Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

I Sverige forklarer de den høye dødeligheten med at så mange eldre dør, men det samme skjer i Norge.
Noen som har dødstallene blant eldre i Sverige og Norge?

1 Like

100 %.

Nå er ikke jeg noen ekspert, men hva med alle de andre appene som til enhver tid vet hvor du er?

Er vel ikke så ille med en til, som i tillegg kan være til nytte for samfunnet og folkehelsa?

1 Like

Sjekket litt andel blant de forskjellige aldersgruppene i Norge og Sverige. Fant dette:
image

Fordelingen for det enkelte landet er vist her:
image

Tall for norge er hentet her: https://www.fhi.no/contentassets/ca5914bd0aa14e15a17f8a7d48fa306a/vedlegg/koronavirus---dagsrapporter/2020.04.16---dagsrapport-covid-19.pdf

Og tall for sverige er hentet her: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige/

Med forbehold om feil i tasting selvsagt.

2 Likes

Bergen er nydelig og alt åpent :sunglasses:

3 Likes

Ja hadde en mistanke om det er minst like mange døde eldre i Norge som i Sverige.

Dermed holder ikke Tegnels forklaring om at den høye dødeligheten i Sverige i forhold til nabolandene skyldes at det er så mange flere eldre som dør på sykehjemmene i Sverige.

Gjennomsnittsalderen på døde koronasyke i Norge er 84 år, mens gjennomsnittelig levealder er 82,5 år!

4 Likes

Selv om klemming ikke anbefales, er det fremdeles lov til å klemme personer man bor sammen med.

– Hvis man savner å klemme andre, kan man klemme litt ekstra på dem, sa helseminister Bent Høie (H).

(Hentet fra VG)

Siden det nå tydeligvis er forbudt å klemme noen, noen som vet hva boten er? eventuelt om det er fengselsstraff? Fy faen for et hysteri…

1 Like

Bra det blir slutt på denne hysteriske klemmingen i hytt og pine!
I mine unge dager var klemming mellom menn forbeholdt noe vi så på tv at østeuropeiske kommunistpolitikere gjorde.

2 Likes

Rene svartedauden.

1 Like

image

1 Like

Jeg tror Anders Tegnell, en forsker som virkelig (på riktig) verdsetter evidens, har kontroll på dette.

En enorm kapasitet som har viet livet sitt til feltet som nå ‘‘alle’’ er eksperter på, publisert 100 talls artikler hvor av mange i verdens ledende tidskrifter. Han står støtt i alt dette og beholder fornuften, selv om usikkerheten og faren for feilsteg er stor. En internasjonal tungvekter innom sitt felt med tydelige lederegenskaper. Jeg er enig med deg :slight_smile:

4 Likes

Samma pokker, en måned etterpå begynner vi å ha smitteutstyr nok på institusjoner og sykehus. Vi vet så mye mer.
Svenskene holder/har gått tom for proforol, respiratorslangene de hadde bestilt risikerer/risikerte å bli igjen i Tyrkia, maskene fra Kina ble stoppet i flere dager i Frankrike.

Det å skape rom og tid for å få i gang leverandørindustrien(maskineriet) og øke forståelsen FØR det fyller seg opp har vært verdt det i mine øyne. Hilsen 34åring, snart 2 barn og nylig påvist kronisk blodkreft.

11 Likes

Ta dere tid til å se hvertfall de første 20 minuttene. Nå er Corbett Report en konspirasjons kanal, men med substans.

1 Like

Kjekt at det er staten som tar seg av de eldre i Norge og ikke privat virksomhet drevet av narkotikakriminelle. Alltids behov for mer penger og opprusting av eldreomsorgen her også, men om folk sluttet å møte på jobb her hadde det blitt fanget opp tidlig.

3 Likes

Tror du at det er staten som tar seg av de eldre i Norge?

1 Like

He He, sitter og ser på NRK nyheter, og det er et innslag om åpningen av barnehager på mandag. Og for å minimere smitterisiko skal barna deles i grupper, og barnehagetantene hadde laget fargerike plakater og kalt de gruppene kohort 1, kohort 2 osv.

Får håpe at barna er i likeverdige grupper og at vi ikke snakker om friske frivillige eller friske uvitende.:smiley:

5 Likes

Ønskegjensyn for dem som ønsker seg en god latter.

"Grusomme avsløringer på covid-19-rammet hjem i Canada
Eldre beboere ble forlatt av de ansatte på et pleiehjem i Canada etter covid-19-utbrudd og funnet noen uker senere, tilgriset og utsultet. Flere av dem døde.

Pleiehjemmet Residence Herron ligger i Montreal-forstaden Dorval og etterforskes nå for alvorlig tjenesteforsømmelse.

Helsemyndighetene ble kalt ut til Herron 29. mars etter at en beboer tre dager før havnet på sykehus og døde, med diagnosen covid-19. Det ble oppdaget at nesten alle de ansatte hadde forlatt fasilitetene, og kun to pleiere var igjen for å ta seg av 130 beboere.

Der fant de beboerne apatiske i sengene sine, dehydrert, uten mat i dagevis, flere av dem dekket i sin egen avføring…"

:cold_sweat::face_with_symbols_over_mouth::cry:

1 Like

Hvorfor meldte ikke disse to fra? Var det ingen av beboerne som kunne ta en telefon? Jeg synes saken virker ufullstendig.

4 Likes