Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Hei gjentar denne i spekulasjonstråden da min post i fundamental ble slettet. Denne epidemologisten har i mange lange uker nå truffet veldig godt.

Det er 3 ting som sies her som er viktig å få med seg.

1. Også han legger merke til at tallene fra Italia er annerledes, med langt høyere fatality rate. Han nevner også mulighet for a new strain. Jeg snakket litt om dette i går, lengre opp i tråden. Italia har hvertfall vanvittig høy CFR. Det er forøvrig denne strain vi har fått til Norge gjennom Ullevål skandalen.
  2. Det påpekes hvor dårlig forberedt UK og US er. US har jo sågar over 100 mill uten sykeforsikring som ikke kan komme på sykehus nødvendigvis. Hvordan dette skal utspille seg i US er vanskelig å spå men man kan forvente høyere dødelighet i US.
  3. R0 er langt langt høyere enn det WHO fortsatt opperer med. 4.7 til 7. Jeg ønsker å spekulere i at sistnevnte er rett. Når et virus smitter aerosol så er det veldig smitsomt.

Setter pris på svar om alle spekulasjonene (mener selv at noen av punktene begynner å bli fakta)

4 Likes

Det som bekymrer meg er om denne nye “strainen” i Italia er den vi har fått i Norge. Siden de har smittet så fort her. Det er faktisk helt krise hvis den er mer dødelig og mer smittsom.

1 Like

Vi hadde vel en runde på det med genom her i tråden i går kveld. Jeg postet en link til en side der dere kan følge genomet i sanntid slik at dere slipper å spekulere frem nye virusvarianter, se ca 18 timer tilbake i tråden. I intervju forklarer de som står bak denne forskningen at viruset har så langt hatt et stabilt genom.

Det er ikke noe med dødelighet eller inkubasjonstid eller noe annet i Italia som avviker fra tallene vi har fra Kina, det er vel heller psyken som spiller folk et puss her. Når viruset kommer nært virker det plutselig farligere.

3 Likes

Et annet poeng er at jo dødligere et virus er, jo mindre spres det da verten dør før viruset blir spredt. Dette var bl.a. caset for SARS og MERS som man drar paralleller til. CoVid ser ut til å spre seg raskere nettopp pga. det er mindre farlig ifht. dødlighet ifht. overnevnte virus.

Lenge før dette viruset diskuterte jeg med noen kompiser om hva som ville ta livet av menneskeheten. En mente klimakrisen, en annen A. I, og jeg mente virus. Men det er ikke dette viruset. Det er for “ufarlig” i den store sammenhengen.

Hvis en ser på en del av provinsene i Kina som fikk viruset senere enn Wuhan / Hubei så ser en at mange av disse har høye tall med folk som fortsatt er syke og som allerede har blitt friske, men svært lave dødstall. En provins hadde vel over 1000 saker totalt og 0 dødsfall.

Mtp at genetikere sier at viruset er det samme overalt, sammen med at dødstallene kan se ut til å falle, mistenker jeg at kineserene har lært seg en del om behandling av dette, tror de har litt mindre sperrer mot eksperimentell behandling enn her i vesten. De har en liste med forskjellige medisiner (HIV / malaria) som de sannsynligvis gir allerede nå før forsøk bekrefter at disse virker mot Covid-19. Kinin har også kommet på denne listen, en av de første medisinene som var virksom mot malaria.

Om disse viser seg å virke vil jeg håpe de blir gitt i Norge også.

Påminnelse om 30sek!

Slik gjør de det i Korea

Slik gjør de det i Korea

6 Likes
1 Like
1 Like

Hva får deg til å si det? Det er da vitterlig 29 døde på svært kort tid og antall raporterte smittede er ~1100. Det er en ratio på ~2.9%. Også critical cases er veldig høy ~10%. Alle disse er høyere enn andre steder. Det er 1 av 2. Enten mange flere smittede eller new strain som nevnt i kilden jeg linket til. Hvis sistnevnte så er det greit å vite.

