Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Danmark har testet flere enn oss.

Og dersom flokk immunitets teorien holder vann (som for stort sett all annen virus) så oppnår vi bare mer “seig pining” og samme slutt resultat av CoVid-19 som f.eks Sverige frem tid, men bare med mye større øvrige konsekvenser for liv og helse.

Media har fokusert på re-smitte etter at en har hatt CoVid-19, men det er viktig å huske på at vi har tre varianter av viruset også slik at mye kan tale for at enkelte kan re-smittes av annen variant. Dette er for lite dommedags scenario til at pressen har hatt fokus på.

CoVid19 smitter like lett som en del virus som gir oppkast og diarè i noen dager og da kan en naturligvis enten velge som Sverige å få det overstått med en del smitte tiltak og så komme seg videre eller å “gjemme seg bort” inntil viruset er overstått (om det forsvinner da og ikke bare utsettes).

Savner at myndigheter og presse foretar en evaluering av hva tiltakene har kostet i liv og helse, økonomi m.m.

Og så til det som er tabu og politisk ukorrekt å uttale i Norge. Menneske liv har en “pris” , en 85 åring er mindre verdt enn en 50 åring, og et barn enda høyere verdi. f.eks. Men, jeg understreker at vi må ha kapasitet til å gi alle nødvendig behandling. Selv Sverige har klart det, selv om utfordringene på kort sikt har vært høyere der enn her.

Tyskland har av de større land foretatt flest tester, og fellesnevneren er desto mer testet desto lavere dødsrate måles.

Bedre å bruke noen milliarder mer på å bygge opp bedre kapasitet for neste gang noe slikt rammer landet nå og så trappe ned tiltakene som har mest skade virkninger snarest. På kort sikt vil flere rammes, men vi kan jo ikke bare gjemme oss bort i evig tid heller ?

8 Likes

Sverige sin strategi kan meget vel vise seg å være total fiasko. Så langt er det mer enn 12 ganger så mange døde i Sverige som i Norge, selv om de kun er omtrent dobbelt så mange innbyggere.
Hvordan WHO kan kalle dette for suksess er mer enn jeg fatter. Hele poenget med den Norske strategien er jo å få færrest mulig døde frem til vi har en medisin som forhindrer de fleste dødsfall. I motsetning til vaksine kan en slik type medisin med stor sannsynlighet være testet og klar innen relativt kort tid. Da vil Norge og de fleste andre land sin strategi ha spart en mengde liv!

3 Likes

Husk at Sverige og Norge teller døde ulikt. Svenskene teller alle som har CoVid19 smitte og dør som døde av nettopp det. I Norge er det legen som avgjør og dersom CoVid 19 smittet dør av f.eks hjerteinfarkt så registreres det gjerne som det siste. Men uansett har Sverige naturligvis flere døde da deres strategi har vært å få det overstått og oppnå sannsynlig flokk immunitet og komme seg videre med færrest mulig konsekvenser på andre vis for liv, helse og økonomi.

Skal vi stenge ned allt , gjemme oss bort til en vaksine kommer vil skadevirkninger ellers bli katastrofale og slik vaksine er i beste fall månedsvis unna og i verstefall årevis.

Viktig å ikke glemme at dette for de fleste tross alt bare er en vanlig influensa og for noen få, i det vesenligste over åtti år gamle alvorlig på samme vis som øvrige influensaer. Mange yngre har jo vært gjennom sykdommen knapt uten å være klar over det.

Tallene i Norge vil naturligvis kunne tikke litt oppover når en lettet litt på restriksjoner, men i Sverige har det p.t dødd omtrent samme antall som tradisjonell influensa. Forventet å stige noe fremover slik at tallene her blir som for en hard influensa og muligens den verste til nå.

Hva tror en for eksempel de femti tusen utsatte kreft operasjoner som følge av nedstengningen kostet av økt dødelighet ?

Isoler risiko grupper i best mulig grad og la landet ellers redde stumpene av et næringsliv slik at langtidsvirkninger for psykisk og fysisk helse samt økonomi blir mulige å leve med.

Vaksine var ikke poenget. Leste du ikke innlegget mitt…?

Jeg så akkurat ferdig en annen av Chris Martensons videoer.

Blant annet plukker den fullstendig fra hverandre undersøkelsen fra veteransykehuset i USA som endte med utbredt rapportering om at hydroxyklorokin ikke hadde noen effekt. For eksempel ble hydroxyklorokin fortrinnsvis gitt til de sykeste pasientene. Som vi allerede har lært virker det best som forebyggende eller tidlig i et sykdomsforløp. 40 minutter på YouTube har aldri gått så fort. Jeg satt til tider målløs. Han kaller undersøkelsen søppel, men korrigerer seg selv fordi søppel faktisk har en viss verdi.

