Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

De norske kalte flokkimmunitet noe man oppnår ved 50-60% immune. De svenske kalte det 10-20%.

4 Likes

Jeg er mildt sagt sjokkert over at folk ikke en gang stiller spørsmål ved smittestopp-appen! En problemstilling er hvor vi er på vei med dette. Hva blir det neste? Hva med å registrere alle som befinner seg i en bygning grunnet brann osv? Man kan bruke nøyaktig overvåkning til mye bra, men det stopper aldri. En plass må grensen gå.

En annen problemstilling er det tekniske. Synes du å lagre hvor alle i Norge er til enhver tid på en Microsoft-server høres lurt ut? «Høl i huet» spør du meg! Det er allerede løsninger på vei for tracking av smittespredning med lokal lagring av data.

3 Likes

Er vel en del som stiller spørsmål ved appen men de fleste er slik jeg ser det fornuftige og ser nytten.
Grenser må man ha men her mener jeg nytten er så stor at det helt klart er innenfor. Synes ikke det er så skummelt om denne appen vet hvor jeg har beveget meg jeg. Men så har jeg et ganske a4 liv uten så mye som ikke tåler dagens lys.

1 Like

Noen fra Bergen her? Jeg lurer på å ta meg en tur opp der og drikke litt øl i morgen med 1m avstand :innocent:

1 Like

WHO har nylig uttrykt at det er uvisst om at man kan bli immun mot Covid-19 viruset etter at man har vært smittet.

I tillegg så er det vist at pasienter har vist lave anristoffer i immunforvaret etter sykdomsforløp som følge av Covid-19…

Should I Continue??

Allt peker mot at dette svenskene gjør nå er helt bak mål og attpåtil “Høl i huet”

Finner ikke ord…men det finnes et kort ord for dette…idioti!

EDIT
https://www.nettavisen.no/nyheter/22-forskere-sveriges-koronastrategi-har-slatt-feil/3423953273.html

1 Like

Tja, hva skal en tro…
Anders Tegnell sa at man var i gang med en større undersøkelse for å finne ut om immuniteten i befolkningen, og da skal man i gang med antibody tester.
Men så var det de antibody testene da…

" There are several layers of issues with the antibody tests.

FDA tightens enforcement on Covid-19 antibody tests

FDA tightens enforcement on Covid-19 antibody tests

First, the US Food and Drug Administration relaxed its rules, and now companies can sell antibody tests without submitting validation data that shows they actually work.

The Association of Public Health Laboratories says that has resulted in [“crappy” tests]

“It’s like the wild, wild West out there – or wild East,” said association CEO Scott Becker, a reference to the fact that at least half the companies making these tests are in China.

"Now companies that want to sell antibody tests can seek FDA approval if they want to, but they don’t have to. Only one company, Cellex, Inc., has received FDA approval for its antibody test.
Many others are taking advantage of the FDA’s relaxed rules. So far according to the FDA, at least 54 companies are allowed to sell their tests just by informing the FDA that they intend to sell the test and that it has been validated. The companies do not have to actually supply validation data, which indicates that the test provides accurate results.
Becker says many of these companies are incorrectly claiming that the FDA has reviewed or recommended their test, neither of which is true.

“A total of three tests are now authorized by the FDA, which determined that the benefits of using the quickly designed tests during the pandemic outweigh the risks – such as false negatives or false positives.”

Når man ser på linkene over så skjønner man at det er en haug med antibody tester på markedet, og at kanskje ikke alle er like sikre når nå fort nærmere oss sikkert 100 forskjellige tester, og mange av dem er laget i Kina, og de aller fleste er i salg uten noen regulatorisk prosess.

Kontrollspørsmålet fra Fredrik Solvang til Anders Tegnell burde være om testene de bruker er FDA godkjent.

Kanskje de uvaliderte testene er like gode, men er det “Kina-tester” med samme kvalitet som en del masker fra Kina så kan resultatet av antibody-testingen bli alt fra svært presis til totalt verdiløst.

