Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Har skrivekrampe i fingrene fra forumkrig, fiser litt etter ensidig kosthold, vondt i ryggen etter for mange timer i sofa, lagt på meg rundt magen og sliter med å velge destinasjon for helgeturen.

Ellers lett forkjøla og tror kanskje stress og anspenthet mer enn virus. Dersom jeg har viruset, har jeg nok vært blant de heldige. Takk som spør Janno :heart:

21 Likes

Du må ikke ta så på vei av slike som meg, vi er enig på mye, men jeg velger å la tvilen komme alt til gode selv om jeg likevel tar det seriøst nok til å ikke ville smitte besta eller fattern og deres likemenn og kvinner. Det er mye som er så uvisst at det like gjerne kan være bedre som verre. Og bedre er best! God bedring :slightly_smiling_face:

10 Likes

Har ingen problem med deg gamle venn. Blir litt revet med i øyeblikket bare når man diskuterer av og til. Du er en god kar paddy og jeg tåler å være uenig med deg dann og vann. Beklager at jeg var litt ufin med referanse til tradinga di og skrivinga. Jeg ønsker deg alt vel også :handshake::grinning:

11 Likes

…det er jo helg :sweat_smile:

image

14 Likes

image

2 Likes

Burde vi ha total Lockdown i Norge??

Paa Kypros har de stengt alt i naeringsliv, og offentlige sektor, bortsett fra matforretninger, kiosker, apotek,  bensinstasjoner og sykehus. Selv hoteller, restauranter og barer er stengt. Dette gjorde de alllerede naar kun 15 var smittet. Tallet har allikevel passert 50 smittede 5 dager senere, og naa gjenstaar det og se om de vil komme lettere fra dette, enn land som er mer uforsiktige.
2 Likes

Nei, folk tar allerede veldig lett på denne sykdommen. Hva skal det hjelpe med?
Folk tar egne avgjørelser basert på informasjonen som er tilgjengelig.
Hadde friske mennesker dødd som fluer så hadde folk automatisk satt seg selv i isolat.

1 Like

9. Kan vi permittere sykemeldte arbeidstakere?

Ja, sykmeldte arbeidstakere kan permitteres. En sykemeldt ansatt skal ikke ha sykepenger fra arbeidsgiver i lønnspliktperioden. Denne utsettes til det tidspunktet arbeidstaker blir friskmeldt. Dette gjelder både i og etter arbeidsgiverperioden for sykepenger. NAV overtar utbetaling fra første dag i lønnspliktperioden.

P.S: er forøvrig selv 50% permittert fra og med tirsdag, og har søkt om dagpenger… så da er jeg offisielt blitt en “naver” :sweat_smile:

4 Likes

Etter svineinfluensen i 2016 var det igjen diskusjon om Norge skulle ha egen vaksineproduksjon. Vaksineproduksjonen ved Folkehelseinstituttet ble bestemt nedlagt i 2009, og i dag er lokalene borte.

Denne artikkelen fra Dagsavisen fra 2009, og oppdatert i november 2016, og diskusjonen rundt er vel mildt sagt igjen noe som må på dagsordenen.

3 Likes

Vi har et forsvar, og vi har en viss grad av matvaresikkerhet, men når det gjelder mulighet til produksjon av vaksine, antibiotika og kritisk medisinsk utstyr er vi fullstendig prisgitt, i direkte og overført betydning, andre land.

Vi har et forsvar ja, men det er så radbrukket at det i beste fall kan bidra til støtte av sivilbefolkningen i situasjoner som dette og bistand til internasjonale operasjoner.

Vi har ikke er forsvar som er i stand til å stå mot et angrep, selv i en begrenset tidsperiode i påvente av NATO.

2 Likes

Vi har et forsvar? :joy:
Vi har matsikkerhet? :joy:
Nato? :joy:
Et storting som jobber for Norge? :joy::joy:

4 Likes

Tenkte egentlig ikke å lage en diskusjon om hvor mye penger vi skal bruke på et forsvar.

Mitt poeng er at å bruke noen milliarder på å ha fasiliteter til egen vaksine-produksjon, egen antibiotikaproduksjon og produksjon av kritisk medisinsk utstyr ikke trenger å koste så mange milliarder kroner.
Samtidig bygger det viktig kompetanse, og ikke minst; slike fasiliteter kan også delvis brukes i kommersiell sammenheng slik at det faktisk er mulig til å gjøre butikk ut av det.

6 Likes

Globalismeviruset har hatt en eksponensiell vekst de siste årene.

Så disse linkene er noen år gamle, men problemet slik jeg ser det, er at tilstanden er enda verre nå enn da.

5 Likes

Det var heller ikke min intensjon. Norge har over mange år bygget ned alt som har med beredskap og evne til å ta vare på seg selv over alle sektorer.

3 Likes

Heldigvis er diskusjonen om graden av forsvar og andelen matvaresikkerhet stadig i folks bevissthet, mens diskusjonen om hvordan man skal håndtere f.eks en pandemi ikke er noe folk flest vet noe om, eller har noen meninger om.

Ikke for å skremme noen, men hva skjer om korona-viruset får skikkelig tak, og antibiotika-bruken øker kraftig?

Skal det bli høyrisikosport å la ungene løpe barbeint på plenen fordi man vet at om de tråkker på noe som kan gi infeksjon kan det bli livstruende fordi det rett og slett er tomt for antibiotika?

Norske tankegangen er at vi har penger, men ingen har tenkt tanken at om kanskje andre også trenger kritiske legemidler i en krisesituasjon.

4 Likes

Et annet og kanskje vel så viktig spørsmål er overbruken av antibiotika og resistensen det har skapt.

2 Likes

Nettopp dette er poenget.

På tide at generasjonen som har spilt Civilization i utrettelige timer trer frem og tilbyr sine skillz.

3 Likes

Klart antibiotikabruken må være forsvarlig, men når folk ligger med en infeksjon de kommer til å dø av uten å bruke antibiotika så bruker man antibiotika.

Hvis det er tomt for antibiotika så er det tomt, så akkurat denne våren så er diskusjonen om forsyningssikkerhet viktigere enn resistens-diskusjonen. My humble opinion.

2 Likes

Jeg tenker at det ikke er sikkert at valget er mellom slokking av brann eller skadebegrensing slik artikkelforfatteren her hevder i VG

Det er ikke sikkert at forutsetningene er lik i alle land. Skadebegrensing kan selvsagt vise seg å være det beste valget, men går man for en kontrollert brann må man være sikker på at man har utstyret man trenger for å holde den kontrollert, ellers dukker det opp vanskeligere problemstillinger lenger ned i gata.

1 Like