Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

https://www.nettavisen.no/nyheter/desperat-corona-kamp-i-italia-stenger-halve-landet-og-innforer-sikkerhetssone-rundt-hver-innbygger/3423933681.html

1 Like

Antall barn som dør øker ikke hver dag på samme måte som kurven under:

Grunnen til at det reageres så kraftig er vel en frykt for enorme dødstall i løpet av et halvår, ikke de 3000+ som er døde i starten av epidemien. For øyeblikket ligger ikke resten av verden an til å stagge dette på samme måte som Kina, så en kan vel forvente utbredt smitte over hele verden.

Før dette er over er det ingen som vet de endelige tallene, men jeg regner med at du ikke tror at hensikten med å stenge ned Kina og at WHO ber resten av verden om å gjøre det samme er å begrense dødstallene til f.eks under 5000.

1 Like

“Instituttets grunnbevilling er redusert med omkring 20 prosent siden 2016”

Takk Erna. Forskning har vi jo ikke bruk for.

2 Likes

Skjønner. Det stemmer at jeg ikke tror det er for å begrense dødstallet til under 5000 - saken er bare at jeg observerer at antall døde fortsatt virker temmlig lavt, med tanke på hvor lenge viruset har eksistert. Det skal være ekstra smittsomt og så vidt jeg kan forstå må langt flere være smittet (ekstremt mange flere) enn dem som har fått symptomer. Typisk for smitte er at de færreste får symptomer. Dette er som noen andre over nevner ikke tegn på å være en ny Svartedauen, som virkelig var en katastrofe. Så vidt jeg kan forstå er dødsratene fortsatt en god del lavere enn aggressive influensavirus.

Jeg tenker at om Coronaviruset hadde vært omtalt som et ekstra smittsomt influensavirus ville ikke hypen vært så stor. Det er i overkant av 100.000 med symptomer, hvorav over halvparten har blitt bra igjen, og og nesten 4000 døde. For meg høres det lite ut når viruset har eksistert i halvannen mnd.

Men jeg er enig, når antallet øker eksponensielt så virker det jo selvsagt arlvorlig. Vi får se hvor lenge grafen holder samme stigningstakt.

Uansett er jeg glad jeg ikke har fulgt med så mye, for jeg merker at det kan stresse mer enn det er verdt å være oppdatert.

Hvis målet er å greie oss bedre enn i 1349 er vi nok innenfor med god margin. Håper vi sikter høyere enn det :wink:

Sammenlignbar CFR er vel spanskesyken (1% i første bølge, en verre andre bølge på høsten med over 2%), men forskjellig aldersgruppe. Spanskesyken ramet unge mennesker veldig hardt.

Ellers skal en ikke se bort fra at CFR viser seg å være under 0,5% etter hvert som en finner ut hvor mange med mild grad som ikke er med i statistikken, men fortsatt langt verre enn en aggressiv influensa. Eldre og syke mennesker får vaksine både mot aggressive og vanlige varianter av influensa, det får de ikke mot corona.

2 Likes

Har du foreldre, besteforeldre, onkler eller tanter på over 70? Hvis ikke viruset blir holdt tilbake, så er sjansen stor for at du mister minst en av dem til viruset.

2 Likes

Uten sterke virkemidler vil det spre seg som influensa, men med 5-30 ganger så høy dødelighet. Økt dødelighet hvis helsevesenet ikke har nok kapasitet fordi hele sykehjem blir smittet samtidig…

Vesten har samme eksponensielle kurve som kina hadde før de satte hele byer i karantene. Italia gjør dette nå, skjer vel først om noen uker her…

En video i VG sammenligner avlysningen i Holmenkollen, som det samme som og avlyse 17. mai. Innen den tid, vil norske sykehus vaere fulle av coronasmittede, slik at det kan faktisk skje.

1 Like
1 Like

For en verden vi lever i, det er som et teater eller skuespill.

Angående situasjonen i Italia: Norge ligger vel ca 2-3 uker etter i antall bekreftede smittede?

2 Likes

Det viktigste er å følge med på hva FHI kommer med av råd, jeg tror at det å vaske hendene grundig, rutiner for hosting, unngå håndhilsing, generelt holde avstand der det er mulig osv vil kunne hindre/stanse spredning.
Men innimellom glipper det, men gjør alle en innsats så er det til stor hjelp.
Å gå på fylla er det motsatte, da kobles det meste av sunn fornuft og kritiske sanser ut, og fare for spredning øker.

1 Like

FHI reagerer i etterkant istedenfor i forkant. Det er som å vente med å slukke stearinlyset til hele huset står i brann. 2 ukers tvungen karantene skulle vært innført før smitten kom. Nå kan de ikke engang bli enige om barnehager skal slutte å klemme.
Herregud for et land vi bor i.

7 Likes

Mye ting du skriver som jeg er uenig i, men bedre håndtering av de som har vært i utlandet og turister hadde gjort ting mye, mye lettere nå. Mao vi et rimelig enige.

Istedet for å kunne slokke brannen med et brannteppe går man nå mot å måtte tilkalle heimevernet i tillegg til brannvesenet…

1 Like

Hvem skulle vært i denne karantenen? Alle i Norge, eller alle som hadde vært i utenfor Norges grenser?

Alle reisende fra områder med smitte.

Vi kommer til å få unntakstilstand i Norge også. Det er for sent nå. Stearinlyset har blitt til en skogbrann som må få brenne ut.
Sannsynligvis blir viruset svakere og svakere med mutasjoner. Jo lenger man holder ut jo bedre odds har man.

2 Likes

Nå er vel det innført? For to uker siden var ikke dette så ille, ingen visste at det var så ikke i Italia, hadde vi visst hadde ikke så mange hatt vinterferie i de verste områdene.
Lett å være etterpåklok.

Andre kriser rammer stort sett fattige i land vi nok ikke identifiserer oss veldig med. Her har man en gryende krise som også rammer oss som ellers sitter velfødde og trygge på pengesekken. Og selv om antallet døde er lavt enda vil den normale utviklingen, hvis man ikke greier å begrense den, gi tall i en helt annen størrelsesorden.
Det er selvsagt faren for dette, og det at det faktisk også rammer “oss”, og truer vår helse, som gjør store deler av fokuset. Den andre årsaken til at fokuset er så høyt er at tiltakene som må til for å ha håp om å begrense utbredelsen og dødsfallene rammer økonomien hardt. Er det noe vi har minst like stor fokus på som helse er det jo økonomi.

Jeg tror nok svaret bare ligger i det jeg skriver over og at dette bare blir konspirasjonsteori uten rot i virkeligheten.

Forøvrig er jeg enig i at det er mange katastrofer rundt omkring på kloden som fortjener langt mer oppmerksomhet enn de får. Store tragedier får gå ganske upåaktet hen. Men de berører ikke oss direkte og da engasjerer det ikke. Hjerterått men tror dessverre det er sant.

4 Likes

Har helt sikkert ikke noe med korona å gjøre, men i går måtte jeg hjelpe en kvinne i Ski sentrum som satt langs veien å spydde. Hun var på vei til legevakten. Følger spent med på de 8 tilfellene i Viken som det ikke står annen info om ennå.

2 Likes

En kvinne som sitter/står/ligger å spyr på en lørdag (ettermiddag/kveld?) er vel strengt tatt ikke så veldig uvanlig i Norge.

1 Like