Jeg har dessverre for lite kunnskaper om disse testene til å konkludere i den ene eller andre retningen. Kanskje noen kan litt om prinsippene for slik testing slik at de kan uttale seg om hvor pålitelige uvaliderte tester kan tenkes å være?

4 Likes

Mer og mer tyder på at svenskene har hatt helt rett i sin strategi.

Edit: Merkelig tidspunkt å gå i full panikkmodus på, nå som vi ser at denne sykdommen med all sannsynlighet kommer til å gå over uten engang å ha nådd influensanivåer.

Flokkimmunitet betyr bare at man får en effekt ved at x prosent av befolkningen har immunitet. I Stockholm sitt tilfelle, prater de om at r0-verdien reduseres allerede fra ca 10% immunitet. Dvs at andre tiltak kan reduseres noe samtidig som r0-verdien holdes lav.

Total flokkimmunitet får man når flokkimmuniteten i seg selv gir r0 < 1.0, uten andre tiltak. Dette vil variere fra sted til sted. Bor man tett, og alle kjører T-bane til jobb så kan det være man må ha 80 % immunitet, mens Norge kanskje ikke trenger mer enn 50%, da vi bor mer spredd og ikke alle kjører kollektivt.

4 Likes

Eg er glad du sier det. Selv på et anonymt forum føler eg ytringsfriheten er så tabu at eg holder det stort sett til meg selv… spesielt samfunnskritikk.

Men:
Den appen er unødvendig om folk bruker det di har over skuldrene. Å om det som skal være over skuldrene har sunket ned foran eller bak skuldrene så la gå, da kan det være du trenger den… men eg må få understreke at folk burde rette seg opp i ryggen og bruke både munnbind og hansker med stolthet. Fhi bent og erna har jo mindre peiling enn en flaggermus på lyse dagen.

Snakk om elefant i porselensforrettning.

Håper det blir mindre skillingsboller i fremtiden og mer kjøtt fisk og brokkoli.

1 Like

Nå ser det heldigvis ut til at tidenes overreaksjon på en situasjon er i ferd med å slippe opp litt.

Ja Coronaen er ikke bra, men kjære vene… Vi kan sikkert oppnå 10% færre dødsfall fra vanlig sesonginfluensa ved å innføre disse tiltakene vært år? Bør vi det?

1 Like

Nå er det faktisk ikke bare dødstall som teller i en slik situasjon. Den viktigste årsaken til at så mange land har innført drastiske tiltak er jo på grunn av det alvorlige sykdomsforløpet COVID-19 medfører for mange. De er faktisk et større problem enn at noen dødsraten slik jeg ser det.
Det er ikke akkurat gratis å ha folk på intensivavdelinger og mulige senskader kan koste mye over tid det også. Og da snakker man absolutt ikke bare om folk som uansett hadde dødd i løpet av neste vinter.
Tegnell sa i går at Sverige hadde doblet antallet intensivplasser og hadde ca 20% ledig kapasitet. Man har altså et belegg på 160% av opprinnelig kapasietet. Og Sverige har jo innført en rekke tiltak de også. Hører aldri noe om at intensivavdelingene sliter under influensa. Så forskjellen er veldig stor og gjør snakket om influensa ganske så lite relevant.

Jeg har flere ganger nevnt New York. Der kom tiltakene sent igang og man bor veldig tett slik at det er vanskeligere å få full effekt av tiltakene. Der er allerede dødsraten 62-147% høyere enn influensasnittet 2014-2017 og antallet daglige dødsfall er fortsatt nær toppen. Og sykehusene ser jo ut som en krigssone med mange tusen på respirator og det er bare takket være ekstrem innsats for å bygge ut intensivkapasiteten at man greier å behandle alle.

3 Likes

Jeg snakker om Norge, bare så det er sagt altså.

Vi trenger ikke samme ekstreme tiltak som. Land der de bor oppå hverandre, er antibiotika resistente, hilser med kyss og klem etc.

Selv Sverige har jo langt fler folk og et helt annet sett å leve på en oss trauste nordmenn.

Vi har jo allerede en uskreven 1 metersregel i 90% av landet👍

Konklusjonen må i så fall være at folk i Stokholm har et helt annet sett å leve på enn folk i Malmø, Gøteborg og resten av Sverige, eller Norge for den saks skyld.

