Flertallet av befolkningen. Men ja, finnes en liten pro kommunist kina minioritet som vil bli endel av kommunist kina.
Usikker på hvem du tenker på. Jeg tror heller ikke flertallet i Taiwan ønsker et kommunistisk styre der.
Men Kuomintang som er andre største parti i Taiwan ser jo fortsatt etter å ha bånd med fastlandskina. Holde det status quo som har vært.
Det er jo mye bedre å ikke utelukke at regjeringen i Taiwan og Kina kan få til en fredelig løsning enn krig med flere parter involvert.
Her står det litt om valget som var i 2024.
https://www.csis.org/analysis/taiwans-2024-elections-results-and-implications
Forskjell på å ha dialog og sammarbeid med kommunistkina vs det å bli annektert av kommunist kina.
De har jo en fredelig løsning nå. Optimalt så hadde CCP gitt slipp på fastlandskina slik at det hadde blitt frie valg der også.
De har nå løst det frem til nå.
Det er jo mye fine ord men lite handling da. Vesten burde da heller gå ut å anerkjenne Taiwan som en selvstendig stat og opprette politisk kontakt med dem uten å bekymre seg om hvordan Kina reagerer.
Jeg tipper vi kommer til å henge like mye bak der, som vi gjorde med Russland i Ukraina. Alternativet blir at kineserne ordner opp en avtale mellom seg og at vi ikke blander oss inn. Tiden får vise hvordan det blir.
Tenker det forsetter som nå frem til CCP evt faller.
Det er trossalt en grunn til at CCP ikke har angrepet Taiwan enda. og det er ikke enklere når Taiwan nå ruster enda mer opp.
Det er bra. Då får de lære risikoen med at bli beroende av fiendens produksjon.
Det er ikke et bra tegn at kina har startet med samme hybridangrep som russerne mot Taiwan.
Dette er selvfølgelig hybrid-krigføring, og om vestlige land svarer militært mot disse, så kommer jo Kina og Russland til å bli påtatt fornærmet, og begynne sabelraslingen.
Jeg er overbevist om at løsningen ligger delvis “i” Ukraina.
La Ukraina få skip (inkludert ubåter) og våpen til å operere på de syv hav, og bekjempe russiske skip, både militære og sivile. Spesielt skyggeflåten til russland burde være veldig interessant for Ukraina å ta ut (og tilfeldigvis også for NATO)
Kinesiske skip kan jo også bli utsatt for svært uheldige skipskollisjoner i uoversiktlige områder. Spesielt skip som tilfeldigvis mangler ankere…
Hva tenker du om mulige miljøkonsekvenser, om man skal senke en rekke med oljetankere…?
Greia er jo at vesten ikke vil at russisk olje skal forsvinne fra markedet. Det ville ført til oljepriser langt over dagens. De vil bare at Russland skal få så lite som mulig for oljen.
Hva blir miljøkonsekvenser om russland ødelegger flere oljeledninger og rigger i Nordsjøen?
Og hva blir konsekvensene for russland om de klarer å ødelegge olje og gass forsyningen fra Nordsjøen?
Hva vil oljeprisene bli om russland klarer å ødelegge infrastrukturen i Nordsjøen?
Litt høyere, men feks Saudi Arabia har 2x mer kapasitet ubrukt en det Norge eksporterer. Verre med gassen som ikke er like lett å flytte på.
Jeg tenker at Saudi hadde utnyttet situasjonen kraftig, ikke bare i forhold til pris. Og uansett hadde nok russland gjort sitt ytterste for å ramme den infrastrukturen også.
Og et Europa i krig ville gjerna hatt et enda større behov for olje…
Økonomisk eller miltær tvang mot to suverene stater i Danmark og Panama. Ett av dem medlem i Nato.
Det enkleste er vel om USA venter til Grønnland blir selvstendig via folkevalg. 56000 innbyggere, ingen forsvar?
Trusler virker mer som et press, en forhandlingsteknikk, men det er vel ganske drøye uttalelser mot en alliert.
Litt spent på om Kina har noe synspunkter.
Trump altså. For en idiot!
Eller, vent litt. Dette er altså VG sin gjengivelse og tolkning av hva Trump har sagt!
Flott VG!
Det er jo det han siger , har set det på
Video format
På
TikTok .
Jo mer jeg tenker på Grønlands-spillet som er i gang, dess mer liker jeg Trump sitt “vi lover ingenting” - utspill.
Gitt et valg hvor grønlenderne stemmer for uavhengighet, og deretter selger militær (selfølgelig forkledd som sivil, slik vi gjør på Svalbard) tilstedeværelse til f. eks Kina. Evt selger rettighene til noen av mineralene for en uhorvelig stor mengde yen.
- Da ønsker jeg å se et USA som ikke bare snakker om ballene sine, men faktisk drar ned buksene og viser både Kina, Grønland og Danmark hvem som er sjefen i nord!
Et selvstendig Grønnland kan vel gjøre handel med hvem de vil?
USA har flere 100 baser rundt om i verden, også et på Grønnland.
Hvorfor skal USA få lov til å anektere Grønnland?
Alt blir jo antagelser. Jeg ser ikke for meg at det går så langt, men om det gjør, så er det dobbeltmoral på høyt nivå.
Hvis USA tar Grønland har vi ikke lenger en alliert. Europa kan i så fall like godt alliere seg med Kina.
Å stå skulder til skulder med Danmark er det eneste rette for Norge nå.