Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Ser ut som en klassisk heksejakt,… Føler det er mer info som må på bordet før noe slikt kan publiseres…

Helsefagarbeidere burde så absolutt ikkje henges ut i en tid hvor dem burde applauderes, støttes og å få god hjelp til å holde moralen oppe…

Synes også det burde blitt gitt respektive lønnsøkninger blant helsepersonell med ansenitet,… Ser at uutdannede som strømmer til for å hjelpe får i mange tilfeller bedre betalt enn di som har stått i det fra start… Det er meget uklokt.

1 Like

Or NOT. Tänk nu om immunitet inte är garanterat. Hur bra fungera då flockimmunitet.
10ggr fler döda i SWE.

2 Likes

Ja, tenk om hvis. Skremselspropaganda.

Hvis vi ikke får immunitet så kan vi forresten også glemme å lage vaksine.

Men dette er helt urealistisk, heldigvis.

Om man blir mildt rammet kan man risikere å ikke få nok antistoffer, men det gjelder vel alle sykdommer omtrent?

Så den håndfullen mennesker som har fått påvist dette 2 ganger har trolig hatt en mild en først? Evt ikke vært helt kvitt det mellom testene…

1 Like

Den påstanden der tar jeg med en klype salt, selv om jeg skjønner hva du sikter til.

1 Like

En vaksine får man for å bygge immunitet, i tilfelle du ikke visste det :wink:

Jo jeg vet det takk, derfor jeg skrev at jeg visste hva du siktet til. Men du drar en slutning som du ikke har dekning for. At ikke alle får immunitet (dersom det stemmer) ved å få sykdommen betyr ikke nødvendigvis at ingen ikke får immunitet ved en vaksine. Men det passer deg best å dra enkle slutninger som går i din favør. Det har alle merket for lenge siden.

1 Like

Nå er ikke jeg en ekspert på dette, men noen som har peiling her inne får gjerne komme på banen.

Så vidt jeg vet kan man ikke lage vaksine mot en sykdom hvor kroppen ikke produserer varige antistoffer.

Du er så på bærtur jeg skjønner ikke det. Du har jo fornuftige tanker om et par andre ting. Vi har tester som oppdager antistoffer. Derav kan man sjekke om noen har hatt viruset. Så når du skriver at kroppen ikke produserer varige antistoffer så er det altså feil.

Du vil altså glemme å lage vaksine. Mens hele verden kun venter på 1 ting nå. Og det er en ny vaksine. Så det er resten av verden mot deg Pablo. Tenk deg om.

Hvis man får 6mnd immunitet av å bli syk, så må de som er utsatt bare få vaksine oftere. Dvs utsatte grupper, typisk de over 50. Som med vanlig influensa vaksine. Den blir gitt på høsten.

Det er jo ikke snakk om ingen immunitet, men relativt kortvarig.

Whaaat? Høres ut som idioti. Ikke den type jobber man burde bruke konsulenter til…

Kommuneleger og sykehjem

En annen viktig forskjell mellom Norge og Sverige, er at vi i Norge har kommuneoverleger som jobber for å forebygge smitte ved de lokale sykehjemmene.

I Sverige, sier Gustafson, leier man inn konsulenter for å forebygge smitte ved sykehjem. Dette innebærer at ingen har et formelt, overordnet ansvar for den medisinske innsatsen ved sykehjemmene, mener han.

Ref https://www.dagbladet.no/nyheter/krise-i-sverige---ekstrembrist/72374673

3 Likes

Du leser ikke hva jeg skriver. DERSOM vi ikke utvikler immunitet og antistoffer så kan vi ikke lage vaksine. Det er grunnen til at man ikke klarer å lage en vaksine mot HIV f.eks.

Men jeg tror selvfølgelig at vi utvikler immunitet mot sykdommen, og at vi kan lage en vaksine.

Influensa vaksiner er unøyaktige. Enkelte år er de så dårlige at de bare beskytter 30% av dem som tar vaksinene. Hvis man greier å lage medisiner som kan behandle influensa og lignende virussykdommer og redusere symptomer og tiden man er syk, så vil det være mye viktigere enn vaksiner. Vaksinene kommer jo som i dette tilfellet ett og ett halvt år etter at pandemien startet. Hadde man hatt medisiner som virket mot slike virus sykdommer, så hadde man ingen ting å frykte. Tipper at det blir en veldig satsing på akkurat dette framover.

1 Like

Noen som vet om man kan få fraktet en bil hit fra feks Nederland i disse tider?

Det blir nok satset bra på begge områder. I begynnelsen antar jeg en egen vaksine for covid 19. Etterhvert vil det nok forsøkes å inkorporere vaksinen inn i vanlig influensavaksine.

Ettersom dette viruset medfører mye mer alvorlige symptomer så vil det nok satses mye på dette i årene fremover.

1 Like

Det kan du. Bare å bestille frakt med en av de større aktørene det.

Bør være en av de større, med mindre du er komfortabel med å spandere kost og losji i 14 dager på vedkommende.

DSV/Lehman etc trenger du ikke tenke på det, men det koster mer og der er det kø nå.

2 Likes

Strålende, takk for info. Sendt mail allerede

1 Like

Ser antall innlagte har økt litt i går og dag (foreløpig i hvetfall). Kan det være litt ekstra sosialisering i påsken vi ser resultatet av nå tro?

2 Likes

Amerika…

1 Like

Bare tilfeldigheter og variasjon. De innlagte nå ble nok smittet for 1-2 uker siden, men en skulle vel ha sett økning i antall smittede før antall innlagte om trenden hadde snudd.

1 Like