Enten er det snakk om bevisst motarbeidelse, ubevisst ideologisk rigidhet eller ren dumhet. Vi får håpe og tro det er snakk om en av de to siste. Bra er det uansett ikke.

Hva kan jeg si? Bli opplyst, bli en bedre samtalepartner - sett av 40 minutter i løpet av langhelga til å se denne. Ølserveringen åpner uansett ikke før neste helg.

4 Likes

Veldig interessant tema.
Hvordan prise eit menneskeliv i kr? Kanskje vi skulle åpnet ein egen tråd for dette temaet.
Det er jo veldig aktuelt no i disse korona tider.

1 Like

Ingenting å se her

1 Like

Liten oppfølging:

Her er en lang liste over eksempler på defekt/dårlig verneutstyr fra kina.

Så de støvsugde markedet for verneutstyr av god kvalitet (også mens de aktivt skjulte alvorligheten), samtidig som de drev med propaganda ved å eksportere defekt utstyr av lav kvalitet i retur.

3 Likes

spent på markedsføringen av disse i år

2 Likes

Korona et helt klart de beste :yum:

3 Likes

Driver du med sylting @Christian

Nææ, men muttern har og når det kommer til å spise, så smaker jo korona utrolig godt. Gleder meg til juni/juli :yum:

4 Likes

Tror du vil finne denne artikkelen fra Newsweek ganske interessant steinham

Chris Martensson tar Newsweek-artikkelen grundig for seg, og forklarer hvorfor Newsweek kan ha noen gode poenger.

2 Likes

Skjønner jeg bør få klipt meg mens det enda er åpent… før alt stenger igjen… folk tror jo dette er over nå?

Blir nesten skamfull av enkelte jeg kjenner.

Et vennepar dro i går på hyttetur med 3 forskjellige barnefamilier på samme hytte. 15 pers tilsammen og fra 3 forskjellige barneskoler (2-4 klasse og et barnehagebarn.)

Om dette er typisk så bør det vel ikke være veldig overraskende om Coronaen får en ny vår, i vår🤨.

Hva hjelper det om vi holder 2 meter avstand i ukedagene, om vi ligger i mølje i helgene???

3 Likes

90% gjør som de skal, det går nok bra:) Når Gjennomsnittsalderen for dødsfall er flere år OVER forventet levealder tenker jeg at man kan komme unna med en gradvis normalisering av samfunnet.
Spesielt når tiltakene har fungert såpass effektivt som de har gjort så langt.

4 Likes

Enten har tiltakene vært effektive, eller så er ikke sykdommen i nærheten av så farlig som visse mennesker har trodd.

Uansett så viser situasjonen at det nå er meningsløst å fortsette med tiltakene. Samfunnet har tapt tusenvis av milliarder, og de helsemessige ringvirkningen som følge av at man har stengt ned sykehus vil med all sannsynlighet overgår corona flere ganger.

4 Likes

Jeg tenker begge deler stemmer, nå gjelder det å gradvis lette opp, så slipper man at det tar fart igjen.

3 Likes

Vi må vel uansett forvente en økning når det slippes opp…, men beredskapen er vel mue bedre nå, så det må vi nesten takle.

1 Like

Det er nå (mandag) 2 uker siden barnehager åpnet opp, og 1 uke siden barneskolen startet opp. Fremdeles ser det ut som om smitten er på vei nedover. Antall registrerte smittede har de siste dagene vært nede på 30-tallet.

Det er nå i denne uka vi begynner å se effektene av åpningen. Tidligere nyhetssaker om corona-syke barnehageansatte stammer antageligvis fra påskeferien. Dersom teoriene stemmer at små barn ikke smitter andre så bør ikke smittetallet endres særlig enda.

Som lærer i videregående skole er jeg spent på når vi kan åpne opp, ryktene sier at vi skal få info i uka som kommer. Personlig ser jeg at vi starter opp så fort som mulig, men det forutsetter at kollektivtransporten til og fra skolen tåler all trafikken. Før corona stod alle som sild i tønne på bussene, og dette må endres på før skolene kan åpnes.

2 Likes

Ser ut som Erna har sikret seg internasjonal toppjobb til sitt neste yrke. Norge måtte selvfølgelig være “best i klassen” på giverlandskonferanse for covid-19 vaksiner. Ikke mindre enn 13 milliarder klasket hun i bordet. Har ikke Regjeringa fått med seg at oljeprisen er på 20 tallet og store deler av privat næringsliv ligger nede for telling. Lett å bruke andres penger…

6 Likes