@Moto Leser du kildene du selv oppgir?
Fra kilden din om de indiske skolebøkene:
*"But having reigned over the country from 1526 to 1761, the Mughal dynasty was one of India’s longest-lasting rulers, and hence has an outsize footprint in the nation’s history. The wealthy and culturally-rich set of Muslim emperors have also left marks from centuries to come, from Delhi’s Red Fort to Agra’s Taj Mahal. That history is being rewritten and obscured. It’s hardly surprising that this is happening in a country that won’t let kids learn about Darwin’s theory of evolution until and unless they opt for Biology in grade 11 and 12, because it doesn’t belong to the religious orthodoxy and creation narrative. *
Other controversial removals from school textbooks
The assassination of Mahatma Gandhi—specifically, the history of his assassin, Hindu nationalist Nathuram Godse. Also, references to Hindu nationalist movement Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) were banned after Gandhi’s death.
The 2002 communal riots in Gujarat state where over 1,000 people—mostly Muslims—died*, back when current prime minister Modi was the state’s chief minister*
The Narendra Modi government’s attempt to push its Hindutva agenda—a movement seeking to establish Hinduism and Hindu culture as dominant in India—is coming at the cost of the country’s Mughal history. The stories of Muslim rulers are getting distorted and discarded. The tweaks to school and college textbooks are just one part of it. The Hindu-washing of names is another big nationalistic maneuver."
Kjenner du til RSS? Dette er hindunasjonalister som idoliserer Hitler og dette er organisasjonen BJP partiet til Modi stammer ifra. Mulig du ikke er orientert over hvordan RSS og BJP med sin Hindutva bevegelse som går etter kristne (ja de forfølger kristne) og muslimer slik som nedivningen av Baberi moskeen (bygger pp 1600-t) eller skifte navnet til byen Allahabad (fødebyen til Jawaharlal Nehru).
Så ja, India har et problem med høyrenasjonalister som spirer ut av RSS, men å si at de fleste indere ikke liker Mughalperioden blir kunnskapsløst. For meg så virker det som at du egentlig ikke kjenner godt de politiske forholdene eller historien, men finner noen linker her og der for å pusher et poeng.
Hva angår hvordan hinduene hadde det under Mughalperioden så er det faktisk veldig avhengig av hvilken konge som regjerte. Snakker vi om Akbar så var har veldig tolerant, mens snakker Aurangzeb så var han mer intoerant i form av beskattning, konvertering etc.
"Akbar’s era represented the zenith of Islamic power in India and the zeitgeist was a reflection of the man himself – curious, open-minded, and pragmatic. He is quite possibly one of the first regents in the world to lend his support to regular state-sponsored inter-faith public dialogue, which brought together learned men from across the religious spectrum – Hindus, Muslims, Jews, Parsees, Jains, and even atheists from across the realm were invited to participate in what must surely have a unique event at the time."
For meg så er ikke poenget å diskutere om muslimene var mer eller mindre intolerante enn feks kristne under perioder med respektive herredømme og kolonisering. Det sier seg selv at vi snakker om flere hundre år tilbake hvor slaver var commodity og standarden for menneskerettigheter var en annen. Jeg har primært snakket om hvordan kolonimakter har oppført seg (uavhengig av religion) og har hatt fokus på USA og Kina siden det er dette tråden handler om. Hvis du ønsker å snakke om religion og spesifikt islam vs kristendom etc eller mer om India, så er det bare å åpne en ny tråd så skal jeg nok bidra der jeg kan.
Deklassifiserte dokumenter fra CIA viser at. USA antar at Vitenam fikk totalt 3.1B i total økonomisk og militær støtte fra kommunistiske land hvorav 1.5B kom fra Sovjet, rett over 1B kom fra kommunistiske Kina og resten kom fra Europa - dette gjelder opp til 1967. Etter det er det motstridende tall, men hvis man tar det det største man finner på nettet så er angir NY Times at Kina gav minst 10B til Vietnam, men samme artikkel påpeker også at Vitetnam fikk mest funding fra Sovjet. Så jeg tror du er raus med 90% anslaget ditt. Til sammenlikning pumpet USA 140B i Vietnam i samme periode.
Viet Minh, som var uavhengighetsfraksjonen i Vietnam som sloss for frigjørelse fra Frankrike under første Indokina krigen hadde sterke kommunistiske krefter. De ba CCP og Mao om hjelp for å bekjempe Frankrike. Slikt sett var det et etablert forhold mellom kommunistiske Kina og frihetskjemperne og senere kommunistene i Vietnam. USA entret Vietnam på 1951 rett etter Frankrike forlot landet og tok kontroll over sør-Vietam mens Viet Minh nord-Vietnam. Både nord-Vietnam og kommunistene i Kina følte sikkerhetstrusselen av å ha USA i sitt bakgår. Deretter når Viet Cong gjennomførte geriljakrig mot USA ble Nord-Vietnam dratt inn og Kina og andre kommunistiske land bidro også. Her kan du lese litt mer om hvorfor Mao og Kina bidro. Som du ser så er det en blanding av sikkerhetspolitikk, ideologi om å hjelpe kamerater mot (det de mener er) imperialisme, øke intern mobilisering og tidligere bånd fra Indokina 1 krigen.
Det er helt greit hvis du mener at Kina var en supermakt på 1950-60 tallet og dette var en del av deres imperialistiske plan. Jeg har ikke noe problem med å si at jeg ikke er enig med deg og la det ligge med det. Selv har jeg jo argumentert for at det er først de siste 40 årene Kina har blitt en stormakt og det gjenstår å se om det vil operere på samme måte som tidligere supermakter før det, men til nå har de meg bekjent ikke stått bak noen statskupp eller miliært angrepet noen land, men heller operert via debt trap diplomacy.
I følge Pentagon selv så mener de sendte omlag 2000 stingers til Afghanistan. Når mujahedins klarte å kvitte seg med Sovjet og deretter hadde nok stingers både under Afghanistans interne borgerkrig og også under Al Qaeda så tror jeg det reelle antaller var over 2000. Her finner du prisen på hva man kunne få kjøpt en Stinger for i Afghanistan i 2002. Nå tror jeg også at 800 stingers kostet langt mindre enn 2B USD i 1980-talls penger.
At Kina bidro noe i Afghanistan er jeg kjent med, siden dett er noe vi har diskutert tidligere, men kan du forklare meg rasjonale for at Kina skal ha bankrollet Mujahedins (alstå vært hovedsponsor sammen med USA) da dette jo ville være hjelpe å bekjempe deres kommunistiske kamerat Sovjet?