Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Nej, kunne ikke drømme om at kalde nordmænd (ej heller de ansvarlige) for idioter, på ingen måde - og du har da helt ret i, at størstedelen af tilfældene er via rejseriet.

Men der hvor jeg synes Norge er lidt fodslæbende er - at man ikke har taget disse tegn, det at der er mange tilfælde i Norge, alvorligt nok - og savner tiltag for at forhindre endnu flere smittes nu da smitten er blevet mere lokalt…

Ved det er så meget nemmere at se bagud og komme med gode råd…

Oslo 6 Mars
Smekkfulle puber og konserter.
Kald luft ute og varmt inne, med mye folk, gir den dampende effekten som smittet alle i gondolene i Italia.

1 Like

Det er dyrere jo tregere man er med tiltak. Skjønner ikke logikken bak tregheten

4 Likes

Kan noen forklare det åpenbare paradokset myndighetene serverer?
Myndigheter: Det er ingen grunn til å hamstre mat og andre varer
Myndigheter: Er man i karantene, eller selvpåført karantene, skal man ikke gå på butikken

Skulle man hørt på begge rådene over her ville resultatet blitt sultedød :smile:

5 Likes

Er du i karantene er det andre som skal handle for deg.

2 Likes

Er det virkelig noen som kan tro på tallene fra Iran?
De har vist over 1000 flere recovered enn Sør-Korea.
I tillegg så har de også en lavere dødsrate enn Italia med samme antall cases? Ok, jeg kjøper ikke dette.

1 Like

Feil tråd

1 Like

Nej, jeg har også mine tvivl

Men tænker også, kan varmen have noget med det at gøre, altså at den mere agressiv l virus ikke smitter i varme omgivelser, så kun den “milde” smitter.?

Edit - det et rent gæt/spørgsmål

1 Like

Ubekreftede kilder sier at opp mot 1800 faktisk allerede er døde.
Har også kommet ubekreftede videoer fra likhus og sykehus som tilsier at de har grovt underrapportert. Problemet er jo bare at så mye blir ubekreftet i slike regimer.

Sanksjoner, lavere standard på helsetjeneste osv, er grunner til å forvente høyere CFR i Iran.

Keep it simple.

5 Likes

Snart 150 bekrefted smittede i Norge, og ingen er sykere enn en vanlig forkjølelse.

Ikke akkurat svartedauden dette. Kanskje annerledes hvis man bor i et u-land hvor selv helt elementær medisinsk kunnskap er fraværende.

1 Like

Her må man holde hodet klart.

At ingen er alvorlig syke nå skyldes vel at gamle og syke ikke drar på skiferie til Italia. Nettopp dette faktum burde belyses av tafatte FHI. Folk tar alt for lett på dette nå pga disse tallene.

Det er runde 2 og 3 som blir ille.

5 Likes

Og hvis mange nok tenker slik som deg så har vi etter all sannsynlighet et ganske alvorlig problem om ikke så lenge. Er vel stor fare for at viruset snart når de utsatte gruppene snart også. Spesielt hvis din holdning er utbredt.

5 Likes

Fulle utesteder og konserter i kveld igjen. Full pakke på afterskistedene landet rundt. Med FHI sin velsignelse.
Vi står foran en katastrofe uten sidestykke de neste ukene.

1 Like
  • 150 i Norge, eldste kjente smittetilfelle ikke mer enn ca 10 dager gammelt, ingen døde.
  • ca 105 k smittede og høye dødsrater i andre land.

Din konklusjon er at tallene for Norge er det avgjørende, og det sier oss vel ikke mer enn at om vi ønsker overblikk og helhetsbilde av noe så er ikke du mannen å gå til :slight_smile:

1 Like

Uten skikkelige tiltak kan vi muligens se en dobling hver femte dag. Om 50 dager har vi da 150 x 2^10.
Skulle bli 150k personer. (Med forbehold om at jeg tastet *2 rett antall ganger)

Så FHI må forstå at ALLE mulige tiltak MÅ settes inn NÅ.
Paradoksalt nok har de rødgrønne gjort det vanskelig å få bukt med overfylt kollektivtransport i Oslo. Parkeringsplasser er fjernet etc.

Landskamp for fulle tribuner nå er ren galskap. Men det kommer nok til å stoppes.

1 Like

Det er absolutt et veldig interessant spørsmål. Leter vi gjennom nyhetsbildet i tiden med Coronavirus vil vi kanskje finne svaret. Ikke umulig at viruset har blitt hausset opp for å dysse ned noe annet. Det tror jeg.

Edit: kan det være kreftene som vil ha tilbake parkeringsplasser i Oslo sentrum som står bak? :joy:

1 Like
1 Like

Begynner å nærme seg like mange døde etter coronaviruset totalt i hele verden, som antall barn som dør av sult hver eneste dag*: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Vi nærmer oss kanskje samme antall døde om en ukes tid. Om en uke har ytterligere 28.000 barn dødd av sult.

Lavt anslag.

Jeg skal innrømme at jeg ikke følger spesielt godt med på nyhetene om coronaviruset - og at jeg ikke skjønner hvorfor det er så vanvittig fokus på dette viruset i forhold til andre kriser vi har i verden.

2 Likes

De har knapt våknet.
Hva hever de lønn for?
Norges aganda må nå være på forsinke epidemien slik at helsevesenet ikke overbelastes.
Vi må i verste fall være forberedt på at 60% av befolkningen smittes og at mer enn en prosent vil dø.
Forskningsrsultatene foreligger internasjonalt.

3 Likes