Sa den noe om hvor fort Iran evt kunne sette opp et våpenprogram og få laget en atombombe?
Du klarer vel å finne ut av det og sette deg inn i dette selv Christian?
En ting er at vi har en diskusjon og meningsutveksling, men jeg er vel ikke sekretæren din?
Neida, men du babler i vei om at det var null fare for at Iran skaffet seg atomvåpen (siterte amerikanske kilder), men så driter du i den andre siden av saken (også amerikanske kilder) som er høyst relevant når du drar opp det første punktet. Det er nesten som om du bare dekker en side av saken. Noe du beskylder media for å gjøre. Dobbeltmoralsk much?
The intelligence summary, issued Saturday for the military’s Joint Chiefs of Staff, found that Iran could build a nuclear device in months if it did not run into technical or logistical delays, two American intelligence sources familiar with the document told CBS News.
But at that time, the summary did not assess that Iran had made a decision to sprint toward a nuclear weapon — lining up with U.S. assessments for years.
Jeg antar jo at uranen Iran hadde skaffet seg er trygt forvart og utfra hva jeg har lest her, så var det aldri meningen, hverken fra israelsk eller amerikansk side å treffe lagrene. De ville jo ikke forurense et stort område med uran.
Jeg har aldri sagt at det er null fare, men man hadde god kontroll under JCPOA og man var midt i forhandlinger om en ny avtale. Så det å la Israel bokstavelig talt bombe de forhandlingen ved å gå til angrepskrig er med på å tvinge dem ut av avtalen og høyest sannsynlig akselerere at de nå faktisk får atomvåpen. Man startet noe som man fort mistet kontroll over.
Jeg vil mene at vi i vesten klarer ikke å kontrollere om et land som Iran (som har kunnskapen og nettverket til å skaffe seg atomvåpen) ved å bombe dem.
PS: var da ikke så vanskelig å finne en artikkel var det?
Jeg vil påstå det er bullshit
The head of U.S. Central Command, Gen. Michael Kurilla, testified in mid-June that if Iran were to decide to sprint to a nuclear weapon, it would be able to produce enough weapons-grade material for a simple nuclear weapon in one week and could make enough for 10 nuclear weapons in three weeks.
Mao, det ville tatt så kort tid å skaffe seg en stor nok mengde uran til at det nok fint hadde gått å skjule dette for JCPOA.
Det er heller ikke som om JCPOA-folk satt oppå de som ville lage bomben hvis Iran gjorde det i skjul.
Forsåvidt enig, men for meg virker det som den datoen har gått fra å være mulige måneder unna til år. Ikke fordi de har tatt ut lagrene, men fordi fasilitetene og folkene til å lage bombene er tatt ut. Hvis ikke Nord-Korea (det er ikke som om de kan komme under mer sanksjoner) hjelper til da.
Det er jo tre mulige utfall av dette som jeg ser det:
- Iran sprinter mot å skaffe seg atomvåpen
- Iran dropper atom-trusselen og dumper uranen sin og sentrifugekapasiteten sin
- Det nåværende regimet faller
Jeg vet ikke hvilket utfall som er sannsynlig.
Jeg hørte også at de påstod det i går. Men ser det mer som en nedtoning av et muligens mislykket oppdrag.
Målet, i følge Trump iallfall, var total ødeleggelse. Det er jo massevis av uranium i sentrifugene til enhver tid vil jeg tro. Såfremt ikke USA varslet Iran om angrepet to dager før det skjedde da, slik at de fikk tid til å evakuere. Men det tviler jeg på.
Med en shitload MOP’s så har man ingen kontroll eller anelse på hva resultatet under bakken blir. Om det knuser alt eller bare blokkerer inngangene en stund.
Så at de nå begynner å si at det var et litt kontrollert angrep for å unngå radioaktiv forurensning, tviler jeg på. Her var det all in og håpe at man tar med seg rubbel og bit. Men så gikk det kanskje ikke som man håpet.
Iranske medier: Iran vedtar å stanse samarbeid med IAEA
PUBLISERT KLOKKEN08:50 IIRAN
“Ifølge iranske statlige medier har det iranske parlamentet godkjent et lovforslag om å stanse samarbeidet med FNs atomvåpenovervåker, IAEA.
