de faktisk opp fordi all uraniumen og sentrifugene er tapt?

4 Likes

https://www.nytimes.com/2025/06/24/opinion/iran-israel-regime-change.html?unlocked_article_code=1.Rk8.5OKm.h048SjOvqCiZ&smid=url-share

"If This Mideast War Is Over, Get Ready for Some Interesting Politics"

Artikkel av Thomas Friedman, NY Times.

Konklusjon:

" […] this regional war for the players in the Middle East was the equivalent of World War II for Europe: It completely shakes up the status quo and opens the way for something new. Whether that new thing will be better or worse within and between the parties to this war is what will be most fascinating — or depressing — for me to watch."

1 Like

Jeg betviler ikke at dette er legitime spørsmål å stille. Det jeg betviler er hele grunnlaget for den bombekampanjen (Iran vil utvikle kjernefysiske våpen innen uker og måneder) og som dermed er grunnlaget til at Israel og USA går til angrep. Det er dette premisset media kanskje burde grave seg inn i.

Hvis det nå hele var teater og avtalt spill, noe jeg fornemmer, og det bidro til å finne en off-ramp til krigen (noe den ser ut til å ha klart) så er det rart å ikke borre mer inn i hvorfor angrepet skjedde og legitimiteten av denne heller enn å si at Trump ikke var flink til å helle mer bensin på bålet.

Når både amerikanske etterretning og IEAE (som inspiserer anleggene) sier det ikke er tegn til at Iran har startet et våpenprogram og dette for noen uker og måneder siden så er det ganske rart at Israel går til angrep og USA følger etter og dermed setter hele regionen i fare. Det har ikke vært noe prosess, bare Israel som har vært shotcaller.

Media har et ansvar og medvirkning til hele forløpet her.

3 Likes

Kanskje greit å bli enig med seg selv om media burde dekke saken eller ikke? For meg høres det ut som at media avdekker at ødeleggelsen av atomanleggene ikke var vellykket og at hvis det var målet, så har det feilet. Noe som er høyst relevant. Akkurat nå er det en våpenhvile, så blir jo spørsmålet hva som skjer i forhandlingene videre.

1 Like

Iran har samme problemer som Europa; lave fødselsrater og en sterkt aldrende befolkning.

De løser innvandringsproblemet sitt som Trumps USA og har deportert 2 milioner Afghanere.

De har en godt utdannet befolkning med veldig god deltagelse av kvinner i arbeidsstyrken, men siden mange iranere søker lykken i utlandet er det mangel på kvalifisert arbeidskraft.

Der Iran ikke ligner på Europa er BNP per innbygger, og de ligner ikke på Russland eller Kina heller. For selv om Iran hadde omtrent samme BNP som Russland og Kina for 10-15 år siden, kanskje 8000 $ per capita, ligger Russland nå på kanskje 15 000$, Kina på 12 000$ og Iran på 4000$.
Det er nesten 50% flere folk i 40 årene enn i 20 årene.

For meg virker det som at Iran ikke har de økonomiske eller menneskelig ressursene til å omdisponere folk og penger til krig.

1 Like

Synes langt flere enn bare pressen burde kreve mer om grunnlaget for Trumps beslutning om bombing.
Men når angrepet er utført er det helt riktig med fokus på resultatet også. Dette er jo helt avgjørende for hva som skjer videre.

Blir jo lett komisk med uttalelsen til Karoline Leavitt synes jeg.

Analysekonklusjon:
Irans atomprogram ble trolig kun satt tilbake noen måneder, ifølge analysene.

Uttalelse:
– Denne angivelige vurderingen er fullstendig feil og var klassifisert som ‘topphemmelig’, men ble likevel lekket til CNN av en anonym taper på lavt nivå i etterretningsmiljøet, sa pressesekretær Karoline Leavitt i Det hvite hus til CNN."

Leavitt innrømmer slik jeg ser det at det finnes en topphemmelig rapport som konkluderer med at atomprogrammet trolig bare ble satt tilbake noen måneder. Men siden den ikke passer med det de ønsker er sant så slenger de dritt og bare konkluderer at den er helt feil uten noe som helst forsøk på å begrunne hvorfor.

4 Likes

Jeg ser ikke at jeg contradicted meg selv. Jeg sier det er legitimt å stille spørsmålene, men at jeg mener at rapporten for uforholdsmessig mye omtale og savner er grundig diskusjon rundt legitimiteten rundt angrepene og hvordan hele krigen ble solgt inn.

Massemedia kjøpte bakgrunnen for angrepet ganske lett driver ikke å problematiserer bakgrunnen nå. Samme etterretning som nå har publisert denne rapporten om at bombingen trolig ikke nådde sine mål konkluderte også med at Iran ikke hadde startet et våpenprogram. At Israel angriper Iran og USA følger etter satt hele regionen i fare og hvis dette var på bakgrunn av politikk mer enn fakta så er det noe som burde følges opp. Jeg har sett media intervjue folk som sier det var berettiget at man må endelig angrep Iran fordi de lenge har ropt «død over USA».

Så når jeg mener at media har et ansvar og medvirkning til hele forløpet i krigen så mener jeg at de også må påta seg et ansvar for start, slutt og alt i mellom. God journalistikk er en mangelvare.

1 Like