Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

An official readout released by state broadcaster CCTV said Beijing “has confidence in the EU and hopes that the EU can also become a partner that China can trust”.

“Xi Jinping stressed that China and Europe have no fundamental conflicts of interest or geopolitical contradictions,” it said.

Så var det dette med bla. nordområdene da, og Kinas støtte til Russland. Listen kan gjøres mye lengre.

4 Likes
1 Like

Men fra hvor? Fastlandskina? Eller fra et annet sted?

Mot fastlandet.

台馬海纜兩條全斷 中華電證實15日及今晨接續故障 | 生活 | 中央社 CNA

3 Likes

Jeg syns den største bekymringen nå er hvordan USA holder på. Det er tydelige tegn på at den nye administrasjonen er svært autoritær - og jeg spør meg selv kan vi egentlig stole på USA?

Demokratiet der borte er “sykt” og misnøyen til befolkningen har ført til at ytterliggående krefter har fått makten.

Historien gjentar sjelden, men den rimer ofte.
Hva som skjer nå er at autoritære krefter har tatt kontroll.

Jeg syns det er rart at man lar USA og Donald holde på slik. Realiteten er nok vi er fryktelig avhengige av dem.

Vi kan fort få en konflikt mellom Europa og USA. Verdensordenen går inn i en skummel periode hvor USA som har vært en stabiliserende stormakt vi kunne stole på, bare blir mer og mer ustabil.

Det er ikke Russland og Kina som er mine største bekymringer nå, det er faktisk hva som foregår rett foran øynene våre borte i USA.

11 Likes

Faren er at russland og kina blir ennå verre med trump. Slik trump driver nå kan det legitimere at kina tar Taiwan. Dette er helt klart skummelt ,og det var en stor tragedie at trump vant.

7 Likes

Tror Kina avventer og ser hva som skjer i Ukraina

3 Likes

Mulig de avventer lenger også enn det også.

Vil tippe kinesiske ledere venter på en eller annen situasjon hvor USA er busy med seg selv.

Og en sånn situasjon kan jo fort oppstå de kommende fire årene.

3 Likes

Ja det kan være,men det er helt horribelt at trump snakker alvorlig om og ta Grønland og Panamakanalen. Trodde aldri jeg skulle oppleve at USA som en stolt nasjon, snakke om og okkupere og ta et annet land.

4 Likes

Se denne korte dokumentaren laget av Robert Reich, amerikansk professor, forfatter og politisk kommentator.

Han er riktignok demokrat og har jobbet i administrasjonen til Gerald B Ford, Jimmy Carter og Obama. Men jeg syns han har gode poenger.

Om Trump går så langt som å bruke millitær makt mot Danmark og Panama så må Europa reagere.

3 Likes

Foreløpig er dette Grønland tøvet en gal manns tale. I hans forrige periode ville han slippe atombomber på orkaner og kurere covid med desinfeksjonsmiddel. Jeg kan ikke se for meg at Marco Rubio eller en annen amerikansk embetsmann stå i FN og forsvare en okkupasjon av Grønland.

2 Likes

Skjer ikke

2 Likes

Ettersom Xi sikler på Taiwan, Putin har tatt hånd om Krim, som bare er en halvøy , kunne jo ikke Trump gå for noe mindre enn verdens største øy.

Det er tragisk at internasjonale avtaler har gått helt av moten hos verdens stormakter.

5 Likes

En gal manns tale med nok pondus bak ordene til at det skapes forvirring og potensielt splittelse i de diplomatiske rekkene. Som er farlig i en tid hvor det er vanskelig å forutsi hvordan opplevd svakhet vil bli forsøkt utnyttet av autoritære regimer.

5 Likes

I bunn og grunn består et militær av mennesker.

De menneskene som søker seg mot militær tjeneste har som regel noen moralske fibre i kroppen. Det krever tross alt en viss grad av patriotisme å være villig til – i ytterste konsekvens – å ofre livet for landet sitt.

Hvis Trump ender opp med å forsøke å bruke sine egne forces som en mobb, som en gang of thugs (mulig han ikke skjønner forskjellen selv), en rambukk, mot f.eks Grønland (som aldri har gjort USA noe som helst), så vil dette potensielt bli ekstremt opprivende internt i US forces, og kanskje USA også (for å ikke snakke om de utenrikspolitiske konsekvensene…).

Et par historier fra fortiden som gir oss en liten pekepinn på hvordan framtiden kan se ut:

Da folket tok til gatene og krevde hans avgang senhøsten 1989, sendte Ceausescu sitt eget militær inn for å tvinge dem hjem. Militæret valgte å slå seg sammen med folket.

Da kvinner tok til gatene og krevde brød, ba Tsar Nicholas II sitt eget militær om å skyte på dem. Det gadd de ikke være med på, og med det startet den russisk revolusjonen (litt forenklet).

Vanlige folk – i uniform eller ikke – er bare med på så mye. Et sted går grensen. Det vil også Trump finne ut. Før eller senere.

Antar du er kjent med hvordan det gikk med Ceausescu og Nicholas II.

7 Likes

Som sagt… Taiwan er ikke så viktig for USA og deres befolkning som dere tror, det er langt viktigere for Kina. Man vil komme til et tidspunkt der USA må begynne å fokusere mer på egen befolkning og sjakkbonden Taiwan kan ofres på riktig tidspunkt.

Så lenge Taiwan lager størstedelen av de mest avanserte chippene i Verden så er Taiwan viktig.

Dette vet alle.

Taiwan er kun viktig for egoet til XI, han trenger noe for å sementere ettermælet sitt.

6 Likes

Denne naiviteten blir vår bane. En gal manns tale er det de styrer etter, uten hemninger.

Sammenligninger med Trump 1 er mer eller mindre irrelevante, men allerede da var kommunikasjonen utad på god vei i retning Komiske Ali (husker noen da Sean Spicer gjemte seg fra journalister i en busk? Four seasons landscaping?).

Alt annet enn fullstendig underkastelse vil bli slått ned på. Snart må vi ta stilling til om vi vil ha ryggrad og være Danmarks (og Europas) venner eller USAs venner.

Edit:
De sier det selv! (Tweeten ble slettet, for ordens skyld - uten at jeg ser at det gjør noen forskjell)

12 Likes

“Det ville sende et sterkt signal og kan bidra til stabilitet i regionen,” sa Brieger

9 Likes