Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

1 Like

Pri 1 til kommunistpartiet i Kina er å forbli ved makten.

Koste hva det koste vil.

Jeg har skrevet litt om det før (husker ikke hvor), men da Sovjetunionen kolapset, sto Deng Xiaoping med notatboken og så på hvor det hadde gått feil. Kortvarianten er at Gorbatsjov ikke forstod at han måtte tilby (det passe korrupte) mellomlederskiktet og div. administratorer rundt i unionen noe mer lukrativt enn de allerede hadde. Snarere virker det nesten som han forventet at de skulle gi slipp på det de hadde, altså sette seg selv i en verre posisjon ved å implementere reformene hans. Resultatet vet vi. Så Deng og vennene hans skjønte at disse folka måtte være med om man skulle få til overgangen fra et kommunistisk system til et kapitalistisk et. Nå ser vi resultatet av det: Nemlig en ganske så drøy korrupsjon. Samtidig så stagnerer veksten i Kina, og med det så finnes det færre grunner til at befolkningen (som allerede har opplevd betydelig økning i levestandard) skal fortsette å støtte ettpartistaten.

Så finnes det altså ett rallying point, som omtrent alle Han-kinesere er enige om: Taiwan. Verdens enkleste innenrikspolitiske sak å gå for når mange av de andre legitimeringsgrunnene (økonomisk vekst, rydde opp i korrupsjon) man har for å krampeholde på makta begynner å famle.

14 Likes

Standard opplegg for diktatorer, start en krig, så folk fokuserer på fienden utenfor i stedet for fienden innenfra (diktatoren).

6 Likes

Malvinas anyone?

2 Likes

Det WernerVonBriefenberg sikter til er Falklands War - Wikipedia (jeg googlet så du slapp: Malvinas er navnet på Falklandsøyene på spansk)

EDIT måtte lese litt på det, mente å huske at krigen basically ble vunnet i lufta av noen veldig få britiske fly med bedre radar, navigasjon og bedre luft-til-luft missil enn det Argentina hadde. Det er heeeeelt crazy å lese om.

https://www.smithsonianmag.com/air-space-magazine/air-war-in-the-falklands-32214512/

2 Likes

image

1 Like

Alle vet jo at kinersne nå tyr til illusjoner (ikke bare 1, gjerne 2). Og at de har en viss “Appetite for Destruction”.

Kanskje blir hendelsen som starter Taiwaninvasjonen kjent som “The Spaghetti incident”?

1 Like

De bombe-sortiene (Operation Black Buck) med Avro Vulcans og 11 tankfly pr. bombefly må sies å ha vært en ganske interessant logistikkmessig affære. Britene fløy altså Avro’ene (designet for mellomdistanse bombeflygning i Europa) fra Ascension og ned til Falklandsøyene. Det krevde at tankflyene tanka hverandre underveis. Flere ganger. Og de tanka igjen Avro Vulcan-flyet.

3 Likes

Det gjorde også at Argentina holdt igjen masse fly for å forsvare Argentina. Britene viste at de kunne treffe en 15 meter bred rullebane 6400 km hjemmefra.

3 Likes

“Wag the dog” fra 1997 tenker jeg er skremmende dagsaktuell. En film jeg lett anbefaler om man liker humor med en mørk undertone, ispedd solide doser med politisk “satire”.

4 Likes

9 Likes

Noen som har testa DeepSeek opp mot ChatGPT? Jeg har, og etter tre nokså omfattende spørsmål på tre ulike fagområder, slår det meg hvor like og hvor grundige svar jeg fikk.

Da er det litt av et tankekors at verdien på Nvidia falt bortimot en tredel av vårt oljefond i dag.

1 Like

Co2 utslipp

La oss alle gjøre som Kina! Pr innbygger, så blir vel det sånn 20-30% mer fra Kina en USA.

Tallene til Solheim tenker jeg referer til kapasitet eller hva det nå heter, ikke hva de klarer å produsere når vinden står stille og det er overskyet. Da faller fornybar i 2023 fra 53% til 29%. Fossilt var da nesten 2x høyere. Tror ikke de har klart å dekke det gapet på et år gitt.

Bla ned til production, ikke capacity. Sistnevnte er en elendig målestokk.

For meg, så står Solheim fram som kjøpt og betalt av Kina.

7 Likes

Vi har testet dne mye, kjører den lokalt. Kode biten av DS er det beste på markedet. Den slår Claude som har vært best på koding til nå. Riggen vi har får også dobbelt antall tokens år sekund vs lama.

2 Likes

Er Claude bedre enn o1?

På koding? Ja.

1 Like

Føler dette er litt et sånt:

“Vent litt, er det kanskje mulig å både ri hesten og skyte med pil og på bue samtidig”-øyeblikk.

De gamle assyrerne (tror jeg) hadde jo også mounted archers, men systemet var altså at en person red på en hest, og hadde kontroll over en til hest (som skytteren satt på) via tau. Og så måtte de likevel stoppe opp for å skyte. Mye ressurser, lite bang for your buck.

Men dette er altså AI frem til i dag også. Tilsynelatende.

PS: Damplokomotiv (leading tech i transport gjennom typ 100 år) hadde en virkningsgrad på energien i kullet på ca. 12% Så kom det noe med bedre virkningsgrad.

3 Likes

Er ikke helt trygg på DeepSeek sin uavhengighet. Tror jeg sletter appen først som sist. Dette ser ut som en av Kina sine trojanere.

SmartSelect_20250128_110331_DeepSeek

SmartSelect_20250128_110352_DeepSeek

SmartSelect_20250128_110410_DeepSeek

SmartSelect_20250128_111037_DeepSeek

10 Likes

Her kommer Ole Brumm, en liten bjørn i skogen…:notes::notes::notes::notes::notes::notes::notes:
(Referansen er likheten mellom Ole Brumm og “el presidente” for “folkerepublikken”)

2 Likes

Ingenting du får fra Kina er uavhengig, alt er styrt av Xi.

4 Likes