Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Det hadde vært fint hvis stat og kommune la opp til 100% stillinger. Samme hva slags jobb det var.

3 Likes

Ja, nå får vi nordmenn svi for helsesystemet vårt :roll_eyes: :smirk: :wink: Tenke seg til, å ha deltidsansatte sykepleiere var jo aldri en god ide. Det manglet ikke på advarsler. Mest av alt, fra sykepleierne selv. “Universet velsigne dem”.

4 Likes

Kjenner ei som jobber på sykehjem, med 75% stilling fordi hun ønsker fleksibilitet. Hun jobber evt mer på samme sykehjem. Helt greit. Men når de lyser ut 8% og 50% stillinger? Ikke greit.

6 Likes

Link?

Selvsagt skal det være muligheter for å få redusert sin stilling. Men i Norge legges det opp til et system med reduserte stillinger. Altfor å spare penger. Er jo et gyllent eksempel du kommer med. 8% stilling.

Her er en annen utfordring fra Haugesunds Avis 25. februar i år (turnusarbeid):

Eksempel på det siste kan være at sykepleieren jobber 07.30–12.00 på lørdag formiddag – og så må tilbake og jobbe 18.00-23.00 på samme lørdag kveld, forklarer hovedtillitsvalgt for NSF i Karmøy kommune, Janett Gustavsen, i brevet som Haugesunds Avis har fått tilgang til.

Hun har fått tilbakemelding fra sine medlemmer på at de ikke orker å jobbe i slike ordninger.

– Turnusarbeid, jobb hver tredje helg og hviletid mellom vakter ned mot 8,5 timer er belastende nok i seg selv, både i forhold til egen helse og i forhold til familie og privatliv.

Ifølge Gustavsen har flere sykepleiere i Karmøy kommune valgt å si opp jobbene sine på grunn av arbeidspresset.

I Karmøy kommune har vi under landsgjennomsnittet for heltid og det er spesielt kvinner som kommer dårlig ut.

3 Likes
1 Like

… Og det er ikke akkurat bare din lokalavis som skriver om sånt. Unnskyldningene er alltid like dårlige. Problemet er å få bemanning til kvelds og natteskift. Jeg tenker at lønna da er for lav for ulempen det gir.

Var på dnt tur med en lege. Hun hadde turnus som tilsvarer 46 timers uke. Ikke akkurat hot. Problemet er at det må være overlapp på skiftene…

2 Likes

Hadde jeg vært sykepleier hadde jeg sluttet i jobben og blitt rikspolitiker. Det hadde vært en fin byttehandel. Men man hadde nok ikke funnet noen som byttet motsatt vei…

5 Likes

Hadde det vært slik hvis det hadde vært mannsdominert?
Vi er jaggu likestilt…

1 Like

Står om henne i VG nå @GyldeN (det er altså en dame). Interessant å se hva slags antistoffer de finner i henne. Hvis hun også overlevde Spanskesyken har hun noe vi andre må få. En ting som slo meg er om hun overlevde nettopp fordi hun overlevde spanskesyken. Muligens de finner noen sammenheng med Covid-19.

2 Likes

Dere som følger dette tettest. Så flere som skrev her inne i starten på dette utbruddet, att opp i mot 30 000 nordmenn kunne komme til å dø av Corona. Er dere som skrev dette fremdeles av samme oppfatning?

1 Like

Det stemmer nok at 30.000 lett kunne dødd hvis dette spredte seg til 50% av befolkningen ja, som var en parameter som var med i regnestykket en del presenterte for noen uker siden. Det ble da antatt en dødelighet på 1% av de smittede, noe som sannsynligvis er for lavt hvis helsevesenet er overbelastet. Med fungerende helsevesen er nok dødeligheten en del lavere enn 1%.

Det var vel ingen som sa at 30.000 ville dø hvis vi f.eks greide å holde antall smittede under 20.000.

4 Likes

Orker ikke å lete opp innlegg med disse tallene. Det betyr heller ingenting. Men fløy mye friske tall i den perioden. Legger til att jeg er glad for att det er langt opp til dette tallet og att jeg håper att vi aldri nærmer oss heller

Må nesten spørre hva du syns var urealistisk med antallet 30.000 av et antall smittede på 2.5 millioner nordmenn og da overbelastet helsevesen? Regnestykket er jo ikke vanskelig, så mener du f.eks at sykdommen har under 0,1% dødsrate?

1 Like

Men kjære vene, har jeg skrevet noe som helst om att jeg synes dette var urealistisk i mitt innlegg? Jeg stilte ett spørsmål, for viss oppfatningen fremdeles var slik så har vi mye faenskap fremfor oss.

2 Likes

OK, det var litt vanskelig å tolke hvor du ville med innlegget ditt og du følger opp med å si at “det fløy mange friske tall”.

Nok av eksempler på folk her som kaller dette en forkjølelse og har gått til angrep på de av oss som så at dette ville bli alvorlig.

1 Like

Det går faktisk ann å ikke tolke ting på verste måte med en gang også. Er en usikker på hva folk mener er det jo bare å stille ett “lure” spørsmål :slightly_smiling_face:

2 Likes

Sikkert ikke så godt egnet til å skremme folk til å oppnå like mange klikk lengre i media, men dødsraten er nedadgående i Italia nå.
Uansett p.t. lang lavere dødstall totalt av Comvid-19 enn det øvrig influensa forårsaker i Italia hvert år. Med Europas eldste befolkning så hadde Italia i de to verste influensa sesonger i dette århundret samlet 68.000 døde (2013-14 og 2016-17 sesongene). Nevnes heller ikke med et ord at under vanlig influensa dør det også en og annen yngre person, men at obduksjon i ettertid ofte viser en frem til til da ikke kjent underliggende sykdom.

En Italiensk lege uttalte at mange av de døde ble revet bort “måneder” før tiden (snitt alder døde der 81 år). Naturligvis ble ikke dette slått stort opp i media.

Korona er gjerne selve “triggeren” - dråpen som får lasset til å velte. Underliggende sykdommer foruten alders svekkelsen i seg selv er ofte en kombinasjon av kreft, diabetes, høyt blodtrykk etc. blir litt feil å angi Korona som eneste dødsårsak i slike settinger.

Fornuftig med en del tiltak likevel da dette virus smitter raskere og enklere enn “ordinær” influensa, men medias rolle med konsekvent å dra frem den mest skremmende og negative informasjon til en hver tid er slik jeg ser det svært uansvarlig og bør kunne diskuteres når dette snart roer seg.

6 Likes