Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

https://m.weibo.cn/status/4877844826036449?wm=3333_2001&from=10D3193010&sourcetype=weixin#&video

Litt propaganda på morgenkvisten til alle Kinaelskere :slight_smile:

“I own a wast territory, but not an inch shall be lost”

Taiwan er vel en av verdens enkleste øyer å forsvare med sine stupbratte fjell rett ned i havet rundt hele. Unntatt 2 strender.

1 Like

På toppen er det kun et par uker i året det er teknisk mulig å kjøre angrep pga vær og vind.

1 Like

Er det i Januar ?

En blokade all inn og utfart. Landet er på lang nær self sufficient

Taiwan er et land med svært dårlig matvaresikkerhet, og de produser kun 30% av maten de spiser. Når man da setter inn i det regnestykket at de produserer hele 97% av all ris de spiser, og 80% av all frukt og grønnsaker sier det seg selv at det meste av fett og proteiner importeres.
Tror også at Taiwan er som Japan, det finnes knapt en overvektig person, så det er ikke lagret mange kalorier på den jevne Taiwaneser heller.
Tipper at Kina har minst like god oversikt på dette som det jeg klarer og Google meg frem til, slik at Kinas strategi trolig er en blokade fremfor noe annet om det skulle komme til en konflikt.

1 Like

Kan jo leve en stund på ris, frukt og havbruk da. Luksus er ikke så viktig i en sånn konflikt.

1 Like

Du er nok inne på metoden kina kan vinne på. Samtidig har kina samme problem selv. Og en blokade hvor en milliard har lite mat er verree enn en blokade der 20-30mill har lite mat.

Kina grenser vel til mange sympatiserende land….nesten alle de grenser til faktisk

Hva mener du med sympatiserende land?

Har man litt fett på kroppen kan man overleve en stund, verdensrekorden for fasting er faktisk over 1 år ! Husk at 1 kg fett holder 9000 kcal.

Men Taiwan har som man ser av linken over en obesity rate på 6,90%, til sammenligning er tallet 23,10% i Norge, 28% i England og 33% i USA. På ytterpunktene har vi 2,40% i Nord-Korea og 3,30% i Japan, og i andre enden solide 51% på Cook Islands.

Igjen, en «radmager befolkning klare seg lenge på 30% av normalt kalori-inntak, og jeg tipper at Taiwan heller ikke har store lagre av mat.

Det er det jeg mener med lav-aggresjon. Kina gir Taiwan «husarrest» til de oppfører seg, og skulle ikke forundre meg om det fremstilles fra Kina på den måten også; ulydighet.
Man overlever ikke på gutterommet i mange dager selv om man har en Snickers i skuffen.

Land som Kina har gode relasjoner med

2 Likes

@Evilfreud , at Kina har en veldig stor befolkning i forhold til Taiwan betyr mindre. Det som betyr noe er kalorier i lager per person, samt muligheten for å erverve seg flere kalorier.
I 2020 og 2021 bygget Kina sine matvarelagre noe voldsomt og har pt godt over halvparten av verdens lagre av hvete, mais og ris. Som kjent står disse 3 varene for mer enn halvparten av verdens kaloriinntak.
Kina har også ressurser til å skaffe mer mat fra samarbeidspartnere i BRICS.
Dessuten har jeg problemer med hvem som skal klare/tørre å innføre en blokade for import av mat til Kina, USA inkludert.

2 Likes

Det kartet der stemmer jo ikke.

2 Likes

Ikke mtp nabolandene? Av deres 14 naboland vil jeg mene følgende er vennligsinnede:

Afghanistan, Kazakhstan, Nord Korea, Kyrgyzstan, Laos, Mongolia, Myanmar, Nepal, Pakistan, Russland, Tajikistan og Vietnam. Om ikke disse direkte forsyner med matvarer under en krig så vil de trolig tillate passasje.

Dessuten er en blokade av Kinas kystlinje en litt annen type undertaking enn feks blokade av Taiwan.

Felles for den listen der er at de landene som er vennlige mot kina motar store mengder penger og ressurser. Er vel heller ingen av dem som er netto eksportør av mat.

Vietnam og Kina er jo også direkte fiendtlige.

Med andre ord, i en evt krig vil det være ekstremt lite hjelp å hente her for Kina.

2 Likes

Så du tror Russland, Iran, Afghanistan, Pakistan, Mongolia, Kazakhstan etc kommer til å lukke grensene sine vis a vis Kina i en evt konflikt i sympati med Taiwan/USA?

Ellers så er det en balansegang for Vietnam. Begge land er styrt av kommunister, relasjonen og handelen mellom landene har ikke vært bedre enn på lenge.

1 Like

Jeg tror de får et problem, fordi støtten de idag får fra Kina forsvinner. dvs alt som kommer inn av matvarer og diverse i landene deres forblir der. Kina må evt bruke store mengder med ressurser og soldater på å trygge transportruter gjennom det som vil være sultne fattige land.

Tror ikke USA eller dere allierte kommer til å sabotere forsyninger i Iran, Pakistan og Russland. Jeg kan ta feil dog.

1 Like

Bilateral relations between China and Myanmar, although much closer and warmer than those between China and its other Southeast Asian neighbor, Vietnam, also face difficulties due to the effects of alleged Chinese-sponsored debt-traps[1][2][3] and Chinese-backed rebels in northern Myanmar territories.[4][5][6]

Så, Kina backer kinesere som sloss i Myanmar? Etter hva jeg har fått med meg, så handler dette til en viss grad om jordmetaller. Kan ta feil.