Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Israel / Iran

Litt kort, siden dette, både på denne tråden og macrotråden har blitt diskutert i detalj…her sånn ca 3-4 ganger.

Greit at du vil påstå at det er bullshit, men det legitmerer ikke en angrepskrig. Hvis dette hadde vært bullshit, hvorfor har ikke Iran laget atomvåpen leeeenge før? De hadde alt som skulle til for dette på tidlig 2000 tallet. Hvorfor har de signert NPT, latt IAEA inspisere og vært compliant. Land som lager atomvåpen i det skjulte (Israel, Pakistan, Nord-Korea etc) har ikke IAEA inspeksjoner, sånn 300 ganger. Hvorfor gikk de med på JCPOA som er enda mer strict enn NPT? Hvorfor var de i forhandlinger med USA via Witkoff nå?

Hva angår den rapporten så finner du den i sin helhet her, samme sted som jeg linket inn sist noen poster over. Trenger ikke å linke til msn (aka lying massmedia :stuck_out_tongue_closed_eyes:).

Ah ja, Erik Kurilla. Han har lenge pushet for at Israel skal få friere tøyler, han er en av de mer pro-sionistene i centcom. Vi har vel alle sett Colin Power, i fin uniform, pushe for krig i Irak for så å lese hans memoarer om at det var en feil og han angrer…hans anger hjelper lite de millioner av mennesker som døde basert på hans medvirkning (både amerikanere og folk i midtøsten).

Folk i militæret som har det motsatte synet og er åpenlyst sterkt kritiske til USAs support av Israel risikerer jobben. Man så det nylig hvor Col. McCormack hos Joint Chiefs of Staff fikk fyken da han sådde tvil og ytrer om USA ikke oppførte seg som en proxy for Israel i denne krigen og at Israel er en dødskult. Han er jo en fagperson han også? Eller?

1 Like

Om den dagen en gang skulle komme, at Iran bomber Israel med nyutviklet atombombe, så er det vel rimelig sikkert at både Israel og USA vil svare med å bombe Iran med atombomber? Det vil få fatale følger, men da spesielt for Iran.

Svaret kan umulig være nei dersom det stemmer at Iran knapt er satt tilbake hva evne til å utvikle atomvåpen angår. I etterkant av omfattende angrep som har utkrystallisert nødvendighetene av å skaffe seg en slik avskrekkende trussel som atomvåpen utgjør. Eller er det plutselig ikke så farlig lengre? At Iran både er kapable og meget mulig villige til å skaffe seg masseødeleggelsesvåpen av verste sort?

2 Likes

Joda. Men av alle aktørene i denne konflikten, så er det å forstå hvilke vurderinger det iranske prestestyret gjør seg det aller aller vanskeligste for noen ateistiske kulturkristne nordmenn (jeg antar det gjelder de fleste av oss her inne) å sette oss inn i. Altså, hvilket verdensbilde har de egentlig? Er vi i nærheten av å (kunne) forstå hvordan de tenker? Kanskje de mener at å nuke Israel er helt og fullt legit for å fremskynde endetiden / verdensbrannen jfr. deres egen eskatologiske tankegods? Ikke at jeg synes noen egentlig burde ha tilgang til atomvåpen, men det finnes en god del kandidater jeg ville stolt mer på med nukes enn akkurat den grupperinga. Altså, de fleste av oss foretrekker vel Jimmy Cartere med atomvåpen fremfor ayatollaer.

4 Likes

Estimat (etter beste evne) fra ChatGPT:

Her er et best mulig estimat basert på tilgjengelige tall fra FN, uavhengige NGO-er, forskningsinstitusjoner (f.eks. Watson Institute ved Brown University), og pressebyråer. Tallene er grove anslag og skal ikke sees som endelige. Det er også viktig å huske at definisjonen av sivile kan variere i konfliktsituasjoner.

