Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Jeg var også hos øyeavdelingen og sitter nå hjemme i karantene en uke til. Har blitt testet og er negativ. Får ikke lov til å gå på butikken alikevel, eller levere/hente i barnehagen. Får gå tur ute alene da, så lenge jeg unngår folk…

Kom litt for nært litt for fort dette…

10 Likes

Om vi ser på de økonomiske konsekvensene av koronaviruset vil det skrus opp et hakk om det blir definert som en pandemi. Da kommer mange “force major” kontrakter til å tre i kraft rundt om i verden og plutselig blir mange leverandører og leietakere rundt om fritatt fra sine forpliktelser på grunn av kontraktene som er laget. Det blir nok neste store nedtur om det skulle skje.

1 Like

Om Kina fordømmer oss for å ikke følge deres eksempel synes jeg de har rett til det. Vi er uansvarlige hyklere bundet av demokratiet til å gjøre det folket er komfortabel med helst gjennom mye byråkrati som forsinker og utsetter endring. I mange situasjoner kan det være fint, men i møte med et virus er det vanskelig å finne grunner til at akkurat vi skal få slippe unna strenge tiltak. “vi synes ikke det virker så farlig egentlig” blir litt spesielt å påstå når man ser hva Kina gjør for å prøve å begrense dette.

2 Likes

image

Men det kan jo være de har? Aktive caser er helt klart det viktigste tallet for å vurdere spredning og alvorlighetsgrad. Går aktive caser nedover så går det riktig vei totalt sett.

De tre - fire siste pandemiene har sitt opphav i Kina, så synes ikke de akkurat kan sitte på sin høye hest.

2 Likes

I min naivitet trodde jeg nye tilfeller var det som sa noe om spredning, og gjerne innenfor et lokalt område siden nå statistikken er nedbrutt på den måten.

Helt enig. Det har ikke blitt snakket så mye om hangen de har til å jakte rundt etter alle slags ville skapninger som de kan selge som mat på torget. Det er en grunn til at vi har forskjellige etater som holder oppsyn med matproduksjonen i vesten.

image

1 Like

Egentlig merkelig at vi ikke bare stenger ned Norge AS nå, før det blir store utbrudd. Er det ikke lettere å stagge dette nå? Eller har man bare gitt opp?

4 Likes

Man prøver å forsinke det mest mulig, så helsevesenet klarer å håndtere de som blir syke. Målet er ikke å stoppe spredning fullstendig.

2 Likes

Store events som fotballkamper og messer blir avlyst over hele Europa. Kan ikke fatte at de ikke avlyser Kollen…?? :face_with_raised_eyebrow:

3 Likes

På et punkt blir jo flere “immune”. skal vi isolere oss, må vi jo leve i isolasjon til en vaksine er laget.

Men selv hvis vi stenger ned Norge vil jo 10% fortsatt bryte karantenen osv og det dermed bli masse smitte. Spent på om antall registrerte smittede i Norge bare er toppen av isfjellet.

Hadde møte med hele avdelingene min nå, folk fra hele europa. 90% skypet inn hjemmefra.

3 Likes

Steng ned, steng grensene? Så åpner vi igjen, og nye smittede kommer på besøk etter kort tid uansett. Bare at da er halve reiselivet konkurs, NAS inkludert.

Det er farligere for samfunnet enn Covid19.

1 Like

Ser at Italia begynner å stenge skoler for å forsinke spredning.

Tror du dette blir et tiltak som blir brukt i mange industrialiserte land i de kommende ukene?

• Ja
  • Nei

0 stemmegivere

Gi oss gjerne en forklaring av fenomenet “hangen de har til å jakte rundt etter alle slags ville skapninger som de kan selge som mat på torget”. Og også hva som er forskjellen på mat-tilsynet i Kina mot vesten. Om du har god og bred kunnskap om emnene vil jeg gjerne høre, men hvis dette er oppspinn(basert på følelser/tro/fordommer) tror jeg det er uheldig å sette så mye skyld på en gruppe mennesker uten at man har forsikret seg om at egen kunnskap er korrekt.

Alle coronavirus kommer fra dyr opprinnelig, som forkjølelsesvirus og SARS-COV og MERS, men det er ikke gitt at det er mer enn en person sin ufrivillige feil som har ført til dette. Forøvrig kom svineinfluensaen i 2009 fra Mexico, og hadde tidligere blitt observert tre ganger i USA ila. 40 år før, og ble først oppdaget i 1930.

Disse virusene finner man nye versjoner av oftere enn man skulle tro, og det er uflaks når nye versjoner som smitter lett mellom mennesker kommer. De fleste av oss har allerede vært smittet av noen former for coronavirus i løpet av livet. Vanlig forkjølelse f.eks. kan være et coronavirus. Om man tenker at coronavirus kom for første gang nå bør man lese litt om historien til virustypene alphacoronavirus, betacoronavirus, gammacoronavirus og deltacoronavirus her: https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus

Tenker nok på det jeg har lest om pangoliner og at dette er en av de artene som man tror viruset har kommet fra. Skal ikke si at jeg har noen detaljkunnskap om dette utover artiklene jeg har lest, så det kan selvfølgelig være feil:

https://news.mongabay.com/2020/02/illegal-pangolin-trade-may-have-played-a-part-in-coronavirus-outbreak/

Rare and endangered animals are often sold openly in wildlife markets in China, such as the Huanan Seafood Wholesale Market in the city of Wuhan, where the outbreak originated.

Italia vurderer å stenge alle skoler :

Italias regjering vurderer å stengee alle landets skoler og universiteter, på grunn av corona-viruset.

Flere lokale medier meldte først at skolene skulle stenges, men nå melder BBC at avgjørelsen ikke er tatt enda. De skal ta en avgjørelse i løpet av de neste timene, ifølge landets utdanningsminister.

Skolene nord i landet var allerede stengt på grunn av viruset, nå utvides dette til å gjelde resten av landet også.

Italia er landet i Europa som er hardest rammet av viruset, med 79 dødsfall og over 2500 bekreftede tilfeller. De fleste av disse er i Nord-Italia.

79 dødsfall og 2500 tilfeller tilsier vel egentlig at det er mye flere smittede?

Har noen sett gode tall på utviklingen i hvert enkelt land med utgangspunkt i første tilfelle? Kunne vært interessant å se feks Norge vs Italia.