Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 - Småprat

Folkehelseinstituttet sier smitten kommer av reisingen vår. Helseministeren sier at vi ikke bør frykte å reise og Kongen skal til Jordan, mulig de begge har aksjer i Norwegian;)

Mindre enn 50% dør.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Se på grafen over active cases. Peker den opp eller ned? Har den pekt lenge i den retningen? Hvis ja, hvor lenge? Dersom dette var en aksje, ville du kjøpt eller solgt Corona akkurat nå? Jeg ville shortet.

1 Like

Ingenting av det her skal tas for gitt når det nå har spredd seg verden rundt. Men hadde helsemyndigheter i Norge hatt en litt mer konstruktiv tilnærming hadde ikke Ullevål Sykehus-gate skjedd. Det triste med legene som er smittet, som igjen går på hvor smittsom sykdommen er, er eksponeringen de har hatt ift sine pasienter. Å begynne synse på %vis av pasientene som er eldre, og dermed i risikogruppen, kan vi bruke hele dagen på, men hvis det skulle komme et dødsfall ut av tabben på Ullevål Sykehus – er det rett og slett tragisk.

Klimakset i Kina tyder på at det de har gjort til slutt har vist en effekt, hvis vi går utifra tallene stemmer–noe vi gjør i denne diskusjonen mellom oss. Problemet er at jeg har liten tro på at vi kommer til å se samme dramatiske lockdown av millionbyer i Europa og USA. Eller at hele industrier stenges ned i en måneds tid. Kudos for at Kina klarte det og nå ser effektene av det, men klarer verden det samlet?

Og disse smitteverntiltakene vi ser rundt omkring har egentlig kun én hensikt for seg, for vi klarer ikke utrydde viruset med disse, og det er å utsette den totale spredningen til effektive vaksiner kan brukes. Fordi sånn som det ser ut nå, vil nok kanskje Corona viruset bli en del av den nye normalsyklen. Da vil ikke usikkerheten være like stor når den inntreffer og markedene vil ikke bli berørt.

Så du @onns stoler altså på tallene til Iran og Kina. Godt. Da vet vi det.

1 Like

Jeg har ikke vært personlig mot noen, men jeg skjønner at noen føler seg truffet av at jeg kritiserer argumentasjonsmetoden med usikre kilder som cherrypicker info her og der osv.

De kommende ukene tror jeg det blir mer tydelig for folk at verden ikke går under denne gangen heller, og dødsfallene blir ikke stort annerledes enn ved influensautbrudd. Det er også de samme gruppene som er mest utsatt her. Om man røyker heftig og generelt har dårlig helse så er man kanskje litt ekstra engstelig, forståelig nok.

Antall smittede går ned, for til tross for at totalen øker så er det en så stor andel som nå er erklært friske at det er bedre å se hele sammenhengen istedenfor å stirre seg blind på det totale antall som noensinne har vært smittet. Begynner grafen over “active cases” å peke bratt oppover igjen så er det grunn til bekymring. Men det ser ikke sånn ut nå, og det er “nå” jeg forholder meg til. Ikke fantasier noen uker fram i tid.

Coronavirus er ikke noe nytt, og de fleste har allerede hatt et coronavirus opptil flere ganger.

Kina har fått seg en knekk, men personlig tror jeg ikke det er så mange uker før ting er på vei tilbake til normalen igjen.

Jeg stoler ikke på Youtube-videoer med synsing fra folk som prøver å tjene penger på å selge noe.

6 Likes

Grafen peker eksponensielt opp. Som nevnt har Kina med sine 80.000 registrerte tilfeller en påvirkning på grafen for hele verden som ikke er reell inntil resten av verden gjør det samme mtp omtrent totalforbud mot alt.
Det er folk her på tråden som krisemaksimerer, og det er folk som bagatelliserer. Hva med å forholde seg til faktiske data?

2 Likes

Lag en kurve over active cases utenfor Kina , så får du en faretruende stigende kurve.
Nedgangen den siste tid reflekter at Kinas smittehindrende tiltak har virket.
Kan resten av verden være like flinke. Neppe.

4 Likes

Da må du ta for gitt at land utenfor Kina er dårligere på å få de smittede friske enn det Kina har vært. Og sannsynligheten for det er veldig liten. Corona er mer smittsom, men ikke spesielt dødelig. Det er derfor den spres fort og ikke tar spesielt mange liv.

2 Likes

Uansett.

Sentimentet i markedet skal man aldri kjimse av og akkurat nå peker den nedover. At det alltid vil gå opp igjen hører med til historien, ATH etter alle finanskriser bare børsene får gå lenge nok. De som sitter langsiktig gjør best i å ha slike avslappede forhold som enkelte har. Andre ser sitt snitt til å både tjene penger på vei ned og få lavere inngang i denne korreksjonen.

1 Like
2 Likes

Burde VG og Dagbladet bruke en enda større fontstørrelse? Jeg synes det. Vi trenger ikke mer enn 2-3 bokstaver per linje. Helst skal alt blinke samtidig.

Akkuratt derfor passer det perfekt med ein gedigen stophunt oppover. Masse prosent ned frå ATH, folk som er treig i oppfattelsen og shorta stort mot veke slutt.

(Nei, eg trur ikkje at børsuroa er over…)

Vet du satser på en liten rekyl opp før vi skal videre ned, men har vært nok negativitet i helgen til at jeg heller andre veien.

2 Likes

Her misforstår du fullstendig.
Den sterke økningen av smittede utenfor Kina skyldes ikke at noen land er mer eller mindre dårlige til å få de smittede friske, men det skyldes at epidemien utenfor Kina er i et tidlig stadium der smitteforhindrende tiltak ikke har vært igangsatt.
Skal man hindre videre økning må man sette igang med drastiske tiltak, det vis sett at Italia nå er i gang med. Og andre land forbereder det.
Noen, som Iran har ikke ressursene. Det har heller ikke Syria, om smitten kommer dit.
I Norge synes myndighetene foreløpig å legge mer vekt på faren for psykisk helse enn smittespredning.

Og en prosent dødelighet er en meget høy dødelighet.

3 Likes

Spørsmål til de som har panikk for Covid-19: Har dere like god oversikt over influensaen og er dere like redde for den? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Det er IKKE en prosent dødelighet her.

1 Like

Link?

1 Like

Hva vet du om det? Det tar 2-4 uker å dø.