:bar_chart: Estimat: Sivile drept (anslagsvis totalsummer)

Aktør Estimert antall drepte sivile Kommentar
Israel 30 000 – 40 000+ Hovedsakelig i Gaza og Libanon. 2023/24-krigen i Gaza dominerer tallet.
Taliban 25 000 – 40 000+ Hovedsakelig i Afghanistan, både før og etter 2001. Mange døde i selvmordsangrep, henrettelser og krigføring.
ISIS (IS/Daesh) 40 000 – 70 000+ Massakrer i Irak, Syria og Libya, inkludert folkemord på yazidier.
Al-Qaida 15 000 – 25 000+ Globalt. Inkluderer 9/11, Madrid, London, Irak, Syria, Jemen m.m.
Hamas 1 000 – 2 000+ Hovedsakelig israelske sivile drept i terrorangrep og raketter. Også noen palestinere drept (f.eks. gjennom indre vold).
Hizbollah 1 000 – 2 000+ Mest under krigen i 2006 (Israel–Libanon). Noen drap i Syria.
Totalt for grupper 80 000 – 140 000+ Sum for alle ikke-statlige grupper i tabellen.
Israel alene 30 000 – 40 000+ Ifølge FN og uavhengige kilder.

Mao: stemmer ikke, men poenget står seg vel ganske så bra likevel.

4 Likes

God oppsummering.

Jo, det er et mareritt. Jeg synes vesten burde gjort mye mer, ikke mindre.
Men jeg håper ikke Trump er så naiv at de stopper her. Iran må tvinges til å gi opp programmet.

1 Like

Hvordan tvinge Iran til å gi opp programmet? Om noe så skjønner Iran nå at eneste veien er atomvåpen.

Hvilken reelle muligheter finnes utenom fult regimeendring som USA ikke er villig til å gjennomføre?

1 Like

Naiv, eventuelt beskytte seg selv fra å ha fullstendig dummet seg ut ovenfor en hel verden (ved å hardnakket påstå at USA har smadret Irans muligheter til å skaffe seg atomvåpen).

1 Like

Mye mulig USA vil ha regimeskifte, men det er vel ikke helt lov å si. Er det ikke ganske strengt å uttale seg slikt? Mener FN sier man ikke kan røpe/mene mye om regimeskifter andre land enn sitt eget (som president).

Mye mulig dette er helt feil, mener bare å ha lest det en eller annen gang uten at jeg har dobbeltsjekket.

EDIT: Er brudd på internasjonal rett hvis de blander seg inn og aktivt jobber for et regimeskifte.

Det stemmer ikke, derfor har han heller ikke noe poeng.

1 Like

Det som stemmer er at Israel er ansvarlig for en avsindes mengde sivile drap. Også proporsjonalt sett sammenlignet med andre konflikter hvor nevnte grupperinger har vært involvert.

2 Likes

Men det var ikke det som var påstanden.

påstanden var at : ‘‘Israel har drept flere sivile enn Hamas, Hizbollah, Al Qaida, Taliban, ISIS og alle mulig slags organisasjoner man skal liste opp’’.

Og den påstanden er feil. Et vist saklighetsnivå er å forvente av alle dere som står i kø for fordømme Israel.

6 Likes

Det underliggende poenget derimot.

Det underliggende poenget er at disse altså er verre enn Israel? Israel er rimelig ille, og disse, støttet av Iran er verre.

EDIT Isis, som er de verste på den listen er ikke finansiert av Iran.

Nå sporer tråden av. Skjønner at folk vil diskutere politikk. Men gaza påvirker ikke børsen og har lite å gjøre med børs effekten av Israel - Iran

1 Like

Mitt siste innlegg om akkurat dette: antall drepte blant Iran-støttede grupperinger kommer ikke i nærheten av Israels svin på skogen hva antall drepte sivile angår.

2 Likes

Jeg har to -tre spørsmål jeg stiller meg.

Er det etterprøvbart om det ble bombet sentrifuger og anriket materiell?
Får du noe særlig målbart stråling om du bomber et par tusen U235 sentrifuger? Uran henfaller med alfa stråling. så det når ikke gjennom huden engang.

Og roc mener at dette er et overgrep mot en vennlig nasjon som overhode ikke er ute etter atomvåpen. Hvorfor i “himmelens” navn skulle du da anrike uran til 60% U235?
Kontekst: i sivil bruk trenger du å sentrifugere til maks 3,5% (tungtvannsreaktorer kan bruke naturlig uran) i forksning og medisin noe mer kanskje? men 60%, den vil jeg at noen prøver å forklare

10 Likes

Trumps mest trofaste papegøye :joy:

Liker spesielt “no one else dared to do”. Åpent innrømme hvor feig alle er.
Håper Rutte egentlig mente “no one else could do”