Hvordan skal Kina etablere baser på NATO-territorie mellom Europa og USA? Dette er helt koko.
Dette med å finne opp fiktive trusler som legitimerer egne regelbrudd er noe Trump har lært av sine venner Putin, Orban, Bibi, MBS og Xi.
Hvordan skal Kina etablere baser på NATO-territorie mellom Europa og USA? Dette er helt koko.
Dette med å finne opp fiktive trusler som legitimerer egne regelbrudd er noe Trump har lært av sine venner Putin, Orban, Bibi, MBS og Xi.
Tipper Donald Trump følger prinsippet som ble formulert i det herrens år 1823, det er både logisk og praktisk.
Og Kina er i den sammenheng også en kolonimakt.
Fiktive trusler?
Har Kina “forskningsstasjon” på Svalbard?
Har Kina interesse av Grønland?
Tro ikke at norske myndigheter har full kontroll på hva som foregår i Ny-Ålesund
Kina prøvde seg på en investering, men ble stoppet av Danmark? Kanskje delvis på USAs
ordre?
USA trenger ikke å gå til krig med Danmark for å kunne ha innflytelse over hva som skjer på Grønland. Danmark er en vennligsinnet alliert. Dette er for å skape kaos i Europa og for å demonstrere makt. Å omtale invasjon av en av våre kjæreste allierte som et bra grep er helt drøyt.
Kina kjøper innflytelse med investeringer. USA vil slutte å betale for innflytelse, men fortsette å ha innflytelse. Kina fyller maktvakuumene som bl. a. Trump skaper.
Nå synes jeg du snur det fullstendig på hodet.
Trump har ikke sagt noe om en invasjon. Han fikk direkte spørsmål om han kan utelukke bruk av militær eller økonomisk makt. Han svarte nøyaktig slik jeg ville gjort, om jeg ikke har full kontroll på hva som skjer i overskuelig framtid - “jeg lover ingenting”.
Trump har ikke truet med å invadere Grønnland. Det er MSM som prøver å få oss til å tro det. Fordi Trump er dum.
Du får det til å hørses så uskyldig ut. Som om Kina bare vil svi av noen milliarder på Grønnland, at de bare er ute etter samarbeid til alles beste. Det oppfatter jeg som en naiv tilnærming til problemstillingen.
At USA holder Kina borte fra Grønnland synes jeg er utelukkende positivt, og slik ønsker jeg at det skal fortsette å være!
Mitt premiss er:
Kina er en kommunistisk diktatorstat
Kina kjøper seg innflytelse rundt om i verden, og får på den måten betydelig kontroll med naturressurser og også den politiske utviklingen de stedene de er til stede.
USA er et demokrati. USA er den høye beskytter av den vestlige kulturen vi lever i. Tidligere har Europa prøvd å stå opp for de samme verdiene, men de siste årene har dessverre Europa mistet sin ryggrad.
I premisset mitt inngår også at vestlig kultur er overlegen alle andre kulturer. Hadde jeg ikke ment det burde jeg søkt meg mot dit jeg mente de hadde den beste kulturen. Bortimot alle informerte mennesker på kloden mener det samme. Flere hundre millioner migranter viser dette ved å søke seg dit de tenker det er best.
Se hvor migranter kommer fra, og hvor de drar - det er stemmene som betyr noe, ikke hva jeg svarer i en poll eller undersøkelse. Derfor er premisset mitt at vestlig kultur er å foretrekke (for alle).
Edit:
Så hvem er det som skaper kaos? Trump eller media som refererer Trump?
Synes denne var interessant. Jeg har lurt på hvor mye inflytelse Musk får på Trump. Hvis Trump kjører hardt mot Kina, så vet man at han ikke har fått noe særlig. Hvis Trump plutselig blir soft, så vet man at noe har skjedd på bakrommet.