Det melder Reuters, som siterer iranske Nournews.
Lovforslaget må også godkjennes av Irans øverste nasjonale sikkerhetsråd før det trer i kraft. Detaljer om omfanget av suspensjonen er foreløpig ikke offentliggjort.
Vedtaket kommer på et tidspunkt med økende spenning mellom Iran og vestlige land, særlig etter den 12 dager lange krigen mellom Iran og Israel.”
Er verden farligere i dag enn for 13 dager siden? Jeg mener i likhet med @Roc at svaret på det er et ganske klart ja
Ser forøvrig at Israel også påstår at det var mindre skade enn først antatt. Blir spennende å følge med på hva de gjør. De legger jo som regel ikke så mye mellom. Men respekterer de USA? False flag attack kanskje?
Israel startet angrepet lenge før USA blandet seg inn. Det hadde overrasket meg stort hvis de ikke gjorde det de kunne for å redusere evt skade hvis USA blandet seg inn.
Det samme parlamentet vedtok også at de skulle stenge Hormuz-stredet.
Det er litt forskjell i hvor praktisk gjennomførbart det er å stenge Hormouz og det å nekte inspektører adgang.
Det første krever masse militær innsats og konfrontasjoner, det andre krever vel bare omtrent å rive i stykker et papir og si nei.
Det er ikke mer enn noen få dager siden USA bombet atomanleggene i Iran. Foreløpig har mediene kun gjengitt mer og mindre kvalifisert synsing av hvor nær Iran var å utvikle en atombombe, og om dette faktisk var en iransk målsetting. Siste ord er verken skrevet eller sagt.
Men her har vi to nasjoner som har tradisjon for å ta loven i egne hender, skite en lang marsj i Folkeretten, og som heller ikke anerkjenner den internasjonale domstolen i Haag.
Dersom det skulle vise seg at Israel og USA hadde andre grunner for en krig mot Iran enn at en iransk atombombe var like om hjørnet, finnes det ikke sanksjonsmuligheter - utover internasjonal fordømmelse.
Den se heller ikke ut til å komme. Europa har tradisjonelt vært den sterkeste verbale forsvarer for internasjonal lov og rett, men kritikken mot forkjøpsangrepene uteblir. Stort sett. Kun få ledere, som Støre og Macron, greier å tenke prinsippielt. Det har vel å gjøre med at det iranske atomprogrammet har vært en solid pain in the ass fo alle i så mange år. Så selv prinsippielle tenkere er antagelig ganske fornøyde, innerst inne.
Men verden fortjener å få vite sannheten bak denne bombingen, og her er det vel bare media som tar på seg denne jobben. Noen internasjonal undersøkelses-kommisjon blir neppe nedsatt.
Spekulasjonene er vel at USA motvillig reddet Israel ut av en skikkelig knipe.
Israelerne hadde jo ikke greid å påføre atomprogrammet vesentlig skade uten amerikanske bomber i tungvektsklassen. Uten USA ville Israel fortsatt krigføringen i Iran uten at konsekvensene var særlig klare.
Hormuz blir aldri stengt, bare tull. De skyter seg selv i foten og Kina godtar det aldri. Det har vært en tom trussel i alle år og vil alltid forbli det.
- Prestestyret er antagelig svakere. Vi er kanskje nærmere deres fall?
- Irans proxykrigere er betydelig svekket
- Iran kan trolig ikke lenger sende våpen til Putin
- Putin og Xi har sett at Trump ikke er helt ufarlig
- Iran selv er svekket militært
Vi får håpe både USA og Israel følger med på hva de gjør fremover.
Jeg tror svaret er «nei»
Kan du dokumetere denne påstanden?
Og de har sett at han ikke leverer på det han med store ord sier han skal levere på/mener han har levert på, som f.eks. at de utslettet atmonanleggene som det nå viser seg at de ikke gjorde.
Og hva med herr Rutte? Er han en Trump-klakør?
Ja, det er nå vi burde hatt Reagan/Thatcher.
Da tror jeg både Putin og Xi hadde vært «pusekatter».
Det nytter ikke å mane til fred. Vesten må være overlegent sterkest.