Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Konsekvensene av den økonomiske situasjonen som har oppstått av dette kan fort bli langt, langt verre enn alt som viruset kan stelle i stand. Viruset er borte om en måned eller to. Økonomien kan bli ødelagt for flere år fremover. Det vil ha 1000 ganger større konsekvenser for folkehelsen enn dette viruset.

Myndighetene opererer etter innfallsmetoden og har gjort det siden dag 1. Det har aldri vært noen klar plan.

4 Likes

Man holder på med influensa på samme måte, dvs at moral hos de fleste mennesker tilsier at vi forsøker å redde liv. Alle i Norge som blir rammet av influensa og blir så syke at de trenger intensivbehandling får det, dvs at vi forsøker å redde dem.

Samfunnet i rike land er allerede skalert (nok sengeplasser for intensivbehandling) for influensa, det vil si at vi allerede har tatt den kosten i stedet for å la dem dø slik som en del her ser ut til å foreslå at vi skal gjøre i denne situasjonen.

Problemstillingen med Covid-19 er at viruset er så mye farligere enn vanlig influensa at om vi skulle få utbredt spredning vil vi ikke ha nok respiratorer og personell til å behandle alle, derfor forsøker man å gjøre noe med spredningen slik at ikke alle tilfellene kommer samtidig.

3 Likes

Og dere virushaussere som snakker om «menneskeliv» og «helse» - tror dere ikke at en økonomisk kollaps vil gå utover helsen til folk?

1 Like

OK, så da har jeg en liten gåte til deg:

Idag; Italia 366 døde
14 dager siden: Under 300 smittede

Gjennomsnittlig tid fra smitte til død; 14 dager.

Du sier; Ingen mørketall i Italia.

Kan du løse gåten for meg, dør noen 2 ganger?

4 Likes

“Virushausser”. Må være årets nye ord.

PS: Menneskeliv og helse skal ikke stå i hermetegn.

Virusfornekter🤓

2 Likes

Jeg er på en måte enig med begge «leire».

Ja, viruset er potensielt veldig farlig og skadelig. Hvor farlig det er vet vi foreløpig lite om og hvor stort omfanget blir vet vi heller ikke. Uansett vil det bli av gigantiske proporsjoner.

Samtidig, det siste vi trenger på toppen av det hele er en økonomisk krise som forsterkes av et unødvendig massehysteri.
Børsmassakre, arbeidsledighet og konkurser. Masse sorg og elendighet, som fint kan unngås dersom samfunnet evner å forholde seg noe mer behersket og avventende.

2 Likes

Vi får se hva som blir verst for folkehelsen. At noen 80-90 åringer kanskje døde litt før tiden tidlig i 2020, eller at man har masseledighet og økonomisk krise i årevis fremover.

Så dette er tydeligvis ikke svar godt nok i seg selv!?

1 Like

Jeg sier ikke at det ikke er mørketall i Italia, men jeg gå en link som påpeker at det med mørketall i Kina. Den snakker en fra WHO som var der så greit å få med seg.

Mørketall går heller ikke bare én vei. Det er ikke kun smitta folk det går bra med man misser i begynnelsen, men også folk som dør av viruset udiagnostiserte.

Og til slutt så vil jeg svare på gåten din. Inkubasjonstiden er på mellom 2-14 dager med median rundt 5-6, så antar det var et lurespm?

Jeg forstår ikke helt hva du mener nå. :slightly_smiling_face:

Ikke misforstå meg. Jeg bagatelliserer på ingen måte virussykdommen. Tvert imot.
Dette er en meget alvorlig helsemessig trussel for samfunnet.

Det jeg derimot prøver å si er at siden hele verden faktisk sitter i «samme båt» så bør det være mulig å unngå en økonomisk nedsmelting med de påfølgende konsekvenser som også vil ramme liv og helse.

1 Like

Pablo, jeg spør deg igjen av nysgjerrighet:

«Jeg lurer på en ting, som du værsåsnill kan svare meg på:

Tror du virkelig land sperrer ned byer slik at hele økonomier stopper opp, at oljeprisen synker, selskaper permitterer, WHO advarer om pandemi og store samfunn sliter pga. sosiale medier, nyheter og «virushaussere»?
Seriøst tror du det?»

2 Likes

Inkubasjonstiden og tid til død er ikke det samme.

Og gj.snitt tid til død er ikke det samme som dødsfall målt en dag

FHI har nå snart blod på hendene. Gratulerer!

2 Likes

Nå skal jeg faktisk si det alle tenker.

Kan ikke du for en gangs skyld bare holde kjeft Pablo?

15 Likes

Støttes :slight_smile:

#måttebare

Det er tiden vi lever i, alt blåses ut av alle proporsjoner. Hadde dette vært på 80-90 tallet så hadde dette hysteriske reaksjonsmønsteret vært på et helt annet nivå. Hvor mange millioner smittes av en vanlig influensa sesong og hvor mange dør? Corona har vel nå vært registret i over 2 mnd og hvor mange er smittet? Det sies jo at folk smittes mye raskere med Corona, er det tilfellet? Hvor mange smittes av vanlig influensa sesong i Norge hvert år? Minimum 100.000 tipper jeg på, noen dør av naturlige årsaker men minimum 99 % overlever. Er det noen som har dødd av Corona så langt i Norge? 147 registrerte tilfeller og det ropes opp som om det kan være undergang…noen som kjenner seg igjen på klima og andre hysterikere?

SARS, svine- og fugleinfluensa ble blåst opp, konklusjonen ble noe helt annet. Da også, som nå, det var mye farligere enn folk forstod, men det var det vist ikke likevel. Vi lever i en verden som ikke fungerer helt slik den skal lenger…

1 Like

Det har vært ropt ulv, ulv mang en gang. Men denne gangen er trusselen reell. Og den har allerede slått inn døra FHI nektet å låse.

7 Likes