I Norge er det 30 døde per million innbyggere, mens det i Sverige utenom Stokholm er 67 døde per million innbyggere.
I Stokholm er det 331 døde per million innbyggere.

Poenget er kanskje at får viruset skikkelig fotfeste så kan det spre seg fort.

Tror også at man kommer svært langt med social distancing, munnbind på kollektivt og litt effektiv smittetracking.

Sør-Korea er et godt eksempel på det. Forøvrig har jeg via en gode kontakt i Sør-Korea fått sjekket opp hvordan det egentlig står til med antibiotika-bruken i Sør-Korea og saken rundt multiresistente bakterier.
I Sør-Korea brukes det masse antibiotika, og problemet med multiresistente bakterier er vel så ille som i Italia.
Mao det er fint mulig å få til effektivt smittevern og lav dødlighet selv med stor forekomst av MRSA, og samtidig blir vi neppe forskånet om viruset setter seg, selv med lav forekomst av MRSA, noe Stokholm viser.

3 Likes

Ja, helt enig i at tiltak har vært bra, men ikke enig i det mest ekstreme. Og man burde kanskje hatt andre tiltak i forskjellige deler av landet, kombinert med restriksjoner på å reise rundt i landet.

Så er det jo forskjell på registrering og.

Om en Corona smittet person blir kjørt over av en lastebil, så blir det litt feil å registrere det som Corona dødsfall er min mening.

1 Like

Dødsraten i Sverige er over det dobbelte av det du skriver. Dvs. ca. 5 ganger høyere enn i Norge og betydelig over USA som myndighetene i Sverige gjenntagende hevder har dramatisk høye dødstall :roll_eyes:!

Strategien i Sverige kan nok ha vært bra, men utførelsen derimot…

De skulle jo beskytte de gamle og de i risikogruppa, men endte opp med å fore sykehjemma med Corona på ett eller annet vis…

Det hjelpet lite med gode planer dersom utførelsen er elendig.

1 Like

Og det blir det nok heller ikke. Har du mer realistiske eksempler på hvilke dødsfall du mener er feil registrert? De som dør på institusjoner fordi de er for gamle og skrøpelige til å bli tilbudt intensivbehandling kan en nok si at dør av alderdom selv om de kunne fått noen år til om de ikke hadde fått corona.

Men en person på 65 år med diabetes kan med god kontroll av sykdommen og riktige medisiner leve fint til han/hun blir 80 eller mer, da dør de faktisk av corona og ikke av diabetes.

3 Likes

Du tok poenget, so no need… :slightly_smiling_face:

Det kan nok være vanskelig å si om Coronaen tok livet eller en alvorlig underliggende tilstand. Da tror jeg det legger seg endel dødsfall på Corona statistikken rundt om.

1 Like

Er det noe som tilsier at vi ville hatt bedre utførelse av samme strategi i Norge?

Selv med ekstreme tiltak hadde man jo smitte på en rekke sykehjem også i Norge. 24. mars var det vel registrert smitte ved 17 av 43 sykehjem/helsehus i Oslo (de fleste stedene var det vel ansatte heldigvis). Uten de strenge tiltakene hadde det trolig sett en del verre ut. Så jeg er langt ifra sikker på at situasjonen/utførelsen hadde vært bedre med samme strategi i Norge.

Selv mener jeg det er for tidlig å bedømme hva som egentlig hadde vært riktig valg av strategi. Det kan nok dessverre bare skje senere. Men det å finne ut hva som hadde vært beste strategi og det å bedømme om valgene som ble gjort var riktige er heller ikke samme ting. Man må jo vurdere valgene som ble gjort basert på hvilken informasjon som var tilgjengelig på det tidspunktet.

1 Like

Det får vi aldri svaret på.

Og det går nok maaaange år før vi kan konkludere på generelt grunnlag…, om noen gang.

Like interessant er vel kanskje hva vi får ut av dette, for å evt stå bedre rustet, og håndtere tilsvarende trussler bedre, neste gang.

1 Like