Ettersom dere er inne på polarpolitikk og Kina, så er det ikke fritt for det her til lands heller:
Her ser vi at Norske myndigheter og Norge får ris for egen ræv når det ikke investeres nok i utkantnorge (nå tenker jeg ikke på fraflyttingstiltak som elektrifiseringen av Melkøya som vil gi “markedsbasert strømpris”).
Jeg tror kanskje du, og andre her må orientere dere litt om US sin situasjon på Grønland.
Om noen skulle være i tvil, så har altså US militær kontroll på øya, og har hatt det siden 1940-50 tallet.
Så når denne klovnen twitrer
Hvis noen blir spurt et konkret spørsmål, og svarer “jeg lover ingenting” (eller “jeg vet ikke” for den saks skyld), er det det samme som en positiv bekreftelse på spørsmålet?
Hvem er det som blåser opp en fjær? Hvem er det leter med lupe etter noe negativt å blåse opp?
Nå må noen (les: msm) ta en chill-pill. Dette kommer til å gå bra. Forhåpentligvis kommer Europa til å gro sin egen ryggrad, og kanskje noen egne muskler. Inntil da tror jeg vi skal pleie vårt NATO - medlemskap i vår beste interesse, hoppe når sjefen sier hopp og ligge på rygg når tiden er inne for det. Denne sengen har vi selv redd opp, nå får vi ta plass.
En burde jo streve for en verden i fred. Hva er egentlig den store frykten for Kina så lenge de ikke har tanker om å invadere andre suverene stater og spre autoritær kommunisme?
Hvis en sammenligner med hvor mange land Kina og USA har invadert etter 2. Verdenskrig. Hva kommer en frem til da?
Jeg vil påstå at USA med Europa diltende etter har ødelagt og ødelegger sin egen velferdsstat og kultur med å blande seg inn i andre regioner med andre former for selvstyre. Ett fritt Demokrati som vi f.eks har i Norge burde komme innenfra, fra folket. Om så via en revolusjon.
Innblanding med krig som følge burde bare komme når ekstreme holdninger som Tyskland hadde på 40-tallet og det som Russland driver med nå. En kan bruke andre virkemidler som diplomati og økonomiske sanksjoner ellers.
Sånt tankegods er jo egentlig helt på linje med hvordan Jihadister tenker i dag. Islam er den religionen med størst vekst de siste år. Med ditt premiss så vil det si at den er overlegen andre religioner og at vi burde konvertere hele gjengen.
Solvik Olsen med kanskje noe av det smartere rundt USA KIna og hva Norge bør gjøre.
Enig i den første setningen. Så stopper det opp. Kina er på vei opp og fram i verden. Det ser jeg som en trussel mot meg, mitt levesett og mine verdier.
Her er du altså 100 % på Trump sin linje. Han vil trekke USA tilbake til hjemtraktene, sikre seg selv og sine nærmeste. Det innebærer kontroll over hva som skjer på Grønland, og det handler også om kontroll med Panama-kanalen - som sikkert over 60 % av USA sin handelsflåte er avhengig av (tall fra løse lufta, har ikke sjekket).
Her bommer, eller missforstår du. Jeg snakker ikke om hva som vokser mest, eller har mest framgang. Med “overlegen” så mener jeg hvilken kultur som er best å leve i. Hvilken kultur som har en best balanse mellom individuell frihet og myndighetenes utøvelse av makt. Hvilke kulturer er det mulig å forfølge sine drømmer innenfor rimelighetens grenser - og samtidig ha en realistisk mulighet til å komme langt på den veien? Hvilke kulturer er det som bygger på et fundament av menneskeverd og likhet for loven? Hvor er det minst korrupsjon og maktmisbruk? Slike ting.
Det er dit alle migranter ønsker seg, og det er der jeg bor. Det liker jeg, det vil jeg kjempe for, og med mine 3 barn som skal vokse opp her, så er jeg også villig til å dø for det, og jeg er villig til å sende mine barn i krig for det om nødvendig.
