Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

altså, om dere snakker om kina, glem rapporterte tall, det er politisk styrt. de kjører fabrikker med maskiner i gang for å vise til strømbruk og si at de er i drift

Ergo gjør WHO en dårlig jobb, om jobben deres er fakta og sannhet.

who kan ikke eller evner ikke å se på kina i helhet

Herregud, kan vi få en insidertråd for Corona?

Edit: shit, ser det ikke ville hjulpet. Glem det.

4 Likes

Kongen har talt. /thread

1 Like

Jeg har ett standpunkt, det er at jeg tror dette bremses såpass pga tiltak og fokus så vi får tilsvarende situasjon som i Kina. Det blir bedre, før DU tror det. Om du kaller meg dum får stå for din regning, det er min mening og jeg baserer det på nyheter og utviklingen i Kina og det faktum at smittetilfellene i Norge primært kan spores til Italia og ferie der. Nå gjøres tiltak for å isolere disse og få oversikt, og det blir etterslep av smitte i none uker med økning, men jeg tror det kan bli med det pga nettopp fokus og tiltak.

3 Likes

The national health institute said the average age of those who had died so far was 81, with the vast majority suffering underlying health problems. Just 28% were women.
@bobo

So much this.

bilde

1 Like

Fake News igjen.

At least one in five people worldwide were infected with swine flu during the first year of the 2009-2010 H1N1 pandemic, an international research group said on Friday, but the death rate was just 0.02 percent.

The swine flu, or influenza A (H1N1) virus caused the 2009 global pandemic. An estimated 151,000-575,000 people worldwide died from the H1N1 virus in 2009. Of those, there were an estimated 12,400 deaths in the U.S. The estimated global death rate was very low at 0.02%.

3 Likes

Svineinfluensa 4.5%? Slik kan det gå når du ukritisk finner ting du liker på internett. Svineinfluensa hadde en CFR på 0.02.

Om SARS, MERS eller Ebola hadde spredd seg i større grad hadde vel sivilisasjonen fått en knekk som hadde tatt flerfoldige tiår å fikse (eller hundreår som etter svartedauden).

Merkelige sammenligninger du kommer med, men det er ikke sikkert du har reflektert så mye over tallene.

6 Likes

Virkelig Pablo.
Du bruker head of E-commerce for Flydubai sin LinkedIn post som kilde for dette?

Jeg lurer på en ting, som du værsåsnill kan svare meg på:

Tror du virkelig land sperrer ned byer slik at hele økonomier stopper opp, at oljeprisen synker, selskaper permitterer, WHO advarer om pandemi og store samfunn sliter pga. sosiale medier og nyheter?
Seriøst tror du det?

Eller kan det tenkes at makro bildet er litt mere sammensatt enn at Ola og Kari Nordmann leser VG+, surfer på Instagram og tror at dette er en krise.
Slik at de dermed selger XXL aksjene sine til tap?
Antageligvis også de samme som tror dette er en sesong influensa og drar på Elixia når de egentlig er i karantene.

Hvis du tror at det er årsaken etter alt som har blitt postet her (av relativt oppegående personer økonomisk sett vil jeg si) så god bless you and Trump.:heart:

7 Likes

Nordland har vel Norges høyeste fraflyttingstakt, nå viser det seg at ikke engang Corona vil hit :joy:

1 Like

Ikke bra. Her bør man være frempå og allerede nå avlyse alle planlagt HV-øvelser i år! :innocent:

7 Likes

Hahahha den støtter jeg deg 110% med :smiley:

3 Likes

Ja ni håller på med såna där HV grejer fortfarande i Norge :grin:

1 Like

Jeg er klar over at prosentene hans ikke stemmer helt. Det er mer budskapet i innlegget jeg er enig i - det at i stor grad er sosiale medier som har skapt dette massehysteriet.

Hvis covid-19 får spre seg vilt og uhemmet vil man trolig få en situasjon der det blir så mange kritiske tilfeller samtidig at man ikke vil kunne tilby tilstrekkelig hjelp til alle og unødvendig mange vil kunne dø.
Det eneste riktige med all den usikkerheten som finnes er å være proaktiv og dermed legge en demping på spredningen. Problemet er at mange regjeringer virker å kvie seg for å sette inn tiltak før problemet øker og så har man mistet verdifull tid. Skal tiltak være effektive må de settes inn NÅ. Eller helst da de første tilfellene i europa/Norge ble oppdaget.

4 Likes

Helt enig

Italien har nu indset alvoren (alt for sent) og begyndt drastiske tiltag

Danmark har også (i nogenlunde tide men stadig ikke nok) indset dette og taget drastiske tiltag trods “kun” 23 smittede…! (Her bør Norge snarest kopiere)

Norge - ingen kritik, men I halter en del efter, og overhaler snart Sverige antalsmæssigt
Procen mæsigt ligger Norge snart som nr. 1 i verden (evt Island er værre) - i forhold til indbyggertallet, såååå der skal ske noget meget SNART…

2 Likes

4,5/0,02 = 225. Det er ikke det at prosentene ikke stemmer helt, de er 225 ganger høyere enn det riktige tallet.

Ellers så har ikke budskapet noen verdi hvis eksemplene han bruker er absurde.

SARS, 10%: Om denne sykdommen hadde spredd seg til f.eks 40% av verdens befolkning ville samfunnet sluttet helt å fungere, kaos/krig ikke usannsynlig. Sikkert flere tiår å få stabilitet, muligens med helt andre aktører som ledende nasjoner.

MERS, 34%: Vanskelig å se for seg hva som vil skje, men totalhavari er vel sannsynlig.

Som du ser er det ikke noe godt argument at “Haha, 1% eller 2% er lavere enn sykdommer som vil føre til uopprettelige skader på sivilisasjonen”.

1 Like

Nå er vel ikke tallene i Norge så høye pgr vi har vært idioter og latt det spredd seg overalt.
Et par steder er det dårlig håndtering som har ført til spredning, men generelt er det vel bare at vi har reist jævlig til Italia og dermed sitter det ulike grupper iver hele Norge som er smittet. Men myndighetene kan ikke få skylden pgr nordmenn er reiselysten. Heller kreds for at de etter Ullevål skandalen har virkelig snudd og begynt ta dette på alvor.
Uten den skandalen ville vi fått mye større problemer.