Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Har du sett hvordan det ser ut i den delen av Korea som USA ikke forsvarte? Sør Korea er et av landene i veggen som liker USA best.

Både Vietnam- og Koreakrigen har to sider. På den andre siden har du Russland og Kina. Russiske flygere satte seg i russiske fløy under annet flagg. Har du glemt det?

Afghanistan under USA var nok et bedre sted enn nå, spesielt hvis du er jente. Samtidig, de var ikke klare for noe slikt. Det framstod som et dårlig valg i utgangspunktet. Spesielt når man så til Irak. På den andre siden, så ser Afghanistan helt jævelig ut nå.

Irak har uten tvil blitt et helvete for alle innbyggerne etter at USA okkuperte landet. Før det var det bare problemer hvis du var i feil folkegruppe.

2 Likes

Dette her er spennende tema jeg tror kunne fått dedikert en egen tråd. Kunne tenke meg å bidra, men hvis trådene blir slettet pga utenom Kina/USA så blir det waste.

1 Like

Jeg tenker jo at når man diskuterer Kina og USA, så må man i hvert fall kunne dra inn bl.a. Vietnam- og Koreakrigen. De sloss jo faktisk blir hverandre der. Så kan man se på utfallet for å se om man liker det de drev på med?

Taiwan er litt tilsvarende som de to, dog blir det der ikke mulig for Kina å drive noe proxy krig tenker jeg. Det kunne de kanskje gjort for tjue år siden, når Kina var mer populært.

2 Likes

Sorry @Christian, var ikke myntet mot deg spesielt, men mer mot problemstillingene @berserk1 og @rockybalboa tar opp. Følte det går litt på siden av tema her, men kanskje kunne fått dedikert en egen tråd?

Håper noen Mods oppretter en slik tråd med passende tema i overskrift.

I så fall vil jeg foreslå “Imperialisme i nyere tid”.

2 Likes

Jeg argumenterte for at det hører hjemme her.





2 Likes

Det er nok gode grunner til at muslimer på flukt søker seg til Vesten og ikke til Kina og Russland.
Vesten har gjort mange håpløse feilvurderinger, men bedre selvpiskere enn europeerne finnes neppe.
Om det skyldes vår kristne kulturarv og/eller naturrettstradisjonen og utviklingen av de universelle menneskerettighetene, er usikkert. Men vi tar gjerne på oss ansvaret og samvittighetsnaget for verdens elendighet, uansett hvor på kloden den måtte oppstå.
Siden få andre gjør det.

10 Likes

Ett år inn i sitt styret startet Saddam en krig med Iran i 1980 som tok flere hundre tusen liv gjennom åtte år og kollapset den regionale stormaktsøkonomien.


BNP per capita.

To år etter krigen var slutt i 1988 startet han en ny krig og annekterte Kuwait som førte til at Irak ble sanksjonert og bombet av hele verden.

Iraq under Saddam Hussein saw severe violations of human rights, which were considered to be among the worst in the world. The total number of deaths and disappearances related to repression during this period is unknown, but is estimated to be at least 250,000 to 290,000 according to Human Rights Watch,[1] with the great majority of those occurring as a result of the Anfal genocide in 1988 and the suppression of the uprisings in Iraq in 1991.

5 Likes

Vesten har utnytten den politiske uroen i Midtøsten for å oppnå sine geopolitiske mål. Dette gjennom sanksjoner og militær inngripen mot land som Libya, Irak, Iran, Syria, Jemen, etc. Lebanon også (Israel er dog mer innblandet der). USA ønsker i tillegg å bygge på spliden mellom sunni- og shia-islam i regionen for å redusere Irans innflytelse. Anbefaler å lese Midtøsten rapportene til mange av DoD sine kontraktører - CFR, RAND, Besa Center, etc. Da får man et bedre overblikk om hva agendaen dreier seg om.

Det skulle bare mangle at Vesten de siste årene har tatt i mot millioner av flyktninger. Og det er soleklart USA og Storbritannia som skulle hatt ansvaret for majoriteten av disse.

Hvis du ikke blander deg inn har du ikke ansvar for det som skjer.

Hvis du blander deg inn har du delvis ansvar for det som skjer.

Hvis du er den suverent største og mektigste parten i en konflikt har du hovedansvaret for det som skjer. Både ved å gjøre for lite, og ved å gjøre for mye. Ved å støtte part A kontra part B, eller kreve at parten du støtter handler i samsvar med dine ønsker.

Enkleste - og ofte beste - alternativ er å sitte på sidelinjen og toe sine hender mens man kritiserer alle parter som er involvert :slight_smile:

ps: “Vi må gjøre noe fordi diktatoren er ond” er ett dårlig argument så lenge vi ikke følger det i alle land. Det føles mer som om vi handler ut fra egne økonomiske og politiske interesser, men later som om vi er moralske.

4 Likes

Noen vil si at det ikke er fullt så enkelt.

On a 1998 state visit to Kigali, the Rwandan capital, Clinton formally apologized for US inaction. “It may seem strange to you here, especially the many of you who lost members of your family, but all over the world there were people like me sitting in offices, day after day after day, who did not fully appreciate the depth and speed with which you were being engulfed by this unimaginable terror,” he said.

In a 2013 interview with CNBC, he was more frank: “If we’d gone in sooner, I believe we could have saved at least a third of the lives that were lost,” he admitted. “It had an enduring impact on me.” He estimated that if the US had provided as few as 10,000 troops, more than 300,000 Rwandan lives could have been spared.

The militia murdered victims with machetes and rifles. Sexual violence was rife, with an estimated 250,000 to 500,000 women raped during the genocide.

5 Likes

Vi ga faen.

All sides, particularly the ENDF, EDF, and TDF, have committed war crimes during the conflict.[69][70][71][72] Mass extrajudicial killings of civilians have taken place throughout, including in Axum,[73] Bora,[74] Chenna,[75][76] Kobo,[77][78] the Hitsats refugee camp,[79] Humera,[80] Mai Kadra,[71][81] the Debre Abay monastery,[74][82] and Zalambessa.[83] An estimated 385,000–⁠600,000 people have been killed,[46] and war rape became a “daily” occurrence, with girls as young as 8 and women as old as 72 being raped, often in front of their families.[84][85] A major humanitarian crisis has developed as a result of the war,[43] with famine becoming widespread

Vårt ansvar å forhindre?

Eller har vi bortimot null ansvar ved å velge å ikke blande oss inn?

5 Likes
1 Like

Trykk på tale snuten den er åpen så får du høre hele artikkelen. Må også huske på at etter Nancy hadde vert på Taiwan i slutten av Juli i 22 fanget USA sin etterretning opp at kina ville angripe Taiwan om 12-18 mnd . Men jeg tror de vil vente til etter valget på Taiwan i 24. Da er det viktig og følge med.Mer her.

1 Like

USA og Filippinene viser styrke i Sørkina-havet ,og har øvelse på noen små øyer nær Taiwan.

https://www.stripes.com/theaters/asia_pacific/2023-04-27/balikatan-philippines-air-assault-taiwan-china-9934054.html

2 Likes

The proportion of yuan used in China’s cross-border transactions rose to 48 per cent in March from close to zero in 2010, while use of the US dollar has dropped from 83 per cent to 47 per cent during the same period, the Bloomberg figures showed.

2 Likes

Ray Dalio er ofte verdt å høre på syntes jeg.

The hawkish political influences in the United States will exert more pressure on the relationship over the next 18 months because of the emergence of the 2024 election season. That will be a very risky period because China and the US are now already on the brink of war.

Jeg er selvfølgelig stort sett enig i hans syn, gidder ikke legge til noe mer utover at man bør lese hele artikkelen.

3 Likes

Sluttet og lese når jeg kom til dette avsnittet. Det er ren og skjær vrøvl og løgn . Alle som har satt seg inn i striden om Sørkina-havet forstår dette.

Noen land mener at mens amerikanerne prøver å trekke dem inn i krig (spesielt Russland-Ukraina-krigen), prøver kineserne å legge til rette for fred.

3 Likes