En faktor som muligens gjør dette virus mer farlig i vesten er vestlig livsstil og diet som muligens disponerer mer for sykdom. Vesentlig kaldere klima i Norden kan nok også føre til at det tar mer på helsen å få et slikt virus her. Så ikke sikker på at forløp i østen og vesten er direkte sammenlignbare med tanke på tall, prosenter osv.

1 Like

Det skremmer meg at det er så mange som ignorerer faktorer som temperatur, kultur, levesett, folketetthet, hvor tett folk bor på hverandre, hvor tett folk omgås, rutiner, hygiene, helsetilbud, oppfølging, velferdstilbud, luftkvalitet, generell helse i befolkningen, alder osv i denne saken. Det er veldig veldig mange faktorer man må ta hensyn til. Man kan ikke ta tall fra Kina og Iran og copypaste utover og tro at utviklingen i resten av verden skal gå på samme måte. Jeg kan ikke fatte at mennesker som hiver millioner inn og ut på børsen og som hevder å ha stålkontroll på tall og statistikk ikke forstår dette.

7 Likes

Rett på person der altså. Tenkte det var greit å unngå jeg da :thinking:
Velger å forholde meg til helsemyndighetene fremfor Youtube/Twitter-profiler og tabloider. Om det er stålkontroll så får det bare være.

3 Likes

Det som får meg til å si det forklarte jeg vel ganske greit at lå i en link 18 timer tidligere i tråden. Siden du ikke var mer interessert enn at du droppet å sjekke den så kommer den en gang til:

Det er ingen grunn til å spekulere seg frem til nye virusvarianter all den tid det finnes noen som holder kontroll på dette med vitenskapelige metoder.

Når det gjelder utfallet i Italia er det lavere tall enn i Wuhan, dvs første sted i Kina der dette brøt ut. Jeg kan ikke fortelle deg hvorfor et identisk virus tilsynelatende slår verre ut i enkelte underutvalg, men jeg spekulerte litt (slik man skal her) om det i innlegget under angående forskjellige kinesiske provinser.

1 Like

Klar for å høre dine 2 cents om situasjonen de neste månedene i Europa/Norge når du er klar for å dele det med oss. For den er jeg faktisk nysgjerrig på å høre, fremfor kategorisering av folk som krisemaksimerer og hvor sjokkert du er over det. Eller må du vente på råd fra helsemyndigheter før du har fasiten?

Greit nok at du mener det krisemaksimeres, men syns du legger deg litt vel langt i motsatt ende av skalaen. En mellomting må gå an, fra begge sider. Møt meg på halvveien så er vi på bølgelengde.

Mener du da at man skal ta for gitt at det er verre enn det helsemyndighetene sier? For det er de jeg forholder meg til, ingen andre parter.

"De fleste som blir smittet av Covid-19-viruset får milde symptomer og kommer seg raskt.

Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) vokste epidemien kraftig i Kina og fikk et klimaks i slutten av januar.

I februar har antallet nye smittede avtatt i Kina, men smitten øker fortsatt utenfor Kina. Globalt regner man med at over 87.000 er smittet."

2 Likes

@onns I stedet for å rakke ned på alt og alle her kan jo du komme med din egen prediksjon på hvordan DU tror alt dette her kommer til å utspille seg i forhold til hvordan situasjonen er nå, og hvordan det blir fremover. Sånn siden du har et såpass ekstremt avslappa forhold til det både børs og helsemessig

Kan potensielt bli utrolig artig å quote deg om si en måneds tid.

Litt sånn som Trump : “This virus is a hoax”

Edit : flyttet hit

Det er ingen grunn til å bruke nedgangen i Kina som et poeng før vi er villige til å gjøre det samme som dem. De har gjort en formidabel innsats med å stenge ned hele samfunnet, i vesten er det ingen vilje til noe lignende slik at her vil vi nok se spredning helt til det brenner ut av seg selv.