Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Kronikk verdt å lese

2 Likes

Det og kjøpe avanserte halvledere kan være en meget god investering nå. Sikkert bear fond når kina angriper Taiwan,

https://www.elfadistrelec.no/no/manufacturer/taiwan-semiconductor/man_taw

NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarersilisiumskjold-kan-redde-taiwan-fra-en-kinesisk-invasjon-1.16046906

1 Like

Vesten har mye å lære av Asia, men den generelle holdningen til Vesten vel at det er Asia som skal lære av Vesten og tilpasse seg Vesten. At Øst skal bli til Vest.

Xi viser at mye kan læres over en kopp te.

Verden er ikke svart-hvit.

Eksempelvis MÅ man ikke alltid velge side.

Det handler om balanse.

Der knuser Asia Vesten;

Pragmatisme.

Eller for å bruke en tilsvarende terminologi alle Kinaelskere på forumet er kjent med:

Yin-Yang

Europa kan klamre seg til USA nå, men for hva? Hvorfor velge mellom A og B? Hva når Kina og Asia er nr 1?

Europa er jo bare USAs backyard er det mange som sier. Hva hvis USA om noen år bestemmer seg for å droppe Europa til fordel for andre? Det blir ikke første gang de dropper noen.

Taiwan vet også dette. USA kommer ikke til, og vil ikke klare, å forsvare Taiwan for alltid. Taiwanspørsmålet er bare et spm om tid. Alle vet det.

For alt endrer seg. Ingen ting er konstant. Det vet Kina. De er eksperter på endring.

USA og Europa har grodd fast og sliter med å tilpasse seg Asias fremgang og endringen i verdensordenen.

La oss håpe franskmannen fikk med et te-sett fra Xi slik at han kan by europeiske ledere på baguette og te og vise at det ikke handler om å skille Vest og Øst eller gjøre Øst om til Vest, men at det handler om, som kineserne sier, å;

求同存异

Seek common ground while reserving differences.

Dette er viktig lærdom for alle som er opptatt av business, politikk og kultur. Mener nå jeg…

2 Likes

Seek common ground while reserving differences.

Ja det er vel det de gjør med Uighurene og ved å la Russland herje på som de gjør.

7 Likes

Uighurene ja…de har lidd fælt.Kineserne burde vel se til vesten når det gjelder behandling av muslimer??Dette uhigur påskuddet er så pinlig hult og dobbelmoralen til USA og vesten er til å bli kvalm av.Men den er så påtatt at den mest av alt fremstår som latterlig.

1 Like

Hvem som sier at de må se til oss for så mye bedre? Poenget mitt var bare at det er ikke alt disse kineserne sitter og skåler over en kopp te over. Alle har noe å lære fra hverandre hvis man velger de positive tingene.

Og hvorfor mener du at oppslaget rundt det temaet er latterlig? Fordi det finnes andre tilfeller hos oss som er verre/på lik linje? Gjør det saken noe bedre av den grunn? Snakk om å være reflektert.

1 Like

USA vil demonisere Kina fordi de er i ferd med å bli den nye supermakten.Så var det med Uighurene det eneste halmstrået de fant.Et forhold som verden brydde seg nada om mens kina ennå var “små” og nyttige.Plutselig var det en sak USA og allierte blåste opp til voldsomme dimensjoner.

1 Like

Sender vi millioner av muslimer til konsentrasjonsleir?

7 Likes

Nei vi dreper dem heller!Det er uaksepabelt fra vestens side å la muslimene dyrke sin religion som de har gjort i uminnelige tider.Gå ut å gjør dem til våre disipler for vi står for alt det gode og vårt levesett er det eneste riktige er holdningen.Får vi olja skal vi bidra til et samfunn fylt med godhet hvor alle får det bra.Nå har det vel ikke gått helt etter oppskrifta da.Irak,Afganistan,Libya osv.Hundretusener drepte for den gode sak.Måtte riste på hodet i går.Stor reportasje fra New York.Ettt garasjeanlegg hadde falt sammen med den uhyggelige konskvens at en mann hadde mistet livet.Om en flyktningebåt med hundre muslimske flyktninger forliser og alle druktner er det knapt verdt en notis.Og sånn går no dagan…

Tull,kina tar seg til rette i Sørkina-havet og krever 90% selv om de ikke har historisk rett til dette. Selv en knusende dom i havretten der kina tapte mot Filippinene bryr ikke kina seg seg det minste om. USA har forsvaravtale med Filippinene,Vietnam og Japan som kina totalt overkjører i denne saken. Kina er ikke noe bedre en russland. Bra vi har USA.

6 Likes

Lokale nyheter får jo generelt stort oppslag uansett hvor det er i verden. Virker som du sitter inne med store mengder hat.

3 Likes

Hva er det vesten har gjort mot muslimer?

Ikke gitt dem særbehandling nok? Har de ikke fått satt opp mange nok eller store nok moskeer der de vil? Kina sender dem til internering, eller høster organene deres for så å la de dø…

Sammenlikningen er helt grotesk, histore- og kunnskapsløs…

7 Likes

Lokale nyheter var det ikke selv om det virker sånn i TV2.De stilte med kamerateam og utskremt reporter.Avstanden mellom Bergen og New York er vel såpass at det blir drøyt å kalle det lokale nyheter eller?

Jeg trodde du refererte til media i USA da du ikke nevnte spesifikk hvilke media du snakket om. Norsk media publiserer mest av det som selger, selv om du synes det er forkastelig.

Nei, det gjør vi ikke. Rakt motsatt. De seineste deceniene har europa bjudit inn miljontals muslimer og supportet dem med gratis bostad, mat, utdannelse, helsetjenster etc som de fleste av dem kun kunde drømme om i sine hjmelænder.
Det finns få steder der det er så godt å vare muslim som i vesteut.ropa. Bare å se hvordan folkstrømmen går: Fra muslimske land til europa. Ikke motsatt.

3 Likes

Grunnlaget for den muslimske flyktningestrømmen er jo at landene de kommer fra er i krig.Egentlig burde de vert sendt til USA alle som en.Hadde det ikke vert for amerikanernes fremferd i midtøsten hadde det knapt vert muslimer her.

3 Likes

Har ju kommet massevis av muslimer fra land som ikke er i krig. I Syria startet krigen 2011 med det har kommit folk dærifrån sedan 1980-talet. Sedan har vi Egypten, Jordanien, Pakistan, Turkiet, Iran (som var i krig med Irak, på 80-talet, men sedan har det varit lungt), Uzbekistan etc.
Visst kommer folk från krigsområden også. Men de allre fleste gjør ikke det. De kommer før et bedre liv. Ikke noe merkligt med det. Jeg flyttet til Norge før et bedre liv jeg og. Klart de tar chansen da den erbjuds.

2 Likes

Haha… skjønner du kommer rett fra landsmøtet til Rødt og er hypet opp på anti-USA propagandaen derfra :laughing:

Men i den virkelige verden forholder vi oss til fakta skjønner du. Og her er det litt mer komplisert enn at USA=slem, og at USA er roten til alt vondt i verden…

4 Likes

Nei jeg har ikke noe med rødt å gjøre og jeger ikke spesielt glad i regimet i Kina og Putin & russ føler jeg bare avsky ovenfor. Og også amerikanerne må jeg innrømme.Har alle glemt Vietnam og napalmen,Korea,Irak,Afganistan.Hva i h…e hadde de der å gjøre.Og hva oppnådde de?Og så den fryktelige redselen for spionasje.Er Frode berg glemt?Og hva med avsløringene til Rikard Snowden.Joda USA spionerte på alle også allierte og avlyttet telefonene til flere stadsledere.Jo men…de er jo allierte og mente det sikkert godt er tilsynelatende holdningen hos den brede hop.Jaja,det er vel meg det er noe galt med.Men man får verra som man er når man ikke vart som en sku.Nå tar jeg av meg skylappene og fyller glasset med noe snadder og logger ut her.

2 Likes

du er alternativ

1 Like