USA er over natten blitt en større trussel enn Kina, ikke fordi de er verre, men fordi de er tettere integrert. Vi kan ikke ha et samarbeid med dette regimet uten at de får diktere vår politikk.
Foretrekker at vi forsøker å gå under radaren og trekker oss stille unna. Ta en regruppering i Europa og samarbeider i størst mulig (geografisk) samlet flokk.
Men jeg frykter at dette blir lett spill. Storbritannia er skilt fra flokken, og nå går de etter byttet. Norge blir plankekjøring.
Jeg er spent på hvem som stikker seg ut som ministerpresidentkandidat a la Farage.
https://www.youtube.com/shorts/TUDsUw3gG6I
Sarah Paine påpeker noe jeg liker å minne folk på: Når diktatorer sier de planlegger noe, så er det ofte mer enn bare power posing.
Hørte over hva Sarah Paine sa i short-klippet, som svar på spørsmålet:
Xi says China will invade Taiwan?
“It is guaranted that it is a high consquence event, without a doubt.
And what the odds are? I dont know. If you listen to their speeches, they are gonna do it.
Right? They are consistent. People read “Mein Kampf” and said “oh, no one would ever do that”.
Well it quite accurately represented - even in dictatorship they have to transmit message to population, and they quite often, very accurately tell you what they are gonna do. Putin has been quite clear what he has been up to. Stalin was very clear what he was up to. So lets judge Xi Jiping at his word, and he says he is gonna go for it”
Sikkert en god observasjon, mange diktatorer gjør som de sier og lover, men synes samtidig at det er noe som skurrer i kommunikasjonen til Sarah Paine.
Hvis det er slik at det er et viktig poeng at diktatorer faktisk gjør som de sier, ligger det da ikke implisitt at ledere i demokratisk valgte land vanligvis ikke gjør som de sier?
Og hvis ledere i demokratiske valget land likevel faktisk gjør som de sier, og planlegger, så er kanskje konklusjonen at ledere i både demokratiske land og i diktaturer gjør som de sier og planlegger, så hva er poenget da?
Er kanskje poenget til Sarah Paine at ledere også i diktaturer gjør som de sier og planlegger, selv om man kanskje skulle tro at det bare skjedde i demokratier?
Må si at jeg er litt forvirret, selv om første gang man hører dette virker det intuitivt fornuftig sagt.
Hun sier even in dictatorship osv. GIr ikke det svar på det du lurer på?
Og for øvrig er det ikke så ofte at demokratisk valgte ledere lirer av seg planer om å invadere andre land. Et demokrati har aldri gått til krig mot et annet demokrati, lærte jeg på skolen.
Ledere i demokratiske land har den ulempen at de er ledere i demokratiske land. Litt vanskeligere å få gjort noe mer enn å svinge mellom H og AP.
Jo forsåvidt gjør det jo det, og konklusjonen er at ledere i både demokratier og diktaturer gjør som regel det de sier de skal gjøre, interessant nok i seg selv det.
Handler litt om hva man presenterer som planer:
F.eks snakker Erna og Jonas lite om at Bohuslän, Jämtland og Härjedalen egentlig er deler av Norge og skal innlemmes i riket igjen.
Noe av poenget – slik jeg ser det – er ikke at de gjør som de sier de skal gjøre, det er at ledere forsøker å gjøre det de sier de skal gjøre, med alle de konsekvenser det får.
Ser ut til at kina forbereder en invasjon.
Ledere i stabile diktaturer, som det kinesiske, kan legge langsiktige planer relativt uforstyrret av stemningen i sin egen befolkning. Det gjør planene realistiske og gjennomførbare.
Ledere i demokratier legger også langsiktige planer. Men de er aldri helt sikre på at planene står seg etter neste valg.
Skuffene i demokratisk styrte departementer strutter av planer som velgerne har takket nei til, eller som i alle fall skapte så mye uro i en kritisk befolkning at de ble skrinlagt eller lagt i haugen merket